Lurer på om jeg går glipp av noe viktig, da det er mye mer slitsomt å gjøre om enn å gjøre riktig fra starten av.
Bildet sier nok alt. Det er bra fall i garasjen i dag, så det trenger ikke justeres.
Tidligere rør (betongrør fra 60-tallet) har sannsynligvis frosset i stykker da det er uisolert kaldgarasje. Måtte fjerne så mye fordi røret var helt ødelagt og måtte meisles bort før det gikk å trekke rør i røret det siste stykket.
Tenkte støpe til våren når været tillater det, da jeg ikke vil mekke med vinterbetong.
Min plan er å:
Dekke over slukets toppdel i tilfelle man søler.
Blande grovbetong og helle i. Vibrere med noe hjemmebygget på boremaskin.
Jevne ut så det ligger i plan med tilgrensende gulv.
Mine funderinger:
Da det gamle sannsynligvis har frosset i stykker da det er en uisolert kaldgarasje. Trenger jeg gjøre noe spesielt for å minimere risikoen for at dette skjer igjen? Det nye plastrøret er mer fleksibelt enn det gamle, så det er sikkert mindre risiko for dette.
Fugen mellom ny og gammel betong, vil vann kunne trenge ned der og så fryse og sprekke? I så fall, hvordan unngår man dette?
Kan man droppe armering i dette smale tilfellet, eller bør man legge ned litt jern?
Så har jeg tenkt å kanskje male gulvet med en eller annen epoksyfarge for å gi det en mer slitesterk overflate på den gamle betongen. Merker at det blir porøst av løsemidler (synes tydelig der det kom noen dråper kjederens når jeg vasket sykkelkjeden, selv om jeg tørket det opp).
Da jeg ikke har fått noe svar, forenkler jeg litt her.
Jeg planlegger å gjøre som nedenfor, si ifra hvis du synes noe er dumt eller overkill.
Børste rent, så støvfritt som mulig
Holde det fuktig noen dager i henhold til instruksjon til korrohäft
Pakk inn spygatt
Blande og påføre korrohäft på vegger (antar at det ikke trengs på spygatten)
Rett etter korrohäften, blande til betong, finja grov anleggingsbetong da det er tøyvann fra bil med salt så vil jeg ha det mest holdbare siden prisforskjellen er få kroner i denne mengde
Betongvibrator for å få betongen til å synke sammen og legge i noen armeringsjern
Vente noen timer
Brette av og fjerne plast rundt spygatten når det har sluttet å renne og finjustere fallet rundt spygatten.
Dekke med plast og holde den fuktig noen dager så det får herde uten å tørke for raskt.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.