Vi har revet en vegg mellom gang og stue men vil gjerne sette en bjelke der. For å dele av rommet litt. Må sette noe der da åpningen mellom takgipset er der.

Først tenkte jeg kjøpe 45 x noe (har ikke bestemt meg ennå) og sette gips rundt om.
Men vurderer å ha en bjelke og sette i stedet. Likevel skal det gå sammen med en del av en vegg som er 70 mm.

Finner bare bjelker som er 90 eller 95.

Så mitt spørsmål er om man skal satse på gips i stedet da målene blir riktige, men veldig mye mer arbeid. Eller om man skal kjøpe en bjelke, kanskje c24 og be dem sage den slik at den blir 70 mm tykk.

Hva mener dere?

Hva mener du med balk? Trevirke finnes i 70x70mm f.eks.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hva mener du med bjelke? Tregler finnes i 70x70mm f.eks.
Man kan ha limtrebjelke i taket mellom rom for å dele av.
70x70 er litt lite uten vil gjerne det skal gå lenger ned og se pent ut. Trenger ikke være limtrebjelke men noe som ser pent ut.

Magnus E K
Det skal finnes limtrebjelker som er 66 mm tykke, noe som kanskje er nær nok til å se bra ut? F.eks. 66 x 270.

Men oftest har man jo en bjelke i taket for å erstatte en tidligere bærende vegg (eller om det allerede fra begynnelsen kreves av bæringsgrunner). Om dette ikke trengs her så kanskje det blir penere uten? (Dvs. å endre taket på en annen måte istedet.)

• Liker
Eraze
  • Laddar…
surris
Finnes noen alternativer, som nevnes. Annard snakke med et lokalt sagbruk og høvleri så kan de sage og høvle til den dimensjonen du vil ha.

• Liker
Eraze
  • Laddar…
Jeg limte sammen 2 stk 34x145 for å få en "bjelke" i passende dimensjon i mitt tak

• Liker
Eraze
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Det skal finnes limtrebjelker som er 66 mm tykke, noe som kanskje er nær nok for å se bra ut? F.eks. 66 x 270.

Men oftest har man jo en bjelke i taket for å erstatte en tidligere bærende vegg (eller om det allerede fra starten kreves av bæreevnegrunner). Hvis dette ikke trengs her så kanskje det blir penere uten? (Dvs å gjøre om taket på en annen måte i stedet.)
Er ingen bærende vegg. Andre alternativer ønskes. Vil bare gjøre det så enkelt og pent som mulig. Føler at skal jeg holde på å sette opp gips og kanter så er risikoen for at noe går galt.

JanneJanne123
Forstår jeg riktig at "balken" altså skal være pynt?

• Liker
Eraze
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Forstår jeg riktig at "balken" altså skal være pynt?
Ja typ, den skal ikke bære opp noen vegg. Bare være mellom 2 vegger

• Liker
JanneJanne123
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Kanskje [lenke] ?
Så på slike, men ingenting som passer til vårt hus.
Takk uansett :)

Kan du ta et bilde der du vil bygge om. Er det malt veggflate der du vil bygge ned? Jeg ville bitt i det sure eplet og satt opp trestendere med gips på begge sider. Finnes dessverre ingen snarveier om du vil at det skal smelte inn i omgivelsene.

Forventningene til sluttresultatet bestemmer jo litt hvilken metode som er best. Jeg tror ikke det er en så god idé å kjøpe en hel bjelke, både fordi det er dyrere enn nødvendig og en bjelke er ganske så tung, trenger enten å bygges stolper å legge den på eller så må det finnes noe solid å skru den opp i. Vil dere at det skal bli en glatt og fin kasse så tror jeg regler og gips er veien å gå. Det går også bra å bygge en kasse av regler og MDF, lettere å få fine kanter så mindre sparkling og sliping. Det går bra å male med vanlig veggmaling så lenge man grunner først. Vil dere ha noe med tre-utseende kan dere bygge kassen av limfog og male/beise eller behandle hvordan dere vil.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.