Da dukket det opp et nytt dilemma i utekjøkkenprosjektet.

Se bilde, støpt og montert den ene betongplaten. 45 mm tykk. Neste plate, til venstre, skal grillen mures opp på (ja, blir en stor grill :cool:).

Oppå mures tegl i en "firkantet U-form", kanskje 60 cm høy, så skorstein i metall. Men den konstruksjonen på toppen av platen bæres jo opp av leca-muren under, så jeg ser ingen problemer der.

Jeg er imidlertid litt bekymret for platens egen vekt og bæreevne i midten mellom oppleggspunktene. "Åpne frittbærende" området uten støtte av mur under er 110x60 cm. Lecamuren bak er 20 cm, 15 cm på kortsidene. Solid opplegg altså, men kan 45 mm plate bli for tynn? Unngår helst å lage den tykkere, blir tungt å løfte.

Det eneste som skal mures på platen der den ikke har støtte under er et lag ildfast tegl, hvis jeg velger 25 mm tykk snakker vi jevnt fordelt 35 kg. Så kommer maten i tillegg selvfølgelig :D

Vurdert ekstra armering i form av 3 langsgående 8mm jern som festes på matten, kanskje mure inn en T-bjelke langs lengden som ligger på oppleggspunktene og platen kan hvile på.

Utekjøkken med betongplate, vask på høyre side, rør og svart sylinderformet oppbevaring på venstre, markert avstand på 110 cm.

Legg i noen 8mm jern så er du hjemme. Flott bygg!

• Liker
Alko
  • Laddar…
Takk. Jeg kjører på det, 45 mm plate, tre ekstra 8mm armeringsjern foran på matten, og så innmurt T-jern en dm inn fra platens forkant, der den kan hvile. Bør funke synes man.

Sist redigert:
Det høres ut som at platen ikke vil synes, og da kan det jo være fordeler med å støpe den på stedet .. 45 føles tynt for noe som skal bære vekt i det hele tatt på det spennet ..

Platen vil bli synlig, men ettersom vi bygger grillen (hvis teglsteinmur havner rett over lecaveggen under platen) spiller det egentlig mindre rolle estetisk om den skulle bli tykkere.

Hadde jo først tenkt å støpe den på stedet, og gjøre den tykkere, men siden den skal være 25 mm bredere rundt (dryppkant, med spor under for å avlede regn fra pusset lecaveggen) blir formbyggingen litt mer tidkrevende, med støtter under etc.

Ville rett og slett spare tid og gjenbruke eksisterende støpeform. Å løfte på plass var ikke kjempejobb merket jeg på første platen.

Man kan jo mure inn to st. T-jern under kanskje.

Eller så legger jeg på en 1 cm list på formen og øker til 55 mm. Sukk, alle disse valgene :rolleyes:

Skal du fyre opp på det ildfaste teglsteinen på gulvet, er jo varmen en faktor å regne med også ..

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skal du fyre på det ildfaste teglet på gulvet er jo varmen en faktor å regne med også ..
Ja, det skal jeg jo. Du mener at betongens holdfasthet påvirkes? Risiko for sprekkdannelse selvfølgelig..

A Alko skrev:
Ja, det ska jag ju. Du menar att betongens holdfasthet påvirkes? Risiko for sprekkdannelse selvfølgelig..
Ja ... Jeg har selv bygd en vedovn og forsøkte å finne informasjon om hvordan det påvirker, men det var ikke helt lett .. De fleste virker enige om at betong ikke liker høye temperaturer over lengre tid, men det meste av informasjonen handler om huskonstruksjon og brann.. Armering + betong + varme ser ut til å være ok, så lenge oppvarmingen skjer sakte og innenfor noenlunde "normal vær-spenn" ... Skjer det raskere, rekker ikke betongen å henge med og det sprekker..

Det finnes jo forskjellige typer ildfast tegl, fra de som suger til seg varme som en svamp, og motsatt (pleier å kalles isolerende ildfast tegl), og det isolerende teglverket er betydelig lettere ... Kan være en ytterligere fordel i ditt tilfelle ..

Ok, takk for info, får velge isolerende i så fall! Regnet ut at hver ekstra cm øker vekten med ikke mer enn 28 kg (tetthet 2,35 kg/dm3), så det føles overkommelig å legge på 1 cm i så fall, og gjøre den 55 mm tykk, inkl. T-jern som støtte altså. 156 kg bør vi kunne løfte.

Nå har plata rukket å herde mens vi har vært bortreist. På tide å montere.

Blir på nytt litt usikker på om man virkelig trenger å støtte med innmurt T-profil over åpningen (litt lat, innrømmer).

55 mm plate, armering nederst i formen ifølge bilde, med to ekstra 8mm-jern sveiset foran. 110 cm åpningsmål. Skal den ikke klare å bære et (lett) lag ildfast tegl? :thinking:

Lett etter, men ikke funnet noen info om holdfasthet og spennvidder.

Betongplate med armeringsjern på en byggeplass, omgitt av en treramme. Ligger på en blå presenning.

Sist redigert:
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.