Holder på å organisere kaoset av maskinskruer og skiver ute i verkstedet. Som en del av dette har jeg fordypet meg totalt i terminologi for skruehoder, mutre og skiver. Med terminologi mener jeg de bokstavene som ofte forekommer i produktnavnet. F.eks. hvis jeg har en M6 60mm M6SF, er det en M6 som er 60mm lang der hodet er et sekskanthode med flens:
eller hvis jeg sier MC6S så er det et sylindrisk hode med unbrako:
Så langt har jeg kommet frem til at bokstavene avkodes i følgende rekkefølge (helt basert på googling):
* Innledende M står for metrisk, og U for tomme
* Så kommer formen, 6S = sekskantet, C = sylindrisk, R = rund, F = forsenket, K = kulet, KF = kugle-forsenket
* Deretter "bits" S = spor, X = Philips eller Pozidriv, T=torx, 6S=unbrako
* Til slutt kommer eventuelle ytterligere attributter, f.eks. F = flens
Mutre er liknende:
* Først M=metrisk, U=tomme
* Eventuelt L=lav
* Antall sider, eller V=vinge
* Alltid en M, som i mutter(?)
* Eventuelle ytterligere attributter F=flens, FT=taggetflens
F.eks:
* ML6M er en lav sekskantmutter
* M6LM er en sekskantmutter med nylonpakning/lås
* MVM er en vingemutter
* M6MFT er en sekskantmutter med tagget flens
Skiver er et større spørsmålstegn, f.eks. hva er forskjellen på RB og BRB... Eller hvorfor ikke en RBS, SRKB,
TBRSUB, etc
Nå til mitt spørsmål, er det noen som har en komplett (eller bedre innsikt) i hva de forskjellige bokstavene betyr? Jeg har lett og lett, men det ser ikke ut til å finnes noen fornuftig guide online, spesielt når det gjelder skiver. Selvfølgelig kan man finne mengder av betegnelser gjennom bildesøk, eller ved å for eksempel navigere Arvid-Nilssons hjemmeside (https://shop.arvidnilsson.com/sv/). Dessverre er det ikke den mest praktiske måten å få en oversikt på, og det er ikke alltid åpenbart hva en bokstavkombinasjon står for, selv om man kan gjøre en kvalifisert gjetning i de fleste tilfeller.
Hvordan ser ditt behov ut, trenger du å vite standardbetegnelser for skiver for å kunne bestille, skal du produsere eller hvorfor ønsker du å utforske denne nærmest ugjennomtrengelige jungelen av standarder og betegnelser? Hver skivetype har jo en standardbetegnelse (DIN, ISO, ANSI, BS m fl + nr) og deretter en angivelse, noen ganger med én eller flere bokstaver for å angi diam. og tykkelse. A er altså laveste mål og G (eks. for British Standard/BS) er høyeste mål.
Kanskje hjelper denne linken litt, men en overføringstabell mellom standarder og betegnelser kan nok være vanskeligere å finne.
Takk for svarene. Argh, ser ut som at det er ISO 225:2010 som er nøkkelen her, disse jævla standardene som man må betale for, slitsomt...
Hvordan ser ditt behov ut, trenger du å vite standardbetegnelse for skiver for å kunne bestille, skal du produsere eller hvorfor vil du utforske denne nesten ugjennomtrengelige jungel av standarder og betegnelser?
Hovedsakelig er det for å slukke min interesse for hva de forskjellige betegnelsene står for. Men også så holder jeg som sagt på å gå gjennom alt bøss jeg har, og det hadde vært hyggelig å kunne sortere og merke på en litt penere måte enn å finne på noe eget.
Kanskje skal jeg legge til at jeg rimelig nylig kjøpte en større mengde maskinskrue og skiver på konkursauksjon. Så mitt bøss er liksom ikke bare en håndfull skruer som har blitt til overs, men kanskje 200-300 forskjellige hauger/esker/kasser med forskjellige skruer, noen er merket, en klar majoritet er det ikke...
Igjen, takk så mye for svarene deres!
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.