Hei, jeg vurderer hva som blir best. Har lagt inn vannbåren gulvvarme i underetasjen. Står foran å støpe inn slyngene og vurderer om jeg skal flyte eller støpe med betong.
Forutsetningene er følgende, arealet er ca 30 kvm og kan deles opp i 2 støp der en blir 10 og en 20 kvm. Må komme opp 4 cm for å få god dekning på rørene. Det mindre arealet er en gang der den eneste inngangen til huset finnes, hvilket gjør at vi har begrensede muligheter til å stenge denne passasjen. 24-48 t er selvfølgelig ok.
Uansett hva som velges, vil de siste ujevnhetene flytes av profesjonelle for maksimal planhet.
Er det verdt å satse på betong til tross for lengre tørketid? Gangen skal ha fliser så må ta i betraktning at man må vente til betongen er helt tørr før dette kan gjøres (3 måneder?) Trengs det dragbaner eller løser man relativ planhet på annet vis?
Har tilgang til sementblander for betongen men ikke flytesparkel-pumpe, løser man å flyte 30 kvm eller 20/10 med bøtte og visp?
Betongen koster i prinsippet halvparten av flytesparkelen, men pengene er ikke bare avgjørende, sluttresultat og smidighet er prioritert.
Hva sier ekspertisen på Byggahus?
Forutsetningene er følgende, arealet er ca 30 kvm og kan deles opp i 2 støp der en blir 10 og en 20 kvm. Må komme opp 4 cm for å få god dekning på rørene. Det mindre arealet er en gang der den eneste inngangen til huset finnes, hvilket gjør at vi har begrensede muligheter til å stenge denne passasjen. 24-48 t er selvfølgelig ok.
Uansett hva som velges, vil de siste ujevnhetene flytes av profesjonelle for maksimal planhet.
Er det verdt å satse på betong til tross for lengre tørketid? Gangen skal ha fliser så må ta i betraktning at man må vente til betongen er helt tørr før dette kan gjøres (3 måneder?) Trengs det dragbaner eller løser man relativ planhet på annet vis?
Har tilgang til sementblander for betongen men ikke flytesparkel-pumpe, løser man å flyte 30 kvm eller 20/10 med bøtte og visp?
Betongen koster i prinsippet halvparten av flytesparkelen, men pengene er ikke bare avgjørende, sluttresultat og smidighet er prioritert.
Hva sier ekspertisen på Byggahus?
Det var opprinnelsesplanen men ferietider og corona gjør at det er sykt vanskelig å få tak i noen som kan gjøre dette med relativt kort varsel. Vurderer om betongbil er løsningen.F falkn skrev:
Du sier at "en proff" skal gjøre om det som blir dårlig. La da noen som kan utføre det direkte slik at samme jobb slipper gjøres to ganger.
Men blir nok vanskelig å finne noen som går med på å støpe 40 mm betong, selv om det hadde vært uten slynger... Det er avrettingsmasse som gjelder.
Men blir nok vanskelig å finne noen som går med på å støpe 40 mm betong, selv om det hadde vært uten slynger... Det er avrettingsmasse som gjelder.
Hadde håpet på at den som skal "toppe" med flyt ville gjøre hele støpingen, men det var dessverre ikke mulig, fikk derfor tips om å flyte mesteparten selv med hjelp av en 200 liters tønne. Føler meg dog usikker på om jeg klarer å flyte dette selv. Derfor spørsmål om det er enklere med betong.C C.Lundin skrev:
Oppfølgingsspørsmål hvorfor sparkel og ikke betong?
Om du tvunget skal gjøre arbeidet selv så hadde jeg.
1. Primet og dubbet for påstøpingen. Lett at det slipper fra underlaget ellers.
2. Sørget for at gulvvarmen er forankret, fylt og at det ligger armering over den.
3. Støpt med selvkomprimerende betong og en steinsortering av maks 8mm.
Hva skal du ha for belegg? Er det parkett eller flis er det nok å slipe av toppene dagen etter.
1. Primet og dubbet for påstøpingen. Lett at det slipper fra underlaget ellers.
2. Sørget for at gulvvarmen er forankret, fylt og at det ligger armering over den.
3. Støpt med selvkomprimerende betong og en steinsortering av maks 8mm.
Hva skal du ha for belegg? Er det parkett eller flis er det nok å slipe av toppene dagen etter.
S sixten88 skrev:Om du må gjøre arbeidet selv så ville jeg.
1. Primet og dubbet for påstøpen. Lett at det slipper fra underlaget ellers.
2. Sørget for at gulvvarmen er forankret, fylt og at det ligger armering over den.
3. Støpt med selvkomprimerende betong og en stenkorn på maks 8mm.
Hva skal du ha for belegg? Er det parkett eller klinker holder det å slipe av toppene dagen etter.
Gulvvarmen ligger på cellplast og forankret med Lks system for dette. Gjetter at man kun dubber når det er betong mot betong? ligger armering oppå rørene. Skal ha klinkers i hallen, i stuen er gulvbelegget ikke bestemt ennå.
Det er for tynt for å støpe med betong etter min mening. I så fall SKB med 4 mm ballast som største korn dvs ikke noe du blander selv. Dette bør flytes med pumpe ellers kommer det ikke til å bli bra.S Snabelhund skrev:
Selvfølgelig kan du stå en hel dag og vispe sparkel, men det kommer til å stivne for fort og blir sannsynligvis ikke plant.
Anta at jeg deler opp overflaten og flyter, er det mer gjennomførbart? F.eks. at jeg splitter overflaten på 10/1010 eller 10/20 kvm?
Driver og jakter på en sparkelpumpe i Oslo-området, men det ser ut til å være vanskelig å få tak i..
Driver og jakter på en sparkelpumpe i Oslo-området, men det ser ut til å være vanskelig å få tak i..
Klikk her for å svare