5.015 lest ·
15 svar
5k lest
15 svar
Beste måte å finne høyeste punkt på ujevnt underlag
Side 1 av 2
Hei,
Holder på å bygge en terrasse og skal nå avslutte med å legge terrassebordene. Dessverre ser det ut til at bjelkene som terrassebordene skal hvile på ikke er helt rette, men flere steder er ganske kraftig bøyde. Jeg må derfor jevne ut mellom bjelkene og terrassebordene for å få en jevn overflate. Terrassen er 8 x 4 meter og det er ujevnt på flere steder. Å bytte ut bjelkene er ikke et alternativ. For å jevne ut, tenker jeg å bruke 1mm takpapp som jeg legger som remser i lag der det trengs.
Nå til spørsmålet.
Hvordan finner jeg lettest det høyeste punktet på bjelkene (totalt 18)? Jeg vil arbeide ut fra dette høyeste punktet og deretter jevne ut. Finnes det noen gammel metode? Merk at jeg ikke har tilgang til lasermåleinstrument.
Hilsen
Holder på å bygge en terrasse og skal nå avslutte med å legge terrassebordene. Dessverre ser det ut til at bjelkene som terrassebordene skal hvile på ikke er helt rette, men flere steder er ganske kraftig bøyde. Jeg må derfor jevne ut mellom bjelkene og terrassebordene for å få en jevn overflate. Terrassen er 8 x 4 meter og det er ujevnt på flere steder. Å bytte ut bjelkene er ikke et alternativ. For å jevne ut, tenker jeg å bruke 1mm takpapp som jeg legger som remser i lag der det trengs.
Nå til spørsmålet.
Hvordan finner jeg lettest det høyeste punktet på bjelkene (totalt 18)? Jeg vil arbeide ut fra dette høyeste punktet og deretter jevne ut. Finnes det noen gammel metode? Merk at jeg ikke har tilgang til lasermåleinstrument.
Hilsen
Om du har tenkt å jevne ut med 1mm takpapp så virker det ikke å være så veldig ujevnt? Eller hadde du tenkt å legge mange lag oppå hverandre? Da vil det svikte når du går.
Høvel og langt vater er det som gjelder.
Høvel og langt vater er det som gjelder.
Hei og takk for deres svar.
Høvel blir vanskelig fordi enkelte bjelker ligger veldig, veldig nær bakken, og hvis jeg begynner å høvle av, risikerer jeg at berggrunnen mellom bjelkene blir høyere enn selve bjelkene.
Takpappen er av den svarte tjærede typen (ganske komprimert variant) og jeg hadde tenkt å legge lag på lag. Testet her om dagen og det var overraskende stabilt. Kjenne ingen svikt, men det kan også skyldes at jeg har 45cm cc mellom bjelkene.
Så oppsummeringsvis, høvling blir vanskelig, og å forsøke å fylle ut eventuelle fordypninger er nok dessverre det eneste alternativet. Har noen tips om hvordan jeg enklest finner det høyeste punktet på disse 18 bjelkene? Långpass har jeg, men trenger litt ideer til hvordan jeg skal gå frem for å finne det høyeste punktet.
Hilsener
Høvel blir vanskelig fordi enkelte bjelker ligger veldig, veldig nær bakken, og hvis jeg begynner å høvle av, risikerer jeg at berggrunnen mellom bjelkene blir høyere enn selve bjelkene.
Takpappen er av den svarte tjærede typen (ganske komprimert variant) og jeg hadde tenkt å legge lag på lag. Testet her om dagen og det var overraskende stabilt. Kjenne ingen svikt, men det kan også skyldes at jeg har 45cm cc mellom bjelkene.
Så oppsummeringsvis, høvling blir vanskelig, og å forsøke å fylle ut eventuelle fordypninger er nok dessverre det eneste alternativet. Har noen tips om hvordan jeg enklest finner det høyeste punktet på disse 18 bjelkene? Långpass har jeg, men trenger litt ideer til hvordan jeg skal gå frem for å finne det høyeste punktet.
Hilsener
Lei en rotasjonslaser, vent til det skumrer så mye at du tydelig ser linjen, og senk deretter laseren så strålen ligger rett over overflaten. Da bør de høyeste partiene bli farget av strålen. Men det finnes kanskje en annen måte som er enklere uten laser.
Hobbyelektriker
· E
· 15 438 innlegg
Laser er vel å ta i på en tredekk?? En rettholt eller langpass gjør det hele tilstrekkelig rett.
Slangvater fungerer ellers. Den ene enden festes på et sannsynlig høypunkt. Den andre trekkes frem over overflaten så ser man om nivået stiger over det ved faste punktet.
Vet dog ikke om det egentlig er smidigere enn et langtvatersvater. Om det nå ikke er lange strekninger mellom målepunktene.
Vet dog ikke om det egentlig er smidigere enn et langtvatersvater. Om det nå ikke er lange strekninger mellom målepunktene.
Takk alle for svar. Skal begynne med å flukte langs reglene med planke og vater som Pette foreslo. Kommer til å ta tid, men virker å være den enkleste løsningen. Krawk: Testet med slangevater, men syntes det var vanskelig å håndtere over så store flater.
Mvh
Mvh
Eller kjøp et laserinstrument som kan vise vertikal & horisontal linje i en sektor (Trenger ikke være rotasjonslaser) en Black&Decker krysslaser koster 879 på Jula, En Mecc 649:-, en Bosch 1440:-
Superlett å (om det ikke er for mye lys) høvle av i henhold til laserlinjen
Har du så en hekk som skal klippes har du jo bruk for laseren hvert år!!
For å ikke snakke om å få opp bilder i rom på samme høyde slik at kona (som ser sånt uten laser) blir fornøyd...
Laser må man ha...hehe
Superlett å (om det ikke er for mye lys) høvle av i henhold til laserlinjen
Har du så en hekk som skal klippes har du jo bruk for laseren hvert år!!
For å ikke snakke om å få opp bilder i rom på samme høyde slik at kona (som ser sånt uten laser) blir fornøyd...
Laser må man ha...hehe
Sist redigert:
Jeg kompletterer mitt svar. Det er selvfølgelig en vanlig snor man bruker for å finne høy- og lavpunkter. Deretter kan man lære mer om plasseringen med langpasset. Bruk en snor som ikke tøyer seg nevneverdig, type murarsnor.