Jeg pleier aldri å skråspikre kortlinger mellom stenderne, om jeg nå skal ha slike. Enten setter jeg dem to tommer over/under hverandre, for å kunne spikre gjennom stenderne. Alternativt spikrer jeg gjennom den ene stenderen og setter en liten vinkeljern på motsatt side.
Førrommet skal være uisolert, og for å holde meg innenfor de ytre mål på boden og likevel maksimere innvendig areal, så må det bli kortbjelker mellom de stående veggsvillene. 35 mm spikrekke rundt ville bety at jeg går over 15 kvm.
Tanken har slått meg, men det vil jo synes utenfra selv med malt panel... nei, da får det heller være litt kronglete for å få det pent.
Men det er vel 15m2 markflate som teller. Man regner ikke inn veggenes ytterkant.
Har for meg man må regne inn taket om takkonstruksjonen er for lang.
Sage ut i de stående veggskinnene? Og hvordan påvirker det styrken?
Ubetydelig hvis du ikke sager for mye, det skal sitte tett. Enklest er å spenne sammen flere stående skinner, deretter bruker du en sirkelsag gjennom alle på en gang og slår bort treverket med et stemjern.
Jeg forstår, så typ skjære noen mm for smalt da og slå inn dem? Nå hadde jeg jo tenkt å bruke 95-reglar for både de stående reglene og kortlingene imellom, blir jo til å skjære også i kortlingene i så fall. Unødvendig grovt kanskje, hadde vel vært enklere å felle inn 45-regler, men men... vi får se.
Hvis du setter annenhver losholt 1 centimeter lavere kan du dra spikeren fra "baksiden" av regelen med en nærmest rett vinkel, og samtidig kan du spikre fasaden i en rad.
For å spikre fast de stående reglene i den liggende, ville jeg lagt en regelbit midlertidig med støtte mot den sist spikrede regelen, og så dra en (eller to) spiker på den "frie" siden, deretter fjerne regelbiten og spikre andre siden. Fortsett deretter med neste. Bare sjekk at du holder cc60 hele veien.
Håper min flotte tegning ikke forvirrer...
... å hvorfor det ble to vet fan, jeg tok jo bort den første (nedre) for å vri bildet og la den inn igjen... Får ikke bort den...