Hei, hei!

Har søkt et par kvelder på forumet men ikke funnet svar på et spørsmål. Holder på å rive et bad på overetasjen i huset (bygd -25). Er et gjennomgående trehus, men i gulvet er det støpt betong/cement. Dels er det støpt i feltene mellom bjelker og mot blindbunnen, og dels en halv desimeter "plate" over det hele. Jeg antar at dette har med datidens måte å lage et solid gulv for flislegging å gjøre. Dog ble jeg nervøs når en bekjent spekulerte i om det hadde med husets konstruksjon (og stabilitet) å gjøre - et av "bjelkefeltene" ligger an med kortsiden mot skorsteinen nemlig. Jeg er dog en smule tvilende til min venns funderinger - betongen ligger jo i trebjelkelaget og det er jo til syvende og sist det som bærer konstruksjonen. For øvrig ligger en del av den støpte betongen an mot skorsteinen, men det er som sagt en kortside på et par desimeter omtrent. Støpekonstruksjon synes dessuten bare å forekomme i dette rommet, som antakelig har tjent som baderom tilbake i tid. Betongen (eller er det cement, unnskyld en legmann..?) er ikke armert. Jeg har begynt å pigge bort alt sammen fordi vann og avløp som nå ligger støpt må legges om helt i det nye badet. Ble litt nervøs når min bekjent kom og "mente"...

Noen som har erfaring?

Mvh
Hengiven amatør:)

• Rivningsarbeid i et gammelt baderomsgulv. Synlige trebjelker, demontert betong/cement, håndverktøy, og byggeavfall.
Det er sannsynligvis noe som er gjort i ettertid rundt 50-60-tallet og er ikke fra 1925, datidens hus pleier å ha slagg eller spon i bjelkelaget på overetasjen når det er bygget i tre.
Betong- og teglhus typ 6-etasjers i oslo bygget den tiden har ofte fliser satt i 10 cm tykt jordfuktet mørtel, men da er det alltid kald asfalt under og ytterligere et lag mørtel.

Man ser jo ikke veldig mye på bildet, men gamle hus/villaer pleier å ha en "tramme" langs ytterkanten rundt hele rommet, og deretter 3 toms 9 eller lignende tvers over festet i egensmidde vinkeljern.

Takk for info!

Når jeg river videre finner jeg et avisutklipp fra 1954 blant rotet. Akkurat! Og din beskrivelse av treramme rundt rommet stemmer også. Utenfor rammen ligger det faktisk flis (på vår underetasje lå det slagg).
Antar at det var datidens måte å anlegge gulv i bad på, selv om det er snakk om trebjelkelag.

Interessant informasjon, takk igjen!

Gøy å hjelpe noen og også spre kunnskap samtidig, håper alt går bra.

Et tips ved gjenoppbygging av baderoms-bjelkelag er å i stedet legge løse lecakuler 8-12mm i bjelkelaget, det gir god lydisolering generelt og er prisverdig.

MvH jawen

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.