Jeg begriper ikke helt!
Du har masonitt innenfor baderomsveggene, og spikrene som holder den på plass stikker ut ca en centimeter på stenderne hvis jeg har forstått riktig.
Men hvor lange er spikrene eller hvor tynne vegger har du?
Normalt er veggstendere knapt tynnere enn 45 mm for å få en vegg som ikke bøyer seg hvis noen skulle falle mot den. Hvis spikerne har trengt gjennom veggen på den ene siden, havner de i rommet mellom veggplatene og skaper ikke problemer.
Jeg skjønner ikke, er masonitten virkelig festet fra "feil" side med spiker som går rett gjennom veggen? Virker jo helt sprøtt.
Er ikke masonitten festet på noen annen måte også så føles det som en åpenbar risiko at masonitten enten løsner eller enda verre, spikerhodene lager hull i våtromsmatta.
Mange som misforstår, er jeg så utydelig? Reglerne er 50mm tykke, masoniten på badet er 9mm tykk, spikrene masoniten er festet med er cirka 69mm lange, hvilket gjør at spissen stikker ut med cirka en centimeter på "feil" side av regelen.
Nå forstår til og med jeg!
Men jeg begriper ikke hvorfor noen spikrer masonitt med så lange spiker! 3 ganger lengre enn tykkelsen på det som skal spikres fast er mer enn tilstrekkelig. Men en skikkelig tang avhjelper denne feilen.
Mange som misforstår, er jeg så uklar? Bjelkene er 50mm tykke, masoniten på badet er 9mm tykk, spikerne masoniten er festet med er cirka 69mm lange, noe som gjør at spissen stikker ut med cirka en centimeter på "feil" side av bjelken.
Klart som glass nå?
Normalt spikres masonit med mengder av svært korte spiker, rundt 20mm lange, direkte på for eksempel ca 20mm tykk rupanel. Altså ingenting som stikker ut. Disse småspikerne er et ork å fjerne når man river gammel masonit, det har nok de fleste som har renovert gamle hus prøvd... Så det er nok ikke så rart at det misforstås hvordan det ser ut hos deg. Litt uvanlig konstruksjon.
Stikker de ut så langt som en cm så burde det gå bra å bøye dem uten at de kryper ut også. Det er verre med slikt som bare stikker ut noen mm.
Den største risikoen med å bøye dem, føler jeg, er risikoen for at man risikerer å slå tilbake noen spikre litt. Det ville medføre at et "skarpt" spikerhode presser mot våtromsmatta med risiko for skade som følge.