Jeg har sett et par av dine innlegg der dere forfekter betongvegg som dere bygger med:
Ferdig betongvegg, (50 mm betong, 200 mm isolasjon, 22 mm spilepanel, 13 mm gips) pusset utside med valgt struktur koster: 2210:- per løpemeter + mva
Hvorfra kjøper dere disse veggene? Har de en nettside hvor man kan sjekke hvordan det bygges?
Hva har dere for tak på dette betonghuset?
Det er jo tiltalende at det er mer vedlikeholdsfritt enn trehus... (har jo vært med på å bytte panel på et lite rekkehus en gang og malt om en fasade på en mindre villa)
Ferdig betongvegg, (50 mm betong, 200 mm isolasjon, 22 mm spilepanel, 13 mm gips) pusset utside med valgt struktur koster: 2210:- per løpemeter + mva
Hvorfra kjøper dere disse veggene? Har de en nettside hvor man kan sjekke hvordan det bygges?
Hva har dere for tak på dette betonghuset?
Det er jo tiltalende at det er mer vedlikeholdsfritt enn trehus... (har jo vært med på å bytte panel på et lite rekkehus en gang og malt om en fasade på en mindre villa)
Vi valgte betong av den grunn, vedlikeholdsfri i mange år ;D
Veggene lages av et datterselskap til Finja, "Östra Grevie" i Vellinge.
Huset er i 1.5 plan så det er bare ytterveggene som vi gjør i betong, resten er i tre. Taket med betongpanner er som vanlig en trekonstruksjon.
Gavlene til kvistene har vi valgt å gjøre i betong også, men sidene går ikke å gjøre, så de blir i tre, som man skal pusse i ettertid.
En "normal" konstruksjon er å gjøre hele kvistene i tre, men vi kompliserte konstruksjonen litt fordi vi syntes at det var penere 8)
Lenken er www.finjabetong.se gå til avd. prefab.
Så her står det på deres nettside, under Veggelement,
Skreddersydde fasader som leveres homogene eller i sandwichkonstruksjon med mellomliggende isolasjon.
Fleksibiliteten i produksjonen er stor og derfor kan elementene produseres i henhold til dine ønsker.
Og det stemmer! Vår konstruksjon var ikke lett, men de gjør som vi vil.
Veggene lages av et datterselskap til Finja, "Östra Grevie" i Vellinge.
Huset er i 1.5 plan så det er bare ytterveggene som vi gjør i betong, resten er i tre. Taket med betongpanner er som vanlig en trekonstruksjon.
Gavlene til kvistene har vi valgt å gjøre i betong også, men sidene går ikke å gjøre, så de blir i tre, som man skal pusse i ettertid.
En "normal" konstruksjon er å gjøre hele kvistene i tre, men vi kompliserte konstruksjonen litt fordi vi syntes at det var penere 8)
Lenken er www.finjabetong.se gå til avd. prefab.
Så her står det på deres nettside, under Veggelement,
Skreddersydde fasader som leveres homogene eller i sandwichkonstruksjon med mellomliggende isolasjon.
Fleksibiliteten i produksjonen er stor og derfor kan elementene produseres i henhold til dine ønsker.
Og det stemmer! Vår konstruksjon var ikke lett, men de gjør som vi vil.
Det er ikke lettbetong, det er betongelement. De veier masse!
Y-tong var mye dyrere. Å bygge i blokker med Leca isoblokk var dyrere, ville ta lengre tid + kostnaden for byggere. I tillegg må du pusse hele huset til en kostnad på ca. 200.000!
Disse veggene har en veldig bra U-verdi (0,18) veldig god isolering. Lett å sette sammen, man bare bolter dem i grunnen og sveiser på oversiden med medfølgende metallbiter. Så tetter man fugene.
Å bygge med betongblokker i stedet for tre, var ikke mye dyrere. Vi regnet ut at for vårt hus (230m2) er forskjellen bare 30000.
Så det var flere ting som påvirket beslutningen. Å kunne bygge et steinhus uten å ruinere seg
Enkelheten å bygge, U-verdien og at de allerede er pusset, det er bare å male.
Y-tong var mye dyrere. Å bygge i blokker med Leca isoblokk var dyrere, ville ta lengre tid + kostnaden for byggere. I tillegg må du pusse hele huset til en kostnad på ca. 200.000!
Disse veggene har en veldig bra U-verdi (0,18) veldig god isolering. Lett å sette sammen, man bare bolter dem i grunnen og sveiser på oversiden med medfølgende metallbiter. Så tetter man fugene.
Å bygge med betongblokker i stedet for tre, var ikke mye dyrere. Vi regnet ut at for vårt hus (230m2) er forskjellen bare 30000.
Så det var flere ting som påvirket beslutningen. Å kunne bygge et steinhus uten å ruinere seg
Enkelheten å bygge, U-verdien og at de allerede er pusset, det er bare å male.
Oi! Har du tenkt at man skal transportere den også 8)
Lengste veggelement de kan lage og transportere uten at den går i stykker er 9 meter. Høyden tror jeg ligger på 285cm -290cm våre er 285cm, takhøyde inne er 260cm
Se hvor du kan dele den lange veggen!
Frittstående vegger, de har en jernforsterkning innebygd i veggen. Settes sammen som kortstokk
boltes i grunnen, som er en spesiell type grunn for betongvegger, sveises på oversiden, fuger og så er det klart!
Du har noen bilder på Finjas side om hvordan de monterer!
Lengste veggelement de kan lage og transportere uten at den går i stykker er 9 meter. Høyden tror jeg ligger på 285cm -290cm våre er 285cm, takhøyde inne er 260cm
Se hvor du kan dele den lange veggen!
Frittstående vegger, de har en jernforsterkning innebygd i veggen. Settes sammen som kortstokk
Du har noen bilder på Finjas side om hvordan de monterer!
Det er en plate på mark, men den har mye mer forsterkning enn en "vanlig" plate på mark til trehus.
Man bruker lecabjelker til grunnen som er forsterket på en spesiell måte i kryss, de tåler mye mer belastning. Så forsterker man hele kantbjelken på innsiden før man støper platen. På min hjemmeside kan du se hvordan det er gjort, jeg har lagt ut bilder av hver detalj. Til og med etiketten på kantbjelken (grunnbjelken) ;D
Man bruker lecabjelker til grunnen som er forsterket på en spesiell måte i kryss, de tåler mye mer belastning. Så forsterker man hele kantbjelken på innsiden før man støper platen. På min hjemmeside kan du se hvordan det er gjort, jeg har lagt ut bilder av hver detalj. Til og med etiketten på kantbjelken (grunnbjelken) ;D
Ja, vi svensker er jo betydelig mer utsatt for stråling enn de fleste andre folk... Vår berggrunn har relativt sett høy radioaktivitet. Bor man dessuten i steinhus, så utsettes man selvfølgelig for en enda høyere stråledose enn en som bor i trehus.
Jeg vet faktisk ikke hva slags stein som Ytong, Finja, H+H Celcon m.fl. bruker i sin betongproduksjon. Det hadde vært interessant å vite!
Mer info finnes bl.a. på http://home.swipnet.se/rening/gransvarden.html eller
http://www.sgu.se/aktuellt/remiss/2000/01-283-2000_s.htm
Jeg vet faktisk ikke hva slags stein som Ytong, Finja, H+H Celcon m.fl. bruker i sin betongproduksjon. Det hadde vært interessant å vite!
Mer info finnes bl.a. på http://home.swipnet.se/rening/gransvarden.html eller
http://www.sgu.se/aktuellt/remiss/2000/01-283-2000_s.htm
I vårt tilfelle kommer vi ikke i kontakt med betongen ;D
Betongen er bare 5 cm på utsiden, så kommer 20 cm med celleplastisolasjon på innsiden med panel, masonitt og gipsplater.
Hele konstruksjonen på innsiden av huset er i tre, både bærende innervegger og alle andre vegger.
Alle bjelkelag er av tre bortsett fra noen jernbjelker som skal bære en del av konstruksjonen.
Det er ikke det samme som å ha en massiv betongvegg.
Vi har spurt ang. dette før vi bestemte oss for å bygge etter denne metoden. Det er ingen risiko for stråling.
Betongen er bare 5 cm på utsiden, så kommer 20 cm med celleplastisolasjon på innsiden med panel, masonitt og gipsplater.
Hele konstruksjonen på innsiden av huset er i tre, både bærende innervegger og alle andre vegger.
Alle bjelkelag er av tre bortsett fra noen jernbjelker som skal bære en del av konstruksjonen.
Det er ikke det samme som å ha en massiv betongvegg.
Vi har spurt ang. dette før vi bestemte oss for å bygge etter denne metoden. Det er ingen risiko for stråling.
Var innom og tittet på deres hjemmeside og så at dere hadde fått problemer med tilpassningen av den ene siden. Hva var problemet? Hadde de produsert den litt for lang eller?
Ellers så så jo monteringen ganske så smidig ut. Blir nok bra når betongen er malt også.
Et annet spørsmål: Vet du om det går an å skjøte veggen slik at man kan få lengre vegger enn 6m?
Ellers så så jo monteringen ganske så smidig ut. Blir nok bra når betongen er malt også.
Et annet spørsmål: Vet du om det går an å skjøte veggen slik at man kan få lengre vegger enn 6m?
Det var en del av gavlen som var 15 cm for stor på hver side. De måtte kappe med betongkapp for å sette den på plass. Det gikk ganske smidig. Alle merkostnader skal betales av firmaet som gjorde veggene.
Ja, det gikk veldig smidig og raskt (2 dager) å sette sammen alle veggene. Det som tok litt mer tid for perfekt tilpasning var hjørnedekoren som også er av betong.
Den lengste veggen du kan lage er 9 meter. At vi skjøtet mellom stuen og garasje er fordi det er to forskjellige betongvegger. Den i stuen er med isolasjon og den i garasjen er 8 cm kun betong uten isolasjon. Jeg ønsket å ha en kaldgarasje.
Jeg tror det blir stilig når vi setter opp masterfasade på overetasjen (arkene) og pusser dem med samme type puss som første etasje.
Så blir det å velge mellom rødt eller gult ;D
Ja, det gikk veldig smidig og raskt (2 dager) å sette sammen alle veggene. Det som tok litt mer tid for perfekt tilpasning var hjørnedekoren som også er av betong.
Den lengste veggen du kan lage er 9 meter. At vi skjøtet mellom stuen og garasje er fordi det er to forskjellige betongvegger. Den i stuen er med isolasjon og den i garasjen er 8 cm kun betong uten isolasjon. Jeg ønsket å ha en kaldgarasje.
Jeg tror det blir stilig når vi setter opp masterfasade på overetasjen (arkene) og pusser dem med samme type puss som første etasje.
Så blir det å velge mellom rødt eller gult ;D