Har nettopp fikset noen mindre fuktskader på campingvognens hjørner og valgte Biltemas Multibond (MS polymer) å lime med (for å fylle ut mer enn vanlig trelim og slippe å presse alt om limmet med PU og PL400 smelter celleplast og PL600 er kun for innendørs bruk). Når plastmatten skulle tilbake i et hjørne, testet jeg å legge noen strenger også der, men det ble ikke bra og til min overraskelse kunne jeg (etter 24h) enkelt dra opp matten igjen! Prøvde å lime sammen to trebiter, ventet tolv timer, enkelt å dra fra hverandre. Føles som om de er limt med akrylfugemasse. Det er også enkelt å med neglen 'fjerne de gummiaktige "limrestene", og etterlate treet helt upåvirket, noe som er umulig med f.eks. trelim.

Noen som har erfaring med dette produktet?

Sist redigert:
platon1980 platon1980 skrev:
Har nettopp fikset noen mindre fuktskader på campingvognens hjørner og valgte Biltemas Multibond (MS polymer) å lime med (for å fylle ut mer enn vanlig trelim og slippe å presse alt om limt med PU og PL400 smelter celleplast og PL600 er kun for innendørs bruk). Når plastmatten skulle tilbake i et hjørne, prøvde jeg å legge noen strenger der også, men det ble ikke bra og til min forbauselse kunne jeg enkelt dra opp matten igjen! Prøvde å lime sammen to trebiter, ventet tolv timer, enkelt å dra fra hverandre. Føles som om de er limt med akrylfugemasse. Det er også enkelt å med neglen 'pille bort de gummiaktige "limrestene", og etterlate treverket helt upåvirket, noe som er umulig med f.eks. trelim.

Noen som har erfaring med dette produktet?
Ser ut som om det er lang herdetid? 3 mm/24 timer. "Alkydmalinger kan få forlenget tørketid." dvs hvis det er "lufttett" tørker det langsommere. Ser at det finnes en "rapid" versjon også, kanskje den fungerer bedre?

Jo, hadde håpet på det også, og jeg testet også å bende litt mellom to biter som hadde tørket i tre døgn, de sitter bedre, men limet som presset ut i skjøten går fortsatt an å pille løs med neglen :( Det klisser og klistrer, men fester liksom ikke ordentlig på tre, heller ikke på harde materialer som plast og aluminium.

Jo, hadde håpet på det også, og jeg testet også å bende litt mellom to biter som har tørket i tre døgn, de sitter bedre, men limet som har presset ut i skjøten kan fortsatt pilles løs med neglen :( Det klisser og hefter, men fester liksom ikke ordentlig på tre, heller ikke på harde materialer som plast og aluminium.
hvordan har limet blitt oppbevart?

K Klasklättermus skrev:
hvordan har limet blitt oppbevart?
Ny patron direkte fra Biltema til liming.

P
Har limt med det limet og det fester bra. Det blir dog aldri hardt, mer som gummi eller silikon når det har herdet ferdig. Obs veldig sakte hvis det er tette materialer.

Ny patron direkte fra Biltema til liming.
det oppfører seg som at det er frosset én gang

Jeg har brukt det som alternativ til akryl/latex fugemasse, det fungerer perfekt for det formålet, og fester bra, herder bra. Men jeg har ikke testet det som rent lim. Og jeg ville ikke bli overrasket om det har lang tørketid i tette rom.

Det blir som sagt som silikon, men det kan males på.

Ja, det kanskje tar flere døgn å herde ordentlig, men det er morsomt at det går an å skrape bort med neglen. Limte lister i kjelleren (mot pussete vegger) med PL600, der løsnet pusset da jeg skulle ta bort en list, og limet sitter bra i listen. Også limt laminat på trappetrinn som sitter fast. Men det er som sagt kun for innendørs bruk og kanskje ikke elastisk.

K Klasklättermus skrev:
det oppfører seg som at det er frosset en gang
Det føles som et løsemiddelbasert lim som mangler løsemiddel, typ samme følelse antar jeg?

MS-polymeren er fuktherdende, så hvis det er knusktørt ute, noe det sannsynligvis er, tar herdingen lang tid. Normalt er det nok med den adsorberte fuktigheten på overflatene som skal limes for herdingen.

mattiasp mattiasp skrev:
MS-polymeren er fuktighetsherdende, så om det er knusktørt ute, noe det sannsynligvis er, tar herding lang tid. Normalt er det nok med den adsorberte fuktigheten på overflatene som skal limes for herding.
selv om vi ikke bor i en regnskog.
så burde det ha herdet noe

Limte litt aluminium mot plast i går, står at det skal funke, ha! For en spøk, omtrent samme vedheft som kitt eller tyggegummi. Får bli CA der.

Jeg søkte på PL400 når jeg skulle inn på Biltema i dag da jeg helst ville unngå å både besøke biltema og Jula.
Da dukket dette "limet" opp, akkurat som at det skulle tilsvare PL400.
Jeg skal lime fast en liten trebåt på 1,5 meter mot betong.
Det var det dårligste dritt jeg har testet.
Hvordan kan de engang foreslå dette som et rimelig alternativ?

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.