J
Prisene på materialer har helt klart gått opp.

Holder på med et enkelt uthus vi har på tomten. Ca 7.5m2. Vil ha vegger å feste benker og hyller, da jeg skal innrede det som min snekkerbod, da er det like greit å isolere det på enkleste måte fra innsiden (i dag bare stendere og panel) og ha bra vegger å skru hyller, benker og verktøytavler i. Gulvet er også ganske elendig. Hadde vært fint med noe massivt tre å legge oppå det gulvet som ligger i dag.

Helst har jeg tre, da det ikke kommer til å være oppvarmet annet enn de få timene jeg er ute vinterstid, og jeg dermed tror f.eks. gips ikke har godt av å være kaldt mesteparten av tiden. Likeledes er tre lettere å skru opp ting i.

Jeg vurderte derfor rupanel på veggene, siden huset er gammelt og skjevt er det også enklere enn plater... men selv om det er billig så løper det avsted i kostnad om man både skal legge inn gulv og rupanel på alle vegger.

Hvis det funker med gips og det er flere ganger billigere kan jeg vurdere også det, men siden det er dårlig å skru hyller i må jeg uansett ha noe bak, har litt overflødige OSB, spon mm jeg kan jo bruke. Liksom gipsplater stående jeg gjerne blir kvitt. Men jeg tror som sagt det er mer arbeid og kanskje ikke funker i et kaldstilt hus?

Tips på billigste panel henholdsvis gulv å legge i et enkelt lager.

Er Byggmax billigst?

Råspont 20mm
Gulvet kan eventuelt belegges med en oljeherdet board for å enkelt og billig få det slett og lett å rengjøre.

Sist redigert:
  • Liker
JohanLun
  • Laddar…
P
For å finne billigste byggvare besøker du passende byggevarehusenes nettsteder som typisk har priser listet.

Vet du nøyaktig hva du skal ha og det begynner å bli litt volumer, så kan det være lurt å først ringe og deretter maile en selger på proffsbygghandeln - Beijer, K-Bygg, mfl.

Osb kan for øvrig funke på vegger, billig og stygt. Råspont på gulv føles svakt og som en skittfelle, sjekk om du finner glattpanel 28x120 istedenfor?

J
Den ofrivillige klåparen skrev:
For å finne billigste byggvare besøker du passende byggvarehusenes nettsteder som vanligvis har priser listet.
Jeg har lett litt rundt, men det er vanskelig å vite om man har funnet det mest prisgunstige produktet... Kan jo være noen som allerede har undersøkt og vet at det finnes en veldig billig panel på en viss byggevarehandel...
Vet du nøyaktig hva du skal ha og det begynner å bli litt volum så kan det være på tide å først ringe og så maile en selger på proffbygghandelen - Beijer, K-Bygg, mfl.
Det er jo et bittelite uthus, så heller at det går med hvilket som helst "spillmaterial".
Osb kan for øvrig funke på vegger, billig og stygt.
OSB / Spon funker dårlig da det når det er skjevt og lite er vanskelig å få det tett mellom plater og i hjørner.

Det trenger ikke være pent som "inne", men vil heller ikke at det skal se ut som dritt.

Jeg begynte med OSB jeg hadde igjen i en del av samme bod for noen år siden (den er opprinnelig to deler), og kledde så alt med perlestaff (som jeg da fant billigere, men tynnere enn rupanel). Badstupanel kan jo funke også. Er det for tynt så går det ikke å skru hyller i dog, men setter man litt spill OSB / spon under så kan det jo funke, da kan det være ganske stygge plater, siden de dekkes.

Rupanel på gulv føles svakt og som en skittfelle, se om du finner glattpanel 28x120 i stedet?
Rupanelen pleier å være "rå" på den ene siden og høvlet på den andre... Egentlig hadde jeg lyst til å rette gulvet litt, men legger jeg rupanel rett på så er det tykt men skadet gulv under.

• Liker
Anonymiserad 618974
  • Laddar…
J
Kan byggevarehus selge ut stygt eller skadet trevirke, i en stickarbod trenger ikke alt å være perfekt...

Hvor tar de pakkene der not og fjær er skadet eller plasten er ødelagt og trevirket er skittent veien?

Det blir jo ikke trevirke for veldig mange tusen uansett, men når man skal ha mest for funksjon føles det unødvendig å kjøpe veldig fint trevirke.

P
Jeg forstår. Råspont blir toppen da, tror jeg.

Om det ikke er tidskritisk men pengekritisk kanskje du kan sjekke om det dukker opp noe brukt?

Ellers tror jeg råspont koster omtrent det samme nesten uansett hvor man kjøper det.

J
Det er mest at det ville fungert utmerket med andresortering men det ser ikke ut til å finnes.

Det er irriterende at det som for et par år siden kostet en femhundring nå koster 1500.

P
Ja det er så jævlig trist at alt har blitt ukristelig mye dyrere. :(

Som skogeier er jeg imidlertid glad for at det endelig er mulig å få fornuftig betalt for råvaren og synes at de ca 120-150 kr/ kvm som rupanel koster i handelen er helt rimelig.

Selvfølgelig kan man bruke alternative mtrl som OSB, men svensk tre har sine fordeler og i TS tilfelle er rupanel sannsynligvis det rimeligste både økonomisk og arbeidsmessig.

J
F fribygg skrev:
Som skogeier er jeg dog glad for at det endelig går an å få fornuftig betalt for råvaren og synes at de ca 120-150kr/ kvm som råspont koster i handelen er helt rimelig.

Visst kan man bruke alternative mtrl som OSB, men svensk tre har sine fordeler og i TS tilfelle er råspont sannsynligvis det rimeligste både økonomisk og arbeidsmessig.
Jeg kanskje tenkte feil i min overslagsberegning, eller fant jeg en uvanlig dyr råspont første gangen jeg søkte...

https://www.hornbach.se/p/osb-skiva-3-eco-11x897x2500mm/5937285/

https://www.hornbach.se/p/raspont-rillad-g4-3-17x95x4800mm/5116821/

Hva blir m2 prisen på råspont? Bør være at den er nesten 10cm bred så det går drøyt 10m for 1m2? Da er det jo nesten samme pris som OSB...

For drøyt 100kr/m2 føles det helt ok.

Gulvet derimot, råspont er vel litt klen å legge, selv om man legger oppå? Eller kan det funke som et enklere gulv? For å få det rett kan jeg behøve å legge under, men om jeg legger tett eller plate der det trenger å fylles så burde det vel kunne funke?

Eller er det å spare inn? Et skikkelig furugulv ville vært å foretrekke, jeg vet at byggmax og lignende har solgt ut slikt som lå i stativer og hadde mye kvister, litt skader osv for nesten ingen penger ved noen tilfelle jeg vært på byggmarkedet... Brennes slikt opp eller er det verdt å spørre om de har for billigere pris?

J JohanLun skrev:
Jeg kan ha tenkt feil i min overslagsberegning, eller så fant jeg en uvanlig dyr råspont første gang jeg søkte...

[lenke]

[lenke]

Hva blir m2 prisen på råspont? Burde være at den er nesten 10cm bred så det går drøyt 10m for 1m2? Da er det jo nesten samme pris som OSB...

For drøyt 100kr/m2 føles det helt greit.

Gulvet derimot, råspont er vel litt tynt å legge, selv om man legger oppå? Eller kan det funke som et enklere gulv? For å få det rett kan jeg trenge å legge under, men hvis jeg legger tett eller plate der det trenger å fylles så burde det vel kunne funke?

Eller er det å være gnien? Et ekte furugulv ville vært å foretrekke, jeg vet at byggmax og lignende har solgt ut slikt som lå i reolene og hadde mye kvister, litt skader osv for nesten ingen penger ved en anledning jeg var på byggemarkedet... Brennes slikt opp eller er det verdt å spørre om de har for billigere pris?
Råsponten du linker til ser jeg som billig da den ikke engang koster 110kr/kvm.
Gå opp til 20mm tykkelse, det føles mye mer solid uansett om man har den på et tak eller som planerer.
Selvfølgelig kan du kjøpe og bruke et en-toms furugulv av annen sort til vegger og gulv i din bod, men det blir vel dobbelt så dyrt og du var vel interessert i en lav pris?

J
F fribygg skrev:
Råsponten du lenker til ser jeg som billig da den ikke engang koster 110kr/kvm.
Gå opp til 20mm tykkelse, det føles mye mer solid uansett om man har den på et yttertak eller som planerar.
Selvfølgelig kan du kjøpe og bruke et toms furugulv av en annen sort til vegger og gulv i din bod, men det blir vel dobbelt så dyrt og du var vel interessert i lav pris?
Vegger rekker med råspont.

Min fundering var om råspont fungerer på gulv... ?

J JohanLun skrev:
Veggplater holder med rupanel.

Min undring var om rupanel fungerer på gulv... ?
Det bør fungere, mange legger 20mm rupanel for å kunne gå på loftet og lagre ting der, så hvorfor skulle det ikke funke i boden din?

Å bruke samme materiale i samme tykkelse på vegg og gulv tenker jeg har fordeler da det kan redusere avfall og gjør at det blir færre eller ingen stykker igjen å oppbevare når du er ferdig.

Hvis du har eller kan låne spikerpistol er det en mye raskere og enklere måte enn å håndspikre.

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
J
F fribygg skrev:
Det bør fungere, mange legger 20mm råspont for å komme frem på loftet og kunne oppbevare ting der så hvorfor skulle det ikke funke i din bod?

Å ha samme materiale i samme tykkelse på vegg og gulv tenker jeg har fordeler da det kan redusere virkesvinnet og gjøre at det blir færre eller ingen biter igjen å oppbevare når du er ferdig.

Om du har eller kan låne spikerpistol er det en utrolig mye raskere og lettere enn å håndspikre.
Har en spikerpistol som har vært tilstrekkelig til f.eks. perlspont, men usikker på om den rekker til råspont, men jeg tror nesten det hvis jeg finner lengre spikrer. Kan jo kombinere, et par solide vanlige spikrer og resten spikerpistol.

Riv bort et dårlig laget gulv, han som bodde her tidligere isolerte halvparten men det var gjort så dårlig at det blir lettere å begynne på nytt.

Boden er nok 100 år gammel, lappet og reparert men ligger mot gaten der det er prikksone så det er til å nøye seg.

J JohanLun skrev:
Har en spikerpistol som har rukket til f.eks. perlspont, men usikker på om den rekker til råspont, men jeg tror nesten det om jeg finner lengre spiker.
Da tror jeg at du har en dykkertpicka.

I en spikerpistol kan du normalt ha 50-90mm lang spiker, og tretommers rekker jo utmerket til entommers virke, jeg har aldri sett råspont grovere enn 23mm.

• Liker
JohanLun
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.