Har et suterrenghus bygget -78 med betongdekke i øvre plan. Jeg legger ved to tegninger (det eneste jeg har), er det noen som vet hvilken maks vekt kg/m2 eller totalvekt man kan belaste seksjon D1 på tegningen?
Over betongen ligger det lekter som har dim 160mm * 80mm.

• Ritning av ett suterränghus byggt 1978 med sektioner och mått, sökt max belastning för sektion D1 med reglar på 160mm x 80mm ovan betong.
  • Byggetegning av et hus fra 1978, viser detaljer om bjelker og plater, inkludert tekniske spesifikasjoner og stempler fra bygningsteknisk gjennomgang.
Å dømme ut fra den første tegningen så er det en form for prefabrikkerte betongplater. Hva de faktisk tåler finnes det ingen informasjon om som jeg kan finne. Den eneste muligheten for å finne ut av det er å kontakte AB Färila Cementvaror, men jeg mistenker at det er vanskelig. Det eneste man kan si med sikkerhet er at de tilfredsstiller daværende normkrav for nyttelast i boliger, 50 kg/kvm hvilende og 100 kg/kvm bevegelig.

På daværende normer -78 var det bare 50 kg/m2 hvilende last, med tanke på at kjøleskap og fryser kan veie det dobbelte og nesten få plass innenfor 1 m2.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.