Skal skru feste en bjelke i betongfundament. Kjøpte disse skruene etter anbefaling i byggevarehandelen: https://www.beijerbygg.se/privat/sv...betongskruv/betongskruv-fbs-ii-us-cp-ultracut

Dimensjon 6 x 100. Boret 6 mm hull som man skal. Skruen går inn et par omdreininger, så går det ordentlig tregt, og når jeg tok i mer, så gikk den rett og slett av. Trengs det et større hull, eller hva kan ellers være feil?

• Skadet betongskruv knekt i halv inn i et betongplint, omgitt av trestøv og treverk, viser forsøk på montering.
G
For å skru i betong kreves stor presisjon på boret størrelse. Jeg skulle ha brukt ekspansjonsbolt. Mye billigere også, om man kjøper på de rette stedene.

Expansjonsbolt i metall for betongfeste med gjenger og mutter.

Sist redigert:
  • Liker
Fotografen og 2 andre
  • Laddar…
G
Ingen av de skruene du lenket til er til 6mm hull. Har du virkelig skruer for 6mm?

De skruv du lenker til finnes i 8-10-12 mm, ingen 6 mm. Jeg har ingen erfaring med disse, noen med erfaring får uttale seg videre.
Jeg hadde brukt ekspanderbolt.

Bare 6mm pleier å være litt vanskelige. Jeg bruker alltid en 1/4” bor til disse. Men har aldri opplevd at de knekker.
Hva slags bor har du og renser du hullet tilstrekkelig og borer dypt nok?

• Liker
Slarvpellen
  • Laddar…
Når du skal få inn dem kjører du drill eller mutterknak? Jeg opplever alltid at disse er lettere med knak enn drill.

• Liker
Backafall og 3 andre
  • Laddar…
Bærebjelke 45 X ?, da skal en ekspander være så lang at den indre delen med gjengen skal være ca. 2 cm inn i hullet. Dette for at den kryper ut ca. 1 cm når mutteren strammes for å klemme hullet. Sørg for at det er med lang gjenge, så går det an å etterstramme. Det er hensiktsmessig å ha mutteren på inntil kanten når den slås inn, slik at gjengen ikke skades. Likeledes er det lurt å bore bærebjelken først og spenne den på plass med tvinger og bore i hullene på bærebjelken. Å bore først i stolpen og deretter prøve å få bærebjelken i vater, er dømt til å lykkes med.

Slitt borkrone?

• Liker
Lovsångsledaren og 2 andre
  • Laddar…
Superkewl Superkewl skrev:
Når du skal få inn dem bruker du drill eller muttertrekker? Jeg opplever alltid at disse er lettere med trekker enn drill
Skralle, det var jo sekskantshode 😬. Boret var nytt, dog fra Jula. Det får bli prøvde expandere i stedet.

• Liker
snaggletooth
  • Laddar…
Jeg har lignende erfaring med betongskrue som jeg også kjøpte på anbefaling fra byggevarehandelen. Måtte være ganske forsiktig ved skruingen. Ca. 15% eller så brakk, så helt ubrukelig var det ikke, men neste gang går jeg nok for ekspansjonsbolt.

Det ser ut som at støpeformen for betongen er et eternitrør.
Selv er jeg ikke hysterisk redd for asbest (som noen er) men det kan være en idé å ikke rive for mye i overflaten.

• Liker
Du och 19till og 1 annen
  • Laddar…
Dumt svar muligens, men det er ikke lettbetongskrue du har fått?

• Liker
DavidErikson89
  • Laddar…
A. Bore dypere enn skruens lengde, minst en cm til.
B. Blås ut hullet nøye, helst med trykkluft.
C. Bra borr, helst Hilti med 4 skjær som ikke er slitt.
D. Skru med slagtrekker og stopp med en gang hvis det stopper.

Men helst, bruk ekspander istedenfor, det er 100 ganger bedre, selv hater jeg betongskrue.

Den eneste gangen jeg har dratt av en betongskrue var når jeg ikke hadde boret dypt nok.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.