Vi har nettopp fått tilgang til vårt renoveringsobjekt og har et par dager på oss til å gjøre det verste klart slik at huset blir beboelig for meg, min mann og våre to små barn.
Vi oppdaget da en sponplate i ytterveggen som var dårlig, så vi tok den bort og skulle sette opp ny. Merket imidlertid at bak platen ligger reisverket rett mot betongen samt at stenderne virker veldig "tynne". Huset er fra århundreskiftet så noen byggestandard fantes jo ikke riktig da.
Min spørsmål er nå, hvordan løser vi dette midlertidig på best mulig måte? (Det må jo bli en større oppgradering senere når tid og økonomi tillater det.)
Skal vi bare sette på ny sponplate der den gamle satt?
Skal vi komplettere med noen stendere før vi setter opp plate?
Tanken er at et element skal sitte akkurat på den delen av veggen så vi trenger en løsning som tåler et element.
Takk for tips!
Vi oppdaget da en sponplate i ytterveggen som var dårlig, så vi tok den bort og skulle sette opp ny. Merket imidlertid at bak platen ligger reisverket rett mot betongen samt at stenderne virker veldig "tynne". Huset er fra århundreskiftet så noen byggestandard fantes jo ikke riktig da.
Min spørsmål er nå, hvordan løser vi dette midlertidig på best mulig måte? (Det må jo bli en større oppgradering senere når tid og økonomi tillater det.)
Skal vi bare sette på ny sponplate der den gamle satt?
Skal vi komplettere med noen stendere før vi setter opp plate?
Tanken er at et element skal sitte akkurat på den delen av veggen så vi trenger en løsning som tåler et element.
Takk for tips!
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Nei, ingen fukt heldigvis, derimot virket det som platen som satt der ikke hadde klart å bære vekten av elementet som satt der tidligere og hadde blitt skadet av det. Kanskje en osb tåler vekten av et element bedre.TomasJor skrev:
Merk stedet hvor elementet skal plasseres slik at det kan festes direkte i stender (+plate). Sørg for at stenderen er godt festet mot underlaget og eventuelt går ned i gulvet, slik at den tar vekten uten problemer.
Klikk her for å svare