K
J Jörgen_35 skrev:
Det er 6 x 100. Står tydelig på skallen og også esken. Jeg kjører med expander i stedet. Her er korrekt modell: [lenke]
Men den der er jo elforzinket og for innendørs bruk!

K
A A76261 skrev:
Dumt svar muligens, men det er ikke lettbetongskrue du har fått?
De han har linket til og som det ser ut på bildet av skruen som har brukket er det betongskrue.

tommib
M MagHam skrev:
Det ser ut som at støpeformen for betongen er et eternitrør.
Selv er jeg ikke hysterisk redd for asbest (som noen er) men det kan være en idé å ikke fjerne for mye av overflaten.
Akkurat. Å bore er nok blant det verste man kan gjøre der. Jeg ville vært veldig nøye med korrekt åndedrettsvern og i det minste hatt kontroll på vindretningen.

Ærlig talt ville jeg nok prøvd å løse støtten for bærelinjen på en annen måte for å unngå å berøre det der.

• Liker
MagHam og 1 annen
  • Laddar…
Det er lett å dra av en 6mm betongskrue om du drar med sperr-skaft. Det er vanskelig å ikke dra så det blir belastning i sidelengs samtidig. Dra med muttertrekker i et renblåst hull så har du et sterkere og enklere montasje.

• Liker
Johrnak
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Precis. Just att borra är nog bland det sämsta man kan göra där. Jag skulle vara mycket noga med korrekt andningsskydd och åtminstone ha koll på vindriktningen.
Och vad skräms du för. Det är bara ca 5 mm eternitrör och sen betong innanför. Men kanske du är en av dommedagsfolket på forumet. Som anser att bara titta på eternit är livsfara.

• Liker
  • Sint
Dilato og 4 andre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Som anser at bare å se på eternit er livsfare.
Det har vel ingen sagt. Jeg har ikke den minste asbestnervøsitet, men ville til tross for det ikke borre i eternit uten riktig beskyttelsesutstyr.

• Liker
Slarvpellen og 2 andre
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det har vel ingen sagt. Jeg har ikke den minste asbestnoia men ville likevel ikke borre i eternit uten riktig verneutstyr.
Med 5 mm eternittrør utendørs og kanskje maks 10 hull. Du får mer dritt i deg ved å gå på byens gater enn å borre som TS trenger. Alt er relativt.

• Liker
Dilato og 1 annen
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Med 5 mm eternittrumme utendørs og kanskje maks 10 hull. Du får mer skit i deg ved å gå på byens gater enn å bore som TS trenger. Alt er relativt.
Jeg tror heller ikke at det er noen større risiko, men ville likefullt bruke åndedrettsvern og stå slik at støvet ikke blåste på meg.

• Liker
Slarvpellen og 3 andre
  • Laddar…
J Jörgen_35 skrev:
Skal skruve fast en bjelke i betongstøtte. Kjøpte disse skruene etter anbefaling i byggevarehandelen: [lenke]

Dimensjon 6 x 100. Boret 6 mm hull som man skal. Skruen går inn et par omdreininger, så blir det veldig tregt, og når jeg tok i mer, så gikk den helt av. Trenger jeg et større hull, eller hva kan ellers være galt?
Boret for grunt? Lättbetong er jo ganske porøst, så merkelig at skruen brekker. Er det virkelig lettbetong? Er det hardt materiale så bruk plugg eller ekspansjonsskruer.

Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Boret for grunt? Lettbetong er jo ganske porøst så rart at skruen går av. Er det virkelig lettbetong? Er det hardt materiale så bruk plugg eller ekspander skrue.
Lettbetong?

J Jörgen_35 skrev:
Det er 6 x 100. Står tydelig på skallen og også esken. Jeg bruker ekspander i stedet. Her er korrekt modell: [lenke]
Hei! Disse skruene krever at hullene er rene og man trenger oftest å trekke ut skruen helt og prøve igjen, trekke litt ut og prøve igjen. Skrur mye med disse og av og til ryker de. Disse skruene egner seg ikke for hengende last, bruk betonganker i stedet, evt. plugg og fralla.

Fotografen Fotografen skrev:
De skruv du lenker til finnes i 8-10-12 mm, ingen 6 mm. Jeg har ingen erfaring med disse, noen med erfaring får uttale seg videre.
Jeg hadde brukt ekspansjonsbolt.
Boret skal være 6mm. Skruen derimot måles 10mm på gjengene….

K
Tom Bombardil Tom Bombardil skrev:
Boret for grunt? Lettbetong er jo ganske porøs så vanskelig at skruen går av. Er det virkelig lettbetong? Er det hardt materiale så ta plugg eller ekspander skrue.
Det er ingen lettbetong, hvor har du fått det fra?

K kniv skrev:
Det er ingen lettbetong, hvor har du fått det fra
Skruen TS har lenket er for lettbetong. Er nok det det kommer fra 👍

K
G GoGetLost skrev:
Skruen TS har linket til er for lettbetong. Er nok det de kommer fra 👍
Nei. Ingen av de to linkene til Beijer TS har lagt opp er lettbetongskrue.

• Liker
Dowser4711
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.