Hei

Skal bygge terrasse med tak og har litt lite plass i høyden, og vurderer derfor å feste gulvbjelkene i den bakre og fremre bærebjelken med balksko. Vurderer også å gjøre dette med takbjelkene (sperrene), dvs. i hanebjelken.

Min fundering: Tåler balksko samme belastning som om man legger bjelkene på bærebjelken? Er det en fornuftig løsning?

Det er jo greit å skråspikre terrassegulv så det kan ikke være noe problem å gjøre det med bjelkesko synes jeg. Er det ikke et kjempestort gulv du skal lage så holder det definitivt.

Det går bra. Jeg har gjort akkurat dette. Noen ting å tenke på er at man må være svært nøye med at den ytre bjelkelagen, dvs. plintene kommer på riktig plass. Man kan jo ikke ha noe overheng å justere med.

Min ytre bjelkelag ble ikke parallell med huset, noe som førte til at jeg måtte kile-sage de ytterste 15 lengdene, hver på ca. 11 meter, for at det ikke skulle se rart ut. Veldig inspirerende arbeid...

Det blir en forferdelig masse ankerspik med denne metoden. Jeg brukte en ankerspikpistol, og var veldig glad for å slippe å håndspikre. Kanskje kan man leie?

Legger ved bilde av konstruksjonen.

• Byggtegning av terrassekonstruksjon ved siden av et hus, med detaljerte rammepaneler og ankerpunkter vist i 3D-modell.
mattiasp skrev:
Det går bra. Jeg har gjort nettopp dette. Noen ting å tenke på er at man må være veldig nøye med at den ytre bjelken, dvs. søylene, kommer på riktig plass. Man kan jo ikke ha noe overheng å justere med.

Min ytre bjelke ble ikke parallell med huset, noe som førte til at jeg måtte kilekutte de ytterste 15 lengdene på hver ca. 11 meter for at det ikke skulle se rart ut. Veldig inspirerende arbeid...

Det blir en forferdelig mengde ankerspiker med denne metoden. Jeg brukte en ankerspikerpistol, og var veldig glad for å slippe å håndspikre. Kanskje kan man leie?

Legger ved bilde av konstruksjonen.
hvilket program har du brukt for å tegne det opp med?

Det er Sketchup. Finnes gratis å laste ned på nettet via Google på en eller annen måte. Den der bildet er tegnet i riktig skala med riktige mål i 3D. Den tok omtrent to timer å gjøre, inkludert måltaking i terrenget. Da var jeg en ikke altfor erfaren bruker.

Her er et annet eksempel på hva man kan gjøre med Sketchup:

• 3D-diagram av en takkonstruksjon designet i SketchUp, med detaljerte mål og merkinger for ulike komponenter, inkludert krystag og temporær stagning.
det virker jo være kjempebra

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.