TommyJ skrev:
Vinkelslip overlegent raskeste valget og mye billigere enn å bruke multicuttern.
Raskest muligens, men det gjelder å ha kontroll på brannrisikoen.

Å klippe 150 spiker med en passende endavbiter tar ikke lang tid. Garantert raskere enn noen "multicutter."
 
Å bruke vinkelsliper innendørs krever at man vet hva man gjør slik at man ikke setter fyr på huset.

Alfredos tips om endavbitare er betydelig tryggere. Den lille biten som eventuelt blir igjen trykkes jo inn i gipsplaten.
 
kjør med en 1mm kapskive, så går det virkelig raskt!
 
Jeg begriper ikke helt!
Du har masonitt innenfor baderomsveggene, og spikrene som holder den på plass stikker ut ca en centimeter på stenderne hvis jeg har forstått riktig.

Men hvor lange er spikrene eller hvor tynne vegger har du?

Normalt er veggstendere knapt tynnere enn 45 mm for å få en vegg som ikke bøyer seg hvis noen skulle falle mot den. Hvis spikerne har trengt gjennom veggen på den ene siden, havner de i rommet mellom veggplatene og skaper ikke problemer.
 
Mikael_L
Mine råd er:
* Endebiten som allerede er lenket til

* Kraftavbiter (Selv har jeg en kort knipex, virkelig bra, tar det meste, selv ville jeg startet med å teste den)
Kraftavbitare fra Knipex med røde og blå håndtak, egnet for å kutte metall.

* Tigersag med et ganske bra metallblad.

Bruk ikke vinkelsliperen, brannfaren er åpenbar, og det kan bli en veldig svak liten pyreld som tar flere timer før den plutselig tar seg.
 
150 spiker er ikke særlig mye. Skaff en kraftavbitertang så har du klippet dem av på mindre enn et kvarter.
 
Jeg skjønner ikke, er masonitten virkelig festet fra "feil" side med spiker som går rett gjennom veggen? Virker jo helt sprøtt.

Er ikke masonitten festet på noen annen måte også så føles det som en åpenbar risiko at masonitten enten løsner eller enda verre, spikerhodene lager hull i våtromsmatta.
 
S
Mange som misforstår, er jeg så utydelig? Reglerne er 50mm tykke, masoniten på badet er 9mm tykk, spikrene masoniten er festet med er cirka 69mm lange, hvilket gjør at spissen stikker ut med cirka en centimeter på "feil" side av regelen.

Glassklart nå? :)
 
Nå forstår til og med jeg! :D
Men jeg begriper ikke hvorfor noen spikrer masonitt med så lange spiker! 3 ganger lengre enn tykkelsen på det som skal spikres fast er mer enn tilstrekkelig. Men en skikkelig tang avhjelper denne feilen.
 
SueCia skrev:
Mange som misforstår, er jeg så uklar? Bjelkene er 50mm tykke, masoniten på badet er 9mm tykk, spikerne masoniten er festet med er cirka 69mm lange, noe som gjør at spissen stikker ut med cirka en centimeter på "feil" side av bjelken.

Klart som glass nå? :)
Normalt spikres masonit med mengder av svært korte spiker, rundt 20mm lange, direkte på for eksempel ca 20mm tykk rupanel. Altså ingenting som stikker ut. Disse småspikerne er et ork å fjerne når man river gammel masonit, det har nok de fleste som har renovert gamle hus prøvd... Så det er nok ikke så rart at det misforstås hvordan det ser ut hos deg. Litt uvanlig konstruksjon.

Stikker de ut så langt som en cm så burde det gå bra å bøye dem uten at de kryper ut også. Det er verre med slikt som bare stikker ut noen mm.
 
S
Fast krøke dem er ikke riktig vei å gå føler jeg, for om vi noen gang skal renovere den andre siden så blir det umulig å få ut spikerne da :/
 
Mikael_L
Tror jeg du tenker rett i.
Klipp eller sag dem

Men vær nøye så de ikke stikker ut senere. Eller at det dere så setter på er så mykt at det ikke presser dem ut på feil side. Gips er jo ganske mykt.
 
I
SueCia skrev:
Men bøye dem er ikke rette veien å gå føler jeg, for om vi noen gang skal renovere andre siden så blir det umulig å få ut spikerne da :/
Kan du ikke klippe dem senere da? Når og om du skal rive baderomsveggen?

Men kappe dem er nok det rette, likevel.:confused:
 
Sist redigert av en moderator:
Den største risikoen med å bøye dem, føler jeg, er risikoen for at man risikerer å slå tilbake noen spikre litt. Det ville medføre at et "skarpt" spikerhode presser mot våtromsmatta med risiko for skade som følge.
 
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
S
Kan avlegge en rapport, tok tigersagen og dro av alle spikrene på cirka 20 minutter :) Kanonsmidig!

Takk for tipsene!
 
  • Liker
Mikael_L
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.