Y
I dag finnes det en trapp til ovenpå, dens plassering er veldig dum så jeg skulle ønske å omplassere trappen. (for å kunne gjøre kjøkkenet større samt få en fri gavl til å lage kino-del av og i stedet ofre andre arealer i midten av huset)

Mmm. Å gjenbruke den trappen som finnes går nok ikke. Så da har jeg sett litt på annonser. Det finnes fine trapper, men fytti 70-100tusen for en trapp?

Okei, da begynte jeg å se på sånne som har en metallbjelke med trinn i tre så kommer man jo ned i pris.

------------------

Men hva sier lovene, disse 1-bjelke trappene har jo sjelden noen rekkverk?
Det er jo lov på hvilken avstand det skal være mellom trinnene, og på rekkverket rundt åpningen mellom etasjene...
Burde vel være lov med rekkverk mellom etasjene også, eller?

-------------------

Så tenker jeg på dette med o-lyd. Trappen kommer til å havne i vegg mot et soverom, så helst hadde jeg ikke ønsket at trappen var i kontakt med veggen, og skal det være rekkverk så får det bli utover der det i seg selv også ville gjort mest nytte så folk ikke faller utenfor trappen. :)
-Hva er mitt spørsmål? tja, jeg vet ikke men dere må gjerne fortelle deres erfaringer og tips om hvordan man unngår unødvendig lyd.. :p

:)

Ifølge den svenske normen skal trapper ha rekkverk der det er fare for at noen kan falle ned. Likeledes sier normen at det også skal finnes vegghåndlist.

70 - 100 tusen for en trapp? Er de laget i gull eller? Kjøpte en ny trapp i ask i sommer for 10 tusen kr. Da kom snekkeren og målte hullet der trappen skulle være og laget den etter de målene.

10.000? Billig! Jeg har også sett rundt, og det havner (som allerede sagt ovenfor) rundt 50-80.000 kr. Til saken hører at jeg slo hammeren i den gamle da jeg slo hodet under renoveringen. Jeg skulle jo uansett kjøpe ny! Men nå med fasiten i hånd blir det til å sparkle skadene og sette opp den gamle :p

For en idiot man er noen ganger... :rolleyes:

Tror ikke at det finnes lov om rekkverk.
Vil man ha stilig design så får man ignorere...

• Vindeltrapp i moderne design uten rekkverk, installert i et minimalistisk interiør.
evoline skrev:
Tror ikke at det finnes lov om rekkverk.
Nei, det står ikke noe om trapper i Norges lover. Men det finnes regler som Boverket har utarbeidet, for eksempel Kapittel 8: Sikkerhet ved bruk. Der står det under 8:2321 Rekkverk og håndløper, følgende:

Trappeløp, repos, ramper og balkonger som ikke avgrenses av vegger, skal ha rekkverk som begrenser risikoen for personskader. Trapper og ramper som er høyere enn 0,50 meter skal ha håndløkper eller tilsvarende på begge sider.

Rekkverk på repos innen en bolig bør være minst 0,9 meter høye Rekkverk på andre repos, balkonger og svalegang bør være minst 1,1 meter høye

Sist redigert:
Visst er det stilig med trapper uten rekkverk, eller bare et par vaiere som symboliserer litt sikkerhet.
Nå når jeg har fått min lille Elin som allerede et halvt år gammel skremmer livet av en når hun tar fart mot trappen i gåstolen sin så kommer man på bedre tanker. Trapperekkverket begynner endelig å bli klart, sikkerhetsgrind er kjøpt inn, og alt blir nesten gjort så alle måter å lykkes med å klatre og kjøre ned trappen blir umulig. Med forbehold for nesten.. :)

Rekkverk på den ene siden og spile på den andre siden har vi til vår 70-talls furutrappe ned til kjelleren. Derimot ingen håndløper, føles ikke som at det er nødvendig heller, selv barna på 3 og 5 år går ned dit uten problemer.

Y
Noen som har soverom på andre siden av rekke-veggene? går det å få bort all støyen tro? Liker ikke tanken på å bygge trappen på veggen av denne årsaken. Et rekkverk leder vel mindre men mer enn ingen rekkverk i det hele tatt.. hum...

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.