Hei,

er på gang med å bygge et Skidstahus. Det er jo X antall valg som skal tas, bla. som standard kan man velge mellom betongtakstein fra Benders eller ståltak fra Spi elit. Hva anbefales? Magefølelsen sier at jeg skal velge betongtaksteinen, men er det riktig?

Mvh / Enhörningen

En fordel med betong er at de er bedre å gå på, ikke så glatte som plate. Helst vintertid!

Vet ikke holdbarheten på plate. Men betong ligger vel rundt 40 år.

Fordelen med plate er at det er lettere å få opp på taket. Om man skal legge det selv vil si.

Har man takstein på taket, skal man vel opp og se til dem minst 1 gang/år. Rette dem til og bytte de som eventuelt har blitt ødelagt. Hvor mange gjør det? Jeg har aldri vært på "inspeksjonsrunde" på taket. Blikket ligger der det ligger, flytter seg ikke. En annen fordel er at taket blir mye lettere. Tåler mer snø, hvis det kommer. Snøen glir lettere av også så man kan trenge snøfangere på visse steder.

• Liker
Rolf Tore
  • Laddar…
På visse platetak slipper malingen etter et antall år. Vet man om man har kommet til rette med denne "feilen"? Unngår man det er nok platetak praktisk og bra på mange måter, om enn noe dyrere.

Ja, plåt er ikke helt vedlikeholdsfritt. Så det må også inspiseres.

• Liker
Skollta
  • Laddar…
Ikke nødvendig å gå opp og inspisere takstein hvert år på et nylagt betongtak. Fjern mosen hvert 5. år og sjekk taksteinene da. Det tar vanligvis mange år før man trenger å begynne å bytte takstein.

Fordelen med plåt er akkurat glattheten. Snøen glir lettere av taket, så man slipper å måke så mye.

Ja kan ane at det er visse som kommer mer nordfra og visse litt mer sørfra;)

Blikk kan både miste farge, blekne og ruste. Ingen vet hvordan fargene vil være om 10 år siden de bytter farge oftere enn det.

Som blikkenslager ville jeg valgt betong alle dager i uken.

• Liker
Rolf Tore
  • Laddar…
Store fordelen med plåt er at den er enkel å legge selv, betongpanner antar jeg er som å legge takstein og det er ikke i det hele tatt så enkelt som man kan tro:p Jeg har alltid lagt platetak og har ikke sett noen problemer med dem, solgte et hus til en kompis der vi hadde lagt vanlig svart TP 20 og den lå i alle fall igjen og holdt tett etter 15 år men lenger enn det har jeg aldri fulgt et platetak. Utvilsomt ruster plåt før eller senere :( så viss inspeksjon er nødvendig men det er bare å male på der man har ev fargeavslipp. Generelt er betongpanner penere å se på om man har et tak som synes mye, hadde jeg det og skulle leie bort jobben er nok panner et trolig valg men jeg leier ikke bort jobb på huset annet enn i nødvendige unntak. :D

Jan-Å skrev:
Den store fordelen med plåt er at den er enkel å legge selv, betongpanner antar jeg er som å legge teglpanner og det er ikke alls så enkelt som man kan tro:p Jeg har alltid lagt plåttak og har ikke sett noen problemer med dem, solgte et hus til en kompis hvor vi hadde lagt vanlig svart TP 20 og den lå i alle fall igjen og holdt tett etter 15 år men lenger enn det har jeg aldri fulgt et plåttak. Uomtvistelig ruster plåt før eller senere :( så viss inspeksjon er nødvendig men det er bare å male på der man har eventuelle fargeavskallinger. Generelt er betongpanner penere å se på om man har et tak som synes mye, hadde jeg det og skulle leie bort jobben er nok panner et trolig valg men jeg leier ikke bort jobb på huset annet enn i nødvendige unntak. :D
Betongpanner er mye enklere å legge enn både plåt og tegl.

MaZtoR skrev:
Betongpanner er mye enklere å legge enn både plater og takstein.
Å f-n, er det?:confused: Hva er forskjellen i så fall, for en "platetaklegger" som jeg ser de ganske like ut når de ligger på taket. Jeg hjalp en kompis med å legge takstein og det var et sjau å få det til i rennedaler og rundt skorstein og overhodet å få rette rader med panner :eek: sammenlignet med plater var det som sagt vanskeligere. Men slik er det altså ikke med betong??

Betongpannene har falser og er tyngre. Vanlige tegelpanner ligger kant i kant på diagonalen med pannen ovenfor og under, noe som gjør at de må ligge helt riktig, dette gjelder ikke for betongpannene. Tegelpannene må derfor ha nøyaktige lekteavstander, mens betong kan ligge på alt mellom 320 og 375cc.

Åhå, lærte man seg noe nytt igjen :) Bra forum dette!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.