Har tre spørsmål om Betongskruv da jeg aldri har brukt det.
Jeg tenkte å sette inn en innerdørkarm med betongskruv. Nærmest karmen er det murt et lag med røde teglsteiner og bak dem, altså resten av veggen, består av lekablokker.
Spørsmålene jeg da har er.
1. Skal jeg prøve å bore i mørtelen mellom teglsteinene eller midt i teglsteinene?
2. Hvor dypt bør man bore for korrekt feste?
3. Hvilken dimensjon på bor skal jeg ha? Står ingenting på pakken bortsett fra at skruen er 7,5 mm. Skal jeg bore med 6 mm eller kanskje 5,5 da hullet pleier å bli ca. 6 da?

S
gjerne i steinen
5mm lengre enn hva skruen er
6mm bor
men kan jo produsenten si noe annet

Sist redigert av en moderator:
Takk for raskt svar.
Jeg uttrykte meg selvfølgelig litt feil på spørsmål to.
Jeg tenkte nærmest hvor lang skrue jeg trenger eller kanskje enda mer korrekt, hvor langt skruen trenger å gå inn i veggen, for å gi tilstrekkelig feste til en dørkarm? Fester betongskrue like godt, dårligere eller bedre enn en tilsvarende lang skrue og plugg?
Med tanke på at det er en steinrad, (ca. 6 cm), og deretter leca, skal jeg gjennom steinen og inn et stykke i lecaen for å unngå belastning kun på steinene? Er jeg overdrevent bekymret nå eller? :)

S
er litt avhengig av hvor dypt borehodet kommer.

men med en skrue på 70mm så vil du ha 60mm av skruen inn i steinen. da skal man få cirka 1kN i både drag og tverr bruksbelastning

Ok, med litt ettertanke så er det jo så at jeg har ingenting "bakom" å bekymre meg for så om jeg tar en litt lengre skrue enn nødvendig så er det jo ingen skade skjedd. Bare jeg sørger for å bore minst en halv cm dypere enn hva skruen kommer til å gå, Jeg tar i litt i overkant så blir det nok bra.
Takk for hjelpen.

Dørkarmer setter man fast med karmeskruer. Betongskrue pleier å dra rundt om den brukes i tegl, leca eller mørtel da det er mye mer porøst enn betong. Du bør bruke plugg i stedet. Eller bruke adjufix-hylser og skru dem fast med en lettbetongskrue, også kalt lecaskrue.

S
byggolle skrev:
Dørkarmer setter man fast med karmkruer. betongskrue pleier å dra rundt om den brukes i tegl, leca eller murpuss da det er mye mer porøst enn betong, du burde bruke plugg i stedet. Eller bruke adjufix hylser og skru fast dem med en lettbetongskrue også kalt lecaskrue.
betongskrue funker i tegl. dog ikke i fugen.
du pleier å kunne få minst 1kN om du gjør rett

• Liker
Skvallerbo
  • Laddar…
Til essves karmhylser skal man bruke deres betongskrue i tegl.

Betongskrue skal brukes i betong, ikke i tegl eller lettbetong.
Lettbetongskrue skal brukes i lettbetong.
Ettersom du har et lag tegl før lettbetongen, vil jeg anbefale å bore og plugge.

Så når man bruker Essve's Induproggar for karminnfesting kan man velge å enten følge Hubbes råd om deres produkter, eller så følger man Essves råd om deres produkter (og bruker deres betongskrue i murstein). Valgfritt såklart! :)

Skiller det om det er hulltegl eller massivtegl? Men hvorfor gjøre det vanskelig? Det handler om en innerdør...borre, plugge og skru fast. Går jo raskere enn å skrive et innlegg på byggahus.

• Liker
Joak
  • Laddar…
S
Hubbe2 skrev:
Betongskrue skal brukes i betong, ikke i tegl eller lettbetong. Lettbetongskrue skal brukes i lettbetong. Når du har et lag tegl før lettbetongen, ville jeg anbefale å bore og plugge.
ulike beongskrue finnes jo. man sjekke hva de tåler. essves betong fungerer i tegl

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.