Hei, første innlegg på dette forumet, beklager hvis det er på feil sted.

Lurer rett og slett på hvor man kan finne billigst bjørkekryssfiner i Stockholm-området. Hornbach pleier å være bra, men prisene deres har steget med 100% siden i vår, antar at de ikke har kommet seg etter pandemien ennå. Samme med bygghemma.se.

Finnes det noen mindre trelasthandler?
Takk nemlig for tips!

Sett på byggmax. Jeg har kjøpt Bjørkplyfa der og byggmax er typ alltid billigst

P
Det koster så nå, det er samme økning fra lev til snekkerarbeid så det er ikke noe som rammer private kunder alene.

mowatom skrev:
Det koster så nå, det er samme økning fra lev til snekkerier så det er ikke noe som rammer privatkunder alene.
det betyr jo at bare privatkunder rammes. Uansett om de kjøper selv eller via en håndverker som gjør et arbeid

P
Viktor.J Viktor.J skrev:
det betyder jo at bare privatkunder rammes. Uansett om de kjøper selv eller via en håndverker som gjør et arbeid
Nå mente jeg med privatkunder altså privatpersoner som handler på byggevarehandelen. Hva du mener i din første setning forstår jeg ikke helt. Mener du at bare privatkunder kjøper jobb som inkluderer Björkplyfa? Vi gjorde jobb til NK i sommer med ca 100m2 bjørkfiner.

mowatom skrev:
Nå, jeg mente med privatkunder altså privatpersoner som handler på byggevarehuset. Hva du mener i din første setning forstår jeg ikke riktig. Mener du at bare privatkunder kjøper jobber som inkluderer Björkplyfa? Vi gjorde jobber til NK i sommer med ca 100m2 bjørkefiner.
Mener at sluttkunde blir rammet. Ingen annen part tar økningene uten alt presse til sluttkunden, privat som selskap.

P
Det er ingen bra utvikling for ngn dessverre, det rammer både produsenter og sluttkunde. Innkjøperne på butikker, hotell etc vet hva "det skal koste" så det er stadig forhandlingssituasjon. Man får iblant være glad for at man i det hele tatt får tak i det materialet man trenger. Jeg skulle fått litt materiale 28/12, det kommer i beste fall i mars. Hvis kunden ikke kan vente, går forretningen til fanders. Verden er litt for mye ute av balanse.

Kjøpe bjørkefinér gjennom vanlige byggevarehus blir alltid dyrt siden det er en liten vare som alltid må kjøpes pallvis. Kan du finne et innredningssnekkeri som kan selge til deg blir det garantert billigere, selv om det er dyrere enn for to år siden.

J justusandersson skrev:
Kjøpe bjørkefinér gjennom vanlige byggevarehus blir alltid dyrt fordi det er en liten vare som alltid må kjøpes pallvis. Kan du finne et interiørsnekkeri som kan selge til deg blir det garantert billigere, selv om det er dyrere enn for to år siden.
Takk! Kjenner du til noen interiørsnekkerier rundt Stockholm? Har ingen oversikt over sånt.

Dessverre ikke. Det er feil landsdel for min del. I dine klær ville jeg begynne med telefonkatalogen, dvs google søk. Søk på innredningssnekkerier og spesialsnekkerier. Jeg tror ikke det er så vanskelig.

Viktor.J Viktor.J skrev:
Ingen annen part tar økningene uten alt trykke til sluttkunden
Hvordan skulle det ellers fungere?
Snekkerprosjekter er som man kan gjette, nettopp prosjekter. En avgrenset avtale mellom bestiller og utfører der prisen forhandles frem ved at snekkeren har regnet og presentert et tilbud som bestilleren har godtatt. Beregningsgrunnlaget er en sammenregning av materialpris, øvrige kostnader, arbeidskostnad og eventuelt et rimelig påslag for fortjeneste. Er materialet dyrt når avtalen gjøres, blir det dyrere enn hvis materialet er billig.

Det er ikke å skyve noen kostnad til sluttkunde. Sluttkunden har hele tiden ansvaret for å betale prisen.
Prissettingen er fri. Prisen settes gjennom en avtale etter en forhandling. Hvis bestilleren ikke vil betale for en prisøkning på materialet, blir det ingen handel med mindre utføreren vil redusere summen som skal betale for arbeidet og snekkeren. Eller kan tenke seg å redusere sitt overskudd.

Mvh Findus

PS.Til TS. Google etter snekkere der du bor. Det ligger småskuttar overalt. Trenger du bare småbiter og spør pent er det ikke umulig å få. Tenk da på at det kan være en test. Snekkeren har aldri sett deg før. Takker du og forsvinner, kan du ikke komme tilbake. Kommer du tilbake med noe å bite i til kaffen så etablerer du en relasjon. Hvor den kan lede, går det aldri an å si på forhånd. DS

Sist redigert:
  • Liker
Riggvägen og 2 andre
  • Laddar…
findus42 findus42 skrev:
Hvordan skulle det ellers fungere?
Snekkeriprosjekter er som man kan gjette nettopp prosjekter. En avgrenset avtale mellom bestiller og utfører der prisen er forhandlet frem gjennom at snekkeriet har regnet og presentert et tilbud som bestilleren har akseptert. Beregningsgrunnlaget er sammenregning av materialpris, øvrige kostnader, arbeidskostnad og eventuelt en rimelig fortjenestemargin. Er materialet dyrt når avtalen gjøres så blir det dyrere enn om materialet er billig.

Det er ikke å skyve noen kostnad til sluttkunden. Sluttkunden har hele tiden ansvaret for å betale prisen.
Prissettingen er fri. Prisen settes gjennom en avtale etter en forhandling. Hvis bestilleren ikke vil betale for en prisøkning på material så blir det ingen avtale hvis ikke utføreren vil senke den summen som skal betales for arbeidet og snekkeriet. Eller kan tenke seg å minske sin fortjeneste.

Mvh Findus

PS.Til TS. Google etter snekkerier der du bor. Det er små snekkerier overalt. Trenger du bare småbiter og spør fint er det ikke umulig å få. Tenk da på at det kan være en test. Snekkeren har aldri sett deg før. Takker du og forsvinner kan du ikke komme tilbake. Kommer du tilbake med kaffe så etablerer du en relasjon. Hva den kan føre til, er det aldri mulig å si på forhånd. DS
Du kunne bare ha skrevet ”noen må ta kostnaden, og bedriftene vil helst ikke redusere sin fortjeneste, selv om det kunne vært en mulighet.” Jeg er enig med deg, det er slik verden fungerer. Men mange ser ut til å ha gått glipp av det, derfor min presisering.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.