Byttet ut noen bjelker og skal bygge opp og isolere. Det er ca 40 cm fra grunnen til bjelkenes underside, i grunnen ligger det sand, føles tørt og fint. Tidligere oppbygning besto av blindbunn av plank, aviser og deretter sagflis. Kommer til å isolere med ekovilla plater nå, hva bør man bruke til blindbunnen? Erstatte avisene med papp? Hvordan bygger jeg best opp uten plast?

Det finnes spesielle blindbunnsplater som ligner masonitt, bare tykkere. Det finnes også borbehandlet kryssfiner som er beregnet for dette formålet. Når det gjelder tetningen mellom blindbunnen og isolasjonen, synes jeg du skal følge produsentens (av ekovilla) instruksjoner.

D D746 skrev:
hva bør man bruke til blindbunn? Erstatte avisene med papp?
Avisene var nok kun til for at sagflisen ikke skulle renne ned i plankesprekkene.

Slik gjorde jeg i en lignende situasjon: Tok bort sag/kutterflisen og avisene (de var for øvrig fra krigsåret 1915). La trossbunnen av 10 mm konstruksjonsfinér, og tettet langs bjelker og plateskjøter med utetett. Og la deretter Gullfiber. K-finér valgte jeg, for jeg har inntrykk av at fiberskiver, masonitt og lignende, ofte buer under vekten av isolasjonen hvis det er litt fuktig, og da kan det bli et irriterende mellomrom mellom isolasjon og gulvtre, noe som gjerne fører til kalde gulv.

Begynn med å grave et hull i sanden under huset, når du har kommet ned 70-80 cm og det fortsatt er helt tørt så kanskje.

Men torparegrunn fungerte før i tiden nettopp fordi man ikke hadde noen isolasjon i gulvet, dessuten hadde man en varm skorstein som stod direkte på bakken. Dette gjorde at grunnen var noen grader varmere så fukt i bakken, kunne ikke kondenseres under huset. Fukt passerte opp gjennom gulvet.

I dag hindrer man markfukten fra å stige opp gjennom aldringsbestandig plast eventuelt med et lag ren sand eller isodränkross samt ventilasjon av rommet.

L Leif i Skåne skrev:
Begynn med å grave et hull i sanden under huset, når du har kommet ned en 70-80 cm
Hva er det for dumheter?

30 - 40 cm duger godt, hvorfor skulle du trenge 80 cm ned til tørr jord?

Sist redigert:
D D746 skrev:
i grunnen er det sand, føles tørt og fint
Jeg mente å gjøre en test på hvor langt ned det er "føles tørt og fint"
Er bakken fuktig etter noen dm ned så legg plast på bakken.

L
Har du radontestet? Det er jo ellers nå som radonduk skal på plass.

Huset er fra 1905. En gang rundt 1945 har de fylt på med spon i bjelkelaget, 1975 kom det vann til huset og rommet. Bjelkene jeg byttet var dårlige på grunn av en gulvbrønn som ikke har vært tett, rundt er det fint til tross for sponisolering fra 45. Derfor tenkte jeg å bygge opp på lignende måte uten plast siden det ser ut til å fungere. Men bytte sponen mot ekovilla som skal ha samme egenskaper. Men kan altså erstatte plankene som satt som bunnkledning med k plyfa? Pappen er da bare for å holde sponen på plass, den kan jeg da droppe? Eller har den noen annen funksjon. Ifølge ekovilla skal man ha papp på varme siden av isoleringen i gulvet, men det føles unødvendig i denne konstruksjonen?

L
Som Leif i Skåne nevnte klarte torpargrunner seg bra før takket være at murstocken holdt det tørt der nede i og med kontinuerlig fyring. Om det ikke er slik at du også fyrer kontinuerlig - har forholdene allerede blitt forstyrret - og den gamle løsningen kan dermed være risikabel.

• Liker
Bläcktudan
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Som Leif i Skåne nevnte klarte torpargrunner seg bra før takket være at murstocken holdt tørt dernede i og med kontinuerlig fyring. Om det ikke er slik at du også fyrer kontinuerlig - har forholdene allerede blitt forskjøvet - og den gamle løsningen kan dermed være risikabel.
Jo det er jeg med på, men det har vært brukt strøm som hovedsakelig varmekilde siden 75, og det er fortsatt friskt. Foruten på badet så kommer spånisolering og gamle gulv til å ligge igjen i resten av huset. Men hva tror dere om å droppe pappen og bruke k plyfa i stedet for plank i blindbotten?
L Lärospånet skrev:
Som Leif i Skåne nevnte klarte torpargrunner seg bra før takket være at murstocken holdt tørt dernede i og med kontinuerlig fyring. Om det ikke er slik at du også fyrer kontinuerlig - har forholdene allerede blitt forskjøvet - og den gamle løsningen kan dermed være risikabel.

L
Hvis du vil kjøre virkelig sunt og øko ville jeg ikke valgt k-plyfa - eller i det minste forsøkt å finne den med minst formaldehyd for å unngå eventuelle utslipp. Angående pappen - har du testet å spørre Ekovilla?

D D746 skrev:
Men hva tror dere om å droppe pappen og bruke k plyfa i stedet for planker i blindbunnen?
Da vi gravde ut torven og la nytt gulv i hytta for 30 år siden, brukte vi en slags oljebasert plyfa som skulle være til blindbunnen, kjøpt på et vanlig byggevarehus. Nå i sommer trengte jeg å bytte kjøkkengulv og vi kom da til å tråkke gjennom isolasjonen og blindbunnen. Alt så helt nygjort ut der nede, ikke engang kjellerlukt, det luktet litt tørt av sand bare. Og ja, vi la byggplast over sanden på bakken for 30 år siden, jeg vet ikke om det har gjort noen forskjell, men det så i alle fall bra ut. Dette med tanke på alle skremselrapportene, noen ganger fungerer det faktisk meget bra. Det er altså ca. 40–60 cm til bakken, og vi har noen glugger i støttemurene, that's it.

• Liker
Leif i Skåne
  • Laddar…
L Lärospånet skrev:
Har du radontestet? Er jo ellers nå som radonduk bør på plass.
gammel tråd jeg vet :-) Har du noen råd angående radonduk og aspektet at den er diffusjonstett? jeg står foran å fikse en mullbänk, vi kan sannsynligvis ikke grave så dypt og risikere at grunnsteinene beveger seg. (Vi vurderer å bruke hasopor)

Har du problemer med radon?

Oldboy Oldboy skrev:
Har du problem med radon?
Hei, jeg antar at du spør meg: Jeg tror ikke vi har problemer med radon (på grunn av type grunn), og har siden jeg skrev dette landet på at vi ikke vil prøve å ha radonduk (blant annet fordi det ikke er en bolig). Jeg er dog fortsatt interessert i utfordringen som en duk gir i kombinasjon med eldre velprøvde løsninger, vi står også foran å få orden på gammal parstuga. Så, om noen rutinerte har lyst til å dele erfaringer 🤓

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.