Har støpt en betongbenk den skal stå ute hele året. Har slipt den, må den behandles med noe. Synes den blir finest når den er våt. Blir da blank og fin.

Fadai
Du må ikke gjøre noe med den, bare nyt ditt verk.

• Liker
Niclas123
  • Laddar…
Finnes vel oljer og diverse impregneringsvæsker.

Burde finnes tips fra de som har støpt benkeplater til kjøkken.

Jeg smører på linolje på alt nå for tiden.

/ATW

• Liker
Niclas123
  • Laddar…
Ok. Høres bra ut, skal høre med en fargehandler.

Acryl lakk har vi brukt

• Liker
Niclas123
  • Laddar…
N Niclas123 skrev:
Har støpt en betongbenk som skal stå ute hele året. Har slipt den, må den behandles med noe? Synes den blir finest når den er våt. Blir da blank og fin.
Hei. Jeg skal gjøre det samme. Så på Bygglov(Tv-programmet) at de satte en Primer på betongen for å muliggjøre at den kan stå ute året rundt. Hva brukte du for å slipe betongen? //Magnus

Lånte en liten slipsmaskin for betonggulv av en teppelegger på jobben. Den gjorde en overflate som minner om marmor (man ser steinene). Den var kraftig så man må holde den rett, ellers blir det lett merker.

• Liker
Carmelid
  • Laddar…
Betongbenk med mørke og lyse flekker som indikerer våte og tørre områder. der det er mørkt er benken våt

• Liker
BengtH og 1 annen
  • Laddar…
Flott! Hva brukte du for sement?

Posen viser Finja finbetong, tørrbetong B30, 25 kg. ble også anbefalt exp betong men den var dyr. Tror den kosta ca 70kr stk.

Fin betongen koster 70kr stk

Hei!

Beklager, dette blir litt off topic, men synes det var et bra sted å komme med flere erfaringer.

Jeg laget nylig en benkeplate i betong lik den du har laget, min plan var å ikke slipe nevneverdig. Lagde en form av formplywood og lekter som ramme. Ifølge diverse YouTube-klipp jeg har sett, skulle hjørner behandles med silikon, dette viste seg å være en stor feil. Silikonen fikk tørke i ca 1 døgn før støping, noe som kanskje var for lite.

Støpingen ble gjort med Finjas ekspanderbetong K50. Jeg vibrerte nøye, og støpte i flere omganger for å unngå fargeforskjeller i det øverste laget på platen. MEN, det ser ut til at betongen har reagert med silikonen i hjørnene, eller kanskje at silikonen var for sterkt hydrofob.

Om jeg gjør det igjen, ikke bruk silikon, bedre å slipe hjørnene i ettertid (går med vanlig våtslipepapir). Ikke bruk lekter som ramme, bruk plywood, vurder glassfiberarmering (vev) i stedet for armeringsnett. Finja ekspanderbetong K50 gir en speilblank overflate direkte (mot formplywood), uten sliping. Har hørt rykter om at aluminiumsprofiler som ramme skal være bra, men det er for avansert for meg, men kan være verdt å sjekke ut!

Behandling, hadde det ikke vært for mine stygge kanter, ville jeg latt den være (grillbenk ute), men jeg ble så lei i går at jeg påførte en ladning OSMO Hardvoksolje jeg hadde liggende hjemme. Nå fikk i det minste hele platen samme farge!

Lykke til alle hjemmefiksere!

Hvordan ser hjørnene nøyaktig ut? Hvis man ikke har silikon, kan det tørke ut raskere i hjørnene hvis man er uheldig. Så trenger det ikke være mye silikon.

Hei!

Legger ved bilde av hjørnene som ikke ble så bra. Øvrig overflate ble derimot veldig bra, litt det som irriterer meg. Dette er dog et bilde etter sliping.

Ha det bra!

• Hjørne av pusset overflate med ujevnt resultat, sett ovenfra. Fot iført joggesko vises nær det behandlede området.
Overflaten ble jo virkelig fin. Jeg støpte med webers finbetong, noe som også ble bra. Banket med hammer på formen ganske lenge for å få bort bobler. Har forstått at expanderbetong er bra for å minimere bobler. Jeg fikk en glatt overflate, men en del bobler/hull på kantene.

Armeringen lyste gjennom, men forsvant (nesten) når jeg la på en primer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.