Mikael_L
Et lite designproblem.
Skal ha 250 cm høyde på første etasje og 240 cm på den innredede loftet (eller evt litt mindre, ned til 230 er godkjent).

Jeg begynner resonemanget med første etasje da.
Jeg vil jo helst sette hele 2500 mm plater og slippe å kutte og sånt.

På platen blir det en oppreist hjertevegg, og etter at takstolene er på plass bygges jo denne opp. Så denne veggen har nå høyden plate -> underside takstolens underramme (hvilken høyde det nå endelig blir), men akkurat nå er det 2500 mm sier vi.

Hva blir neste steg? Er det å glese hele undertaket? I så fall trenger jeg 28 mm til, dvs 2528 mm. (For så å kunne få dit hele 2500-plater)
Skal jeg sette dit undertaket allerede nå? det er ca 15 mm til, dvs 2543 mm.
Gulvet da, skal jeg legge til ytterligere 20 mm for dette, 2563 mm?

Nei, gulvet setter jeg naturligvis etter vegger er helt klare, så da blir det maks 2543 mm vegghøyde som kreves.
Men egentlig, skal jeg ikke klemme dit spon/OSB + gips før jeg monterer undertaket? altså 2528 mm vegghøyde, eller ...

eller ....

Jeg føler meg helt forvirret nå, hjelp meg ....!!! :x

Hva jeg enn velger så løser det seg, selvfølgelig. Men hva er smartest?

For øvrig er tanken å slippe taklister, om noen lurer.

Sist redigert:
Mikael_L
Akkurat nå heller jeg mot å bare legge til for glesen og noen mm til i vingelmån.

Si at jeg legger reglene på veggen i omtrent 2530 - 2535 mm høyde.

Mikael_L skrev:
Just nå luter jeg mot å kun legge til for glesen og noen mm til i vingelmån.

Si at jeg stender veggen på 2530 - 2535 mm høyde omtrent.
Jeg er jo langt fra en byggmester nå, men jeg ville gjort som du skriver nå.
For noen timer siden sto jeg og så meg omkring i garasjen og tenkte på alle platene (OSB + gips) som jeg måtte kappe av ~30mm fra, fordi jeg ikke tenkte først.

Men det er vel som det sies, at man lærer så lenge man.. :)

Ingen OSB eller tilsvarende i taket? Et innertak holder nok ikke for mye og skal man treffe bjelkene så får man ikke være så kresen med hvor lampene havner...

Eller bestemmer man seg for på forhånd nøyaktig hvor taklampene skal være og setter kroken ved elboksen?

Jeg ville nok glisse taket før veggplatene kommer opp, hva skal man ellers feste strømmen i?

Mikael_L
injonil skrev:
Ingen OSB eller tilsvarende i taket? Et innertak holder nok ikke for mye og skal man treffe lektene så får man ikke være så kresen med hvor lampene havner...

Eller bestemmer man seg for på forhånd nøyaktig hvor taklampene skal være og setter kroken ved veggboksen?
Mjaaa.... Jeg vet faktisk ikke hvor jeg skal dra grensen i solid konstruksjon. :)

Men det føles som at grensen kan få gå der et sted ... Altså OSB bak vegggips men kun takplater i taket. Egentlig er ikke takbekledning bestemt enda.
Plater likt Huntonit, ferdig overflatebehandlet føles bra, (Riktig kjedelig jobb å sparkle og male tak!) eller kanskje noen trepanel.

Kan man sette en lampe maks 13 cm feil synes jeg at det kan være det samme.

Jeg ville satse på ca 2540 i takhøyde og sette glespanel før du gipsveggen. En cm nederst i sprekken er bare bra. Finnes et spesialverktøy man setter på foten for å justere inn gipsplater, så det er bra med litt slingringsmonn.

Mikael_L
Ja, jeg begynner å helle mot ca 2535-2540 i vegghøyde (betonggulv -> underside bjelkelag).
Så gleser jeg etter det. Da går det senere å komme til ganske bra med elektrisk trekking opp og ned i vegger og tak.
Etter det slås veggene igjen og sist av alt innertek og legge gulv.
Da må jeg være nøye med undertakets tilskjæring og tilpasning hvis jeg vil slippe taklister.

Resulterende romhøyde blir omtrent 246-248 cm avhengig av valg av tak og gulv. Det duger.

edit:
mycke_nu skrev:
Jeg ville nok glese taket før veggplatene kommer opp, hva skal man ellers feste elen i?
Var jo en mycke bra poeng ... :)

Sist redigert:
Ellers kan man gjøre som yankeeene..

Sett opp taket først, deretter veggene med liggende plater. Begynn ovenfra, trykk opp de øverste platene mot taket så det blir tett. Sett deretter de nedre platene forskjøvet en halv plate (som en murt vegg, om du skjønner hva jeg mener).

Fordelene med dette er flere:

1. Alt tilpasningsarbeidet forsvinner, ved gulvet skjules sprekker av gulvlisten.
2. Sparkelarbeidet lettes av at det blir få skjøter som går opp til taket.
3. Ingen vertikale skjøter løper hele veien fra gulv til tak på stenderne, noe som reduserer risikoen for sprekker.

For noen som har tenkt på den måten tidligere, kunne du si noe om eventuelle ulemper?

mycke_nu skrev:
Ellers kan man gjøre som yankee'ne..

Sett opp taket først, deretter veggene med liggende plater. Begynn ovenfra, trykk opp de øverste platene mot taket så det blir tett. Sett deretter de nedre platene forskjøvet en halv plate (som en murt vegg, om du forstår hva jeg mener).

1. Alt tilpassingsarbeidet forsvinner, ved gulvet skjules gliper av gulvlisten.
2. Sparkelarbeidet lettes av at det blir få skjøter som går opp til taket.
3. Ingen vertikale skjøter løper hele veien fra gulv til tak på stenderne, noe som reduserer risikoen for sprekker.

Mikael_L
mycke_nu skrev:
Ellers kan man gjøre som amerikanerne..

Sett opp taket først, deretter veggene med liggende plater. Begynn ovenfra, trykk opp de øverste platene mot taket så det blir tett. Sett deretter de nedre platene forskjøvet en halv plate (som en murt vegg, om du forstår hva jeg mener).

1. Alt tilpasningsarbeidet forsvinner, ved gulvet skjules gap av gulvlisten.
2. Sparkelarbeidet forenkles av at det blir få skjøter som går opp til taket.
3. Ingen vertikale skjøter går hele veien fra gulv til tak på lektene, noe som reduserer risikoen for sprekker.
1. stemmer.
2. stemmer ikke. For da kommer jeg til å få en vanskelig sparklet skjøt (ingen skråkant) hver 2,4 meter i stedet for en lettsparklet (med skråkant) hver 1,2 meter. Og jeg vet hva jeg velger minst 8 dager i uken ... :)
3. stemmer delvis. For skjøter sprekker som regel uansett ikke midt på veggene men i hjørnene.

Neidu, her blir det ikke noe Amerikansk hus, men et gammelt velprøvd Svensk! :cool:
Tenk om det skulle bli som hos Al Bundy hjemme !!! :O :x

Eh, Mikael, du skjærer den ufasede kanten på 5 sekunder og deretter kan man sitte i sofaen og nyte med hånden i bukselinningen! :P

Mikael_L
Og fjernkontrollen i den andre hånden ... :)

Men papirremsen må vel uansett sparkles veldig bredt til begge sider, for at det ikke skal vises en bul.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.