Heisann!

Holder på å renovere et gammelt hus der det går trebjelker tvers over fra langsiden.
Har en tanke om å støpe en betongsøyle og støtte dem opp i midten, vil en betongsøyle holde samt er det nok å kjøpe et støperør hos byggmax (190mm bredt) når bjelkene ligger på 200 mm bredde?

håper noen forstår ellers fikser jeg bilder :):D

Det er jo umulig å si... Er det deler av bærende konstruksjon må du ta diskusjonen med en byggetekniker og se på tegninger for huset.

Hei. Den ene søylen vil ikke ha noen bærende funksjon. Derimot den andre. Tegninger finnes det ingen av, da de er fra slutten av 1800-tallet. Men skal se om jeg kan finne noen byggeteknikker for gamle hus.

slumpbild skrev:
Hei .den ene søylen kommer ikke til å ha noen bærende.
Hva har den da der å gjøre? Estetikk? Symmetri?

Betongsøyler under trebjelker føles litt fremmed for meg. Hvorfor dette valget? Kan alternative materialer være aktuelle?

...man har jo vanskelig for å tro at det står noe der i dag som ikke kan erstattes med en betongpelare. Det høres litt overdrevet og tungvint ut med betong.

Bilde er nok bra!

Skal fikse frem et bilde i morgen så kanskje dere har noen andre tips på hva man kan gjøre der :)

Gammelt hus, 1800-tall. Da høres det ut som tømmerstomme eller muligens steinhus?

Tverrgående bjelker mellom langsidene er da for å holde sammen nederdelen av takkonstruksjonen og hindre at veggene skyves ut. Dermed er det bare strekkraft i disse bjelkene så for den skyld trengs ingen støtting. Disse eldre husene kan i prinsippet blåses ut helt bare man ikke rører ytterveggene eller kutter alt for mye i takstolene.

Er det meningen at du skal ha et gulv oppå som tåler belastning så er det et litt annerledes spørsmål dog.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.