Hei,
er på gang med å bygge et Skidstahus. Det er jo X antall valg som skal tas, bla. som standard kan man velge mellom betongtakstein fra Benders eller ståltak fra Spi elit. Hva anbefales? Magefølelsen sier at jeg skal velge betongtaksteinen, men er det riktig?
Mvh / Enhörningen
er på gang med å bygge et Skidstahus. Det er jo X antall valg som skal tas, bla. som standard kan man velge mellom betongtakstein fra Benders eller ståltak fra Spi elit. Hva anbefales? Magefølelsen sier at jeg skal velge betongtaksteinen, men er det riktig?
Mvh / Enhörningen
En fordel med betong er at de er bedre å gå på, ikke så glatte som plate. Helst vintertid!
Vet ikke holdbarheten på plate. Men betong ligger vel rundt 40 år.
Fordelen med plate er at det er lettere å få opp på taket. Om man skal legge det selv vil si.
Vet ikke holdbarheten på plate. Men betong ligger vel rundt 40 år.
Fordelen med plate er at det er lettere å få opp på taket. Om man skal legge det selv vil si.
Har man takstein på taket, skal man vel opp og se til dem minst 1 gang/år. Rette dem til og bytte de som eventuelt har blitt ødelagt. Hvor mange gjør det? Jeg har aldri vært på "inspeksjonsrunde" på taket. Blikket ligger der det ligger, flytter seg ikke. En annen fordel er at taket blir mye lettere. Tåler mer snø, hvis det kommer. Snøen glir lettere av også så man kan trenge snøfangere på visse steder.
En anbefaling fra Benders: http://www.benders.se/Portals/0/Images/PDF/skötselinstruktion takpannor.pdf
En generell info: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
En generell info: http://www.viivilla.se/ovrig-exterior/sa-skoter-du-taket.aspx
Store fordelen med plåt er at den er enkel å legge selv, betongpanner antar jeg er som å legge takstein og det er ikke i det hele tatt så enkelt som man kan tro
Jeg har alltid lagt platetak og har ikke sett noen problemer med dem, solgte et hus til en kompis der vi hadde lagt vanlig svart TP 20 og den lå i alle fall igjen og holdt tett etter 15 år men lenger enn det har jeg aldri fulgt et platetak. Utvilsomt ruster plåt før eller senere
så viss inspeksjon er nødvendig men det er bare å male på der man har ev fargeavslipp. Generelt er betongpanner penere å se på om man har et tak som synes mye, hadde jeg det og skulle leie bort jobben er nok panner et trolig valg men jeg leier ikke bort jobb på huset annet enn i nødvendige unntak. 
Betongpanner er mye enklere å legge enn både plåt og tegl.Jan-Å skrev:Den store fordelen med plåt er at den er enkel å legge selv, betongpanner antar jeg er som å legge teglpanner og det er ikke alls så enkelt som man kan troJeg har alltid lagt plåttak og har ikke sett noen problemer med dem, solgte et hus til en kompis hvor vi hadde lagt vanlig svart TP 20 og den lå i alle fall igjen og holdt tett etter 15 år men lenger enn det har jeg aldri fulgt et plåttak. Uomtvistelig ruster plåt før eller senere
så viss inspeksjon er nødvendig men det er bare å male på der man har eventuelle fargeavskallinger. Generelt er betongpanner penere å se på om man har et tak som synes mye, hadde jeg det og skulle leie bort jobben er nok panner et trolig valg men jeg leier ikke bort jobb på huset annet enn i nødvendige unntak.
![]()
Å f-n, er det?MaZtoR skrev:
Betongpannene har falser og er tyngre. Vanlige tegelpanner ligger kant i kant på diagonalen med pannen ovenfor og under, noe som gjør at de må ligge helt riktig, dette gjelder ikke for betongpannene. Tegelpannene må derfor ha nøyaktige lekteavstander, mens betong kan ligge på alt mellom 320 og 375cc.