Jeg skal bygge et fyrrom i det ene hjørnet av huset (tømmerhus med krypkjeller). Det blir ca. 3,5*3,5 meter og skal romme varmepumpe med tilhørende tank, en enkel dusj, WC og vaskemaskin. Min opprinnelige plan er å støpe en plate for det rommet, men nå har jeg mer og mer begynt å vurdere bjelkelag i tre i stedet.

Betongplate har jo noen fordeler. Dels bæreevnen og dels mindre risiko for at vibrasjoner forplanter seg. Ulempene er vel at det er relativt dyrt og det er litt mer komplisert å omlegge rør i fremtiden hvis man bestemmer seg for å endre noe.

Bygger man et bjelkelag i tre kan man jo gjøre det frittstående fra det øvrige gulvet hvis man er redd for vibrasjoner, og bæreevnen løser man med riktig dimensjonering. Dessuten er det ganske lett å bære inn en mengde planker sammenlignet med å kjøre inn noen kubikk grus med trillebår...

Jeg gjør det meste av jobben selv, men akkurat støpingen overlater jeg til andre siden jeg ikke vil blande halvannen kubikk i en vanlig tommel...

Så, hva er det egentlig som taler for (eller mot) betongplate?

Mats-S
"tømmerhus med krypkjeller"
Der har du svaret, kjør på samme løsning :)

Det finnes INGENTING som motiverer en betongplate i ditt tilfelle.
Dessuten 3.5X3.5 meter er jo ingenting, blir jo typ like stabilt som en betongplate.
Keep it simple!

Det blir med største sannsynlighet trebjelkelag. Da er neste spørsmål hvordan man dimensjonerer det... Holder 45x170 C24 cc300? Gulvet blir i så fall skruvlimt gulvspon med noen cm flytesparkel på.

Sist redigert:
Det er vel såpass lite at forskjellen i pris mot 200/220 er forsumbar?

Det skiller 10:- meteren. Det blir jo flere lunsjer for mellomsummen...
Ifølge træguiden fungerer 45x220 CC600 til et gulvbjelkelag. Her blir det jo ganske høy punktlast akkurat der varmepumpen og tanken skal stå, men det kanskje holder å kjøre CC600 og legge inn en ekstra gulvås akkurat der de tunge tingene skal stå.

Du må opp til 45x220 pluss skrulimmet sponplate for akseptable svingverdier med 3,5 meters spennvidde. Derimot er det tilstrekkelig med c/c 600mm. Hvis noen av innredningsdelene, f.eks. en ackumulatortank, representerer en større punktlast bør man sjekke dimensjoneringen også med hensyn til det. Plasseringen av punktlasten har da stor betydning.

Pannerommet blir i denne hjørnet. Gulvåsens retning i henhold til de røde linjene. Den største lasten blir ved nedre høyre hjørne/høyre vegg:

Plantegning med pannrommet i det nedre høyre hjørnet. Røde linjer viser retningen på gulvbjelkene. Målene er 10,75m x 4,00m, og 3,25m for pannrommet.

Litt skjematisk bilde over hvordan jeg har tenkt gulvbjelkelaget. Hva kreves det for dimensjon på bærbjelkene om man vil droppe søylen i midten?

Plantegning av et gulvbjelkelag med dimensjoner 3,6m x 3,6m, viser retning på bjelkene og støttepunkter, med målinger på bærende bjelker (45x220).

Vil du ha en bjelke uten midtstøtte må det bli limtre. Minst 90x270, gjerne 90x315. Kan byttes ut mot lavere og bredere hvis høyden er et problem, f.eks. 215x225. Punktlaster er lettere å akseptere når de er nær en bjelkes opplag. Det er vel primært VP nr 2 nedenfra som er tvilsom hvis den er tung. I så fall er det nok enklest å bytte ut den innerste bjelken med noe stivere i limtre. Hva veier de?

Da får det bli et midtstøtte... Jeg vet ikke nøyaktig hva varmepumpene veier (om det blir to separate enheter), men man kan vel regne med et par hundre kilo. Så er det jo en tank også på 500 liter, men den kanskje man skulle plassere i hjørnet i stedet.
Man burde vel kunne legge en ekstra gulvbjelke mellom de to nærmest veggen for å bedre bæreevnen på den siden?

Du har jo en gulvregel som sitter inntil veggen også. Om du plasserer tanken i hjørnet og deretter varmepumpene i vektrekkefølge og sørger for at disse lastene blir tatt opp av to gulvregler så går det bra. Siden dimensjoneringen er gjort etter sviktkriteriet har du god margin.

J justusandersson skrev:
Vil du ha en bjelke uten støtte i midten må det bli limtre. Minst 90x270, gjerne 90x315. Kan byttes ut mot en lavere og bredere om høyden er et problem, f.eks. 215x225. Punktlaster er lettere å akseptere når de finnes nær et bjelkelag sitt opplag. Det er vel spesielt VP nr. 2 nedenfra som er tveksam om den veier mye. I så fall er det nok enklest å bytte ut den innerste bjelken mot noe stivere i limtre. Hva veier de?
Kan denne erstatte limtre om jeg bare vil ha to opplag under den ene bjelken?
En rund trestokk sett fra enden med en gul målebånd strukket over diameteren, viser lengdemål.
Minst C24 ut fra tetthet og retthet...

• Liker
kulle
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.