Interiørdesign + byggeteknikk... => Betongvegglook!

Omstendighetene:
Loftsleilighet som har en lettbetongblokkvegg. I denne skal også "svevende" ståltrinn støpes inn for å bli trapp opp til soveromloftet. Jeg vil at veggen skal se ut som en massiv støpt betongvegg. Vanlig puss ser ut som pusset teglsteinsvegg så det går ikke. Det skal se ut som en formstøpt betongvegg, evt. polert. Bjelkelaget tror jeg ikke tåler vekten av å støpe en helt massiv betongvegg (dvs. å fjerne lettbetongblokkene, og deretter støpe opp i ren betong). Se bilde for hva jeg etterstreber (men uten skjøtene og hullene):

betongvagg_163479247.jpg

Eller evt. det formstøpte uttrykket:
concrete-wall_115389935.jpg

Mine ideer er følgende:

A. Kan man pusse lecablokkene med en sement/betongblanding, typ 5-10mm, evt. sparkle pusset vegg med "sementspartel" for å få en betonglook? Finnes det noe betonglignende sparkel?
Holder det?

B. Kan man kanskje spikre opp hønsenetting som armering på blokkene og støpe et tynt lag (4-5 cm) betong utenpå lecablokkveggen? Løsner det fra veggen senere? Er det for tynt?

C. Annen løsning?

• Moderne kjøkken med øy og store vinduer. Veggen har en glatt betongfinish uten synlige skjøter, som ønskes i prosjektet nevnt i innlegget.
noen forslag dere som vet?

Riktig flotte bilder uansett.

Kan du tenke deg fuger liknende de på bildene kunne du støpe plane plater av betong som du monterer opp.
Jeg har støpt 16 mm tykke kjøkkenplater som har fått et utseende nær det øverste bildet.

Du kan pusse med Cementbruk A og deretter kun stålglatte for å få betonglooken, men det blir ikke så flammete som jeg tror du vil ha det.

I stedet kan du sjekke opp Marmorinospackel. Google det og se her for eksempel (ikke helt som du vil ha det, men demonstrerer metoden):
http://www.minhembio.com/m%C3%A5laren/278211/
Riktig utført kan man få skikkelig fin betonglook på det.

Sto er en av de svenske forhandlerne:
http://www.sto.se/36357_SE-Interioer_kustik-Dekorativa_ytbelaeggningar.htm

Spennende, jeg er også veldig nysgjerrig på dette. Noen andre som har noen tips?

Skal sjekke ut marmorino ideen. (stilig!)

Er nysgjerrig på hvordan den svevende trappen ble. Post gjerne noen bilder :)

Ja, hvordan ble den svevende trappen? :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.