Det er slik at jeg var inne hos byggevarehandelen for noen uke siden og bestilte grunnet panel (normale lengder z-panel) nå har panelet kommet til butikken men jeg har valgt feil bredde. Forsøkte å snakke normalt med byggevarehandelen at det hadde blitt feil og om vi kan komme på en løsning. Men de nektet og ville levere det til meg. Jeg er ikke den som pleier å gjøre slik og det er min feil det forstår jeg. Men siden panelet ikke er levert hjem til meg og de vil ikke være hjelpsomme med en løsning. Jeg spurte butikken hva som skjer om jeg nekter panelet og hevder jeg ikke har bestilt det? Jeg har verken skrevet på noe papir eller betalt for panelet. Hva tror dere kan skje om jeg nekter å ta imot det?

Synes du selv at det virker fornuftig å bare gi blaffen i alt sammen? Hva er det for en løsning du har tenkt deg at forhandleren skal komme med? Tydeligvis er det ikke et produkt de ønsker å lagerføre siden du har måttet bestille det.

M Major_D skrev:
Det är så att jag var inne hos bygghandeln för nån vecka sedan och beställde grundmålad panel (normala längder z-panel) nu har panelen kommit till butik men jag har valt fel bredd. Försökte prata normalt med bygghandeln att det blivit fel och om vi kan komma på någon lösning. Men de vägrade och ville leverera det till mig. Jag är inte den som brukar göra så här och det är mitt fel det förstår jag. Men eftersom panelen inte är levererad hem till mig och dom vill inte va hjälpsamma med en lösning. jag frågade butik vad händer om jag vägrar panelen och påstår jag inte beställt det? Jag har varken skrivit på något papper eller betallt panelen. Vad tror ni kan hända om jag vägrar ta emot den?
M Major_D skrev:
Det är så att jag var inne hos bygghandeln för nån vecka sedan och beställde grundmålad panel (normala längder z-panel) nu har panelen kommit till butik men jag har valt fel bredd. Försökte prata normalt med bygghandeln att det blivit fel och om vi kan komma på någon lösning. Men de vägrade och ville leverera det till mig. Jag är inte den som brukar göra så här och det är mitt fel det förstår jag. Men eftersom panelen inte är levererad hem till mig och dom vill inte va hjälpsamma med en lösning. jag frågade butik vad händer om jag vägrar panelen och påstår jag inte beställt det? Jag har varken skrivit på något papper eller betallt panelen. Vad tror ni kan hända om jag vägrar ta emot den?
Juridiskt så är du skyldig att betala, du har ingått ett avtal (muntligt lika giltigt). Finns ingen generell regel om öppet köp.

Eftersom det är en beställningsvara är dom mindre sugna på att deala med dig.

Men självklart så ska du försöka få till en vettig överenskommelse även om du inte har "rätt" till det.

Om det er en lagervare hos produsenten, men en bestillingsvare hos butikken dvs at du ikke har bestilt i spesial mål, kapet lengde osv er mitt råd å be butikken bestille en ny omgang i riktig mål mot at du betaler for returen av det du har forhåndsbestilt. Kanskje du til og med kan få noen prosent avslag på den nye best da butikken absolutt ikke vil stå med panel som de normalt ikke selger og du viser god vilje til å rette opp i din feil....

Og ja en muntlig bestilling er også en avtalt bestilling.

Nei selvfølgelig er det ikke fornuftig, men det er en fasade som i hvert fall skal sitte der mens vi bor i huset og vi skal trives og ikke la oss irritere over at det ser forferdelig ut. Selvfølgelig skjønner jeg min feil og må ta smellen og gå for den bredden, jeg vil bare se ved et worst case scenario. Jeg mener en muntlig avtale er ord mot ord. Jeg kan jo si at vi snakket om panelen men kom aldri til enighet, han la frem et tilbud som jeg så skulle godkjenne men ikke har gjort.

Lagervare hos leverandør vet jeg ikke om den er, da den er grunnet hvit men i standard lengder (3,6-4,2m). Jeg har prøvd og sagt at jeg vil bestille riktig bredde fra dem og forhåndsbetale for å vise at jeg egentlig ikke er et slikt røvhål.

Hvilken bredde vil du ha, og hvilken ble bestilt feilaktig?

M Major_D skrev:
vi skal trives og ikke gå og irritere oss over at det ser forjævlig ut
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Hvilken bredde vil du ha og hvilken ble feilbestilt?
Ja, fortell nå!
Z-panel som Z-panel, finnes vel bare i 120 og 145 mm bredde. Hvordan kan det gjøre så stor forskjell?

K
Er det beslutningsvegringen som har slått inn?
For å hjelpe deg på vei, gå for det panelet du har bestilt eller selg det privat på Finn.no og ta tapet.

Jeg synes det er smålig om du velger å fornekte at du i det hele tatt har bestilt panelet.

• Et foruminnlegg om beslutningsangst vedrørende valg av panel for byggeprosjekt.
  • Liker
Bernieberg
  • Laddar…
Merkelig "bygghandel" som ikke har zpanel som lagervare... uansett er det bare å stå ditt kast om dere ikke kan komme til enighet.

Fra https://www.byggahus.se/forum/threads/fasadbyte-behoever-ideer.308679/page-2#post-2875271
"Ja jeg hadde de tankene med å gå med stående opp til mitterste listen på plywooden og deretter legge dryppblekk der for å bryte av, men deretter fortsette med stående. Har også vært inne på ditt forslag om liggende. Men jeg er en person med kraftig beslutningsvegring og kan gå og tenke på tingene i måneder, deretter når jeg har gjort jobben så kan jeg angre på hvorfor jeg ikke gikk andre veien. Derav mitt innlegg og se om man kunne fått en hjelp på traven for å gjøre det beste av situasjonen."

Får jeg hjelpe deg litt i din beslutningsvegring?
Av egen sur erfaring vet jeg at Z-panel, montert stående,
lekker som et såll når det regner og blåser.
Så sett den horisontalt, da holder den tett!

Jeg sto midt i tankene mine og må akseptere feilen min. Det var ikke beslutningsangsten som slo til. Det blir liggende hele veien rundt og stående dobbelspontet 95mm under vinduene.

• Liker
Bernieberg
  • Laddar…
M Major_D skrev:
Det blir liggende hele veien rundt og stående dobbelspontet 95mm under vinduene
Klokt!

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.