15.537 lest ·
30 svar
16k lest
30 svar
Beste tips for skråspikring?
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 832 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.832 innlegg
Kommer begynne å bygge regelverk til mitt kommende lager nå til helgen så nå vil jeg gjerne ha deres beste råd og tips om hvordan man får skråspikring av regler til å bli bra! Hva er deres beste tips?
Kommer til å håndspikre alt, ingenting annet enn en vanlig håndholdt hammer... :x
Kommer til å håndspikre alt, ingenting annet enn en vanlig håndholdt hammer... :x
Planlegg slik at du har plass til å slå med hammeren, skruspikring i trange områder kan gjøre at byggingen går baklengs.
Sett foten på andre siden når du spikrer regel i syll, også ha 5-10mm glidemargin for regel til strek.
Gi spikeren et slag rett inn i reglen før du skråer, slik at spikeren ikke glir mellom fibrene.
Skråer du nær endeved kan det hjelpe å flate ut tuppen på spikeren for å forhindre sprekker i treverket.
Bruk ikke firetommersspiker.
Sett foten på andre siden når du spikrer regel i syll, også ha 5-10mm glidemargin for regel til strek.
Gi spikeren et slag rett inn i reglen før du skråer, slik at spikeren ikke glir mellom fibrene.
Skråer du nær endeved kan det hjelpe å flate ut tuppen på spikeren for å forhindre sprekker i treverket.
Bruk ikke firetommersspiker.
Galvad firetoms sitter som hei-kom-og-hjelp meg, treffer du en kvist har du en krokete spiker som sitter som satan. Dessuten vil virket sprekke både her og der. Om det ikke er 6toms virke ville jeg holde meg unna dem, antar at det er 3 eller 4 toms virke du kjører med om det er et forråd.
Hadde en sjef som bestemt ville spikre taklekter med galvad firetom, ble feilregnet og vi måtte fjerne all lekter. Det var en veldig morsom prosedyre.
Hadde en sjef som bestemt ville spikre taklekter med galvad firetom, ble feilregnet og vi måtte fjerne all lekter. Det var en veldig morsom prosedyre.
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 832 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.832 innlegg
Jeg kommer til å bruke 45x120mm (2x5 tommer) trelast i gulvbjelkene. I veggbjelkene blir det 45x95mm (2x4 tommer). Vet ikke om jeg forstår deg riktig, men mener du at jeg burde bruke tynnere spiker?
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 832 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.832 innlegg
Jo veggene skal spikres liggende, der trengs det ingen skråspikring for de bærende stående bjelkene, men kommer også ha tverrbjelker mellom disse for panelet, disse må skråspikres om de skal sitte på rett horisontal linje. Gulvbjelkene vil bli spikret rett gjennom kantbjelkene på yttersidene, men må skråspikres mot bærelinjen i midten.
Tar bort litt av følelsen med snekring ved å bygge veggelementer, vil man ha det effektivt så er skruspytting med pistol uslåelig mye mer effektivt. Og bygger man reisverk liggende er det mer praktisk å skru.
Du kan skruspyte 95s bjelker med 4tom, jeg mener dog at det er overdimensjonert da det sitter bedre med 3-4 stk 3tomspiker enn 2 stk 4tom. Risken for at det blir søppel av treverket er større med 4toms spiker, spesielt om man ikke er vant med prosessen.
Du kan skruspyte 95s bjelker med 4tom, jeg mener dog at det er overdimensjonert da det sitter bedre med 3-4 stk 3tomspiker enn 2 stk 4tom. Risken for at det blir søppel av treverket er større med 4toms spiker, spesielt om man ikke er vant med prosessen.
Kortlinger er ganske foreldet, bruk spikerlekter i stedet. går nok raskere iallfall.
Sist redigert:
kan du ikke sette tverrlektene for panelet vekselvis på forskjellige høyder, så slipper du å skråsømre og kan spikre som vanlig
Blir nok ikke den peneste spikerraden da 
hahalj
Huseier
· Västra Götaland
· 1 832 innlegg
hahalj
Huseier
- Västra Götaland
- 1.832 innlegg
Effektivitet er ikke prioritet hos meg, har hele sommeren på meg til å bli ferdigJonatan Aasa skrev:Tar bort litt av følelsen med hammarsnekring å bygge veggelement, vil man ha det effektivt så er skråspikring med pistol uslåelig mye mer effektivt. og bygger man reisverk liggende er det smidigere å skru.
Du kan skråspikre 95s regler med 4 tommer, jeg anser dog at det er overdimensjonert da det sitter bedre med 3-4 stk 3 tommerspik enn 2 stk 4 tommers. risikoen for at det blir søppel av virket er større med 4 tommers spiker, spesielt om man ikke er vant med prosessen.
Skal vurdere spikerlengden, føler meg ikke helt overbevist om å bruke tynnere og kortere spiker, men, men... skru, ja muligens, men det er et kostnadsspørsmål. Forsøker å holde kostnadene nede, tar heller at det tar lengre tid bare resultatet blir likverdig.
Om jeg da bygger veggene liggende uten tverrregler og så reiser veggene og setter tverrreglene etterpå? Bra tips, burde bli lettere både å reise veggene og sette tverrreglene etterpå.Jante skrev:
Skjulet skal være uisolert og for å holde meg innenfor de ytre målene for minihytta og likevel maksimere innvendig areal så må det bli kortlinger mellom de stående veggreglene. 35 mm spiklekter rundt om ville innebære at jeg går over 15 kvm.Jonatan Aasa skrev:
Tanken har slått meg, men det vil jo synes utenfra selv med malt panel... nei, da får det heller være litt kronglete for å få det pent.thestrut skrev:
Du SKAL bruke firetommerspiker da tretommerspiker ikke går tilstrekkelig langt inn i hammarband og syll. Bøy ca 15-20mm av spissen på spikeren ca 30-40grader så er det lettere å skråspikre. På denne måten slår du inn spikeren som vanlig og spikeren drar seg selv rett ned i Syllen uten å komme ut på den andre siden ved skråspikring.