Håper at dette spørsmålet havner i riktig del av forumet.

Jeg er i gang med å bygge en garasje, tenkte å høre om noen her har bærekraftsberekninger på bjelke i taket.
Total lengde på bjelken kommer til å bli ca. 9,5 meter, men en støtte kommer til å stå ca. 3,5 meter ut fra en vegg. Stående stolper vil bære bjelken fra platen og opp til mønet. Har også vurdert å sette en skråstøtte fra en av de stående stolpene opp til takbjelken som kommer til å ligge omtrent en meter ut på bjelken, fritt hengende bjelke blir da 5 m. Går det an å regne slik, eller har skråstøtten ingen funksjon i det hele tatt? Det går jo også an å sette en skråstøtte fra den stående stolpen ut på bjelken.
Grunnen til at jeg har tenkt å bruke meg av bjelker er at jeg har fått tak i en HIB bjelke (heter det så?) gratis, den er 160*160, men det er kanskje for lite.
Kan tilføye at garasjen er 8 meter bred og platetak vil legges.
Tips mottas med takk på hvilken bjelke jeg bør velge. :confused:

Men du kan ikke komme over en til slik bjelke kanskje? Skulle ha trengt nøyaktig samme mål bare at 6 m er nok.

Mvh, Nisse

Hei!
Har kommet over en annen bjelke nå som jeg kommer til å bruke, 240 HEB bjelke. Ikke gratis, men virkelig billig. Ligger på platen og venter på å bli løftet nå...:) Takk for svaret!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.