Jeg har et garasjetak støpt i 1973 med datidens fagmessige metoder (tegning for platen levert av husprodusenten). Platen er 15 cm tykk på det tynneste stedet og skikkelig armert. Spennvidden er 5x6 meter og den hviler på vegger rundt om. Ifølge tegningen er den støpt med "K300, klasse 1, vanntett betong".
Går det uten mer opplysninger å få en anelse om hvor mye last den tåler? Jeg spør fordi jeg vurderer å isolere den på utsiden og vil ha et tynt lag grus/steinflis øverst og terrassebord delvis. Og steinen veier 1400 kg/m3. Allerede med 2 cm lag blir det 28 kg/m2. Ikke mye selvsagt, men til det kommer vanlig snøvekt, gangtrafikk mm. Med andre ord, gjør 28 kg/m2 til noen større forskjell for sikkerheten eller har jeg marginene på min side?
Går det uten mer opplysninger å få en anelse om hvor mye last den tåler? Jeg spør fordi jeg vurderer å isolere den på utsiden og vil ha et tynt lag grus/steinflis øverst og terrassebord delvis. Og steinen veier 1400 kg/m3. Allerede med 2 cm lag blir det 28 kg/m2. Ikke mye selvsagt, men til det kommer vanlig snøvekt, gangtrafikk mm. Med andre ord, gjør 28 kg/m2 til noen større forskjell for sikkerheten eller har jeg marginene på min side?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Med oppgave om aktuell snøsone kan man ved hjelp av datidens betongbestemmelser regne ut hva taket minst må tåle. Har du en fullstendig armeringstegning går det an å regne baklengs. Har du flaks finnes det opplysninger på tegningen om beregningsgrunnlag. K300 betyr at betongens trykkstyrke er 300 kp/cm2 (29,4 MPa), som da var den høyeste klassen. Det sier dog ingenting om hva taket tåler mer enn at det vitner om høye ambisjoner. Du har ingen opplysninger om eventuelle tilfluktsromkrav? 28 kg/m2 er peanuts i sammenhengen.

Takk! Her er den dokumentasjonen som finnes. Snøsone er Stockholm.J justusandersson skrev:Med opplysning om aktuell snøsonen kan man ved hjelp av datidens betongbestemmelser regne ut hva taket minst må tåle. Har du en fullstendig armeringstegning går det an å regne baklengs. Har du flaks, finnes det opplysninger på tegningen om beregningsgrunnlag. K300 betyr at betongens trykkfasthet er 300 kp/cm2 (29,4 MPa), som da var den høyeste klassen. Det sier dog ingenting om hva taket tåler mer enn at det røper om høye ambisjoner. Du har ingen opplysninger om eventuelle tilfluktsromkrav? 28 kg/m2 er småtteri i sammenhengen
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Jeg tror ikke man trenger å fordype seg så mye i dette. Det fremgår av tegningen at taket er bygget som en altan hvilket betyr at det er dimensjonert for en nyttig last på minst 200 kg/m2 utover snølast, ifølge SBN 67, da gjeldende byggnorm.
En korrigering: K400 var høyeste holdfasthetsklasse på betongen, jeg husket feil.
En korrigering: K400 var høyeste holdfasthetsklasse på betongen, jeg husket feil.
Stort takk!J justusandersson skrev:Jeg tror ikke man trenger å fordype seg så mye i dette. Det fremgår av tegningen at taket er bygget som en veranda, hvilket betyr at det er dimensjonert for en nyttelast på minst 200 kg/m2 i tillegg til snølast, ifølge SBN 67, da gjeldende byggnorm.
En korrigering: K400 var høyeste holdfasthetsklasse på betongen, jeg husket feil.
Klikk her for å svare
