4.968 lest ·
9 svar
5k lest
9 svar
Beste måte å feste endene på limtrebjelke mot betong
Hei!
Jeg skal bygge et innertak i et rom i en betongbygning. Rommet er 5 meter bredt og 6 meter langt. Da 5 meter blir for langt for vanlige bjelker så tenkte jeg å sette en limtrebjelke mellom langsidene slik at bjelkene kun trenger å være 3 meter lange. Taket skal kun holde oppe ca 40 cm isolasjon.
Hvordan fester jeg best endene på limtrebjelken mot betongen? Finnes det noen skikkelig grove vinkeljern slik at jeg så kan sette gjennomgående gjengestang gjennom betongveggen samt gjengestang gjennom limtrebjelken?
Holder en 315x90 limtrebjelke fra byggmax tror du?
For øvrig benytter jeg anledningen til å ønske meg selv velkommen til dette eminente forumet!
Mvh
Jeg skal bygge et innertak i et rom i en betongbygning. Rommet er 5 meter bredt og 6 meter langt. Da 5 meter blir for langt for vanlige bjelker så tenkte jeg å sette en limtrebjelke mellom langsidene slik at bjelkene kun trenger å være 3 meter lange. Taket skal kun holde oppe ca 40 cm isolasjon.
Hvordan fester jeg best endene på limtrebjelken mot betongen? Finnes det noen skikkelig grove vinkeljern slik at jeg så kan sette gjennomgående gjengestang gjennom betongveggen samt gjengestang gjennom limtrebjelken?
Holder en 315x90 limtrebjelke fra byggmax tror du?
For øvrig benytter jeg anledningen til å ønske meg selv velkommen til dette eminente forumet!
Mvh
Hei og velkommen til forumet.
Det føles rent spontant som at det er veldig unødvendig å bruke limtrebjelker her. Finnes det ikke et tak allerede? Kan du ikke bare sette en stag mot det gamle taket ned til ditt nye innertak slik at du slipper limtrebjelkene?
Uansett svaret på ovenstående så tror jeg faktisk at du skulle klare det der uten limtre likevel, belastningen blir jo kun litt isolering, pluss egenvekten. Skal du ha et slett gipstak finnes det vel dog en risiko for at det sprekker i skjøtene, men med trepanel eller lignende i taket fungerer det garantert, nedbøyningen kommer til å bli minimal, til og med på 5 meter.
Det føles rent spontant som at det er veldig unødvendig å bruke limtrebjelker her. Finnes det ikke et tak allerede? Kan du ikke bare sette en stag mot det gamle taket ned til ditt nye innertak slik at du slipper limtrebjelkene?
Uansett svaret på ovenstående så tror jeg faktisk at du skulle klare det der uten limtre likevel, belastningen blir jo kun litt isolering, pluss egenvekten. Skal du ha et slett gipstak finnes det vel dog en risiko for at det sprekker i skjøtene, men med trepanel eller lignende i taket fungerer det garantert, nedbøyningen kommer til å bli minimal, til og med på 5 meter.
Takk for velkomsten!
Målt opp igjen, og det er 5,52m som limtrebjelken ville trenge å bli.
Problemet med å feste i det gamle taket er at det er lettbetongmoduler som har fått så mange frostsprengninger at det snart gir etter. Skal bytte ut hele taket i fremtiden, og da vil jeg fortsatt ha min varme isolerte del mens det arbeidet pågår.
Vil imidlertid minimere risikoene for å få nedheng.
Målt opp igjen, og det er 5,52m som limtrebjelken ville trenge å bli.
Problemet med å feste i det gamle taket er at det er lettbetongmoduler som har fått så mange frostsprengninger at det snart gir etter. Skal bytte ut hele taket i fremtiden, og da vil jeg fortsatt ha min varme isolerte del mens det arbeidet pågår.
Vil imidlertid minimere risikoene for å få nedheng.
Det er kanskje en anelse langt for vanlige 45x220. Vil du spare litt penger kan du jo bygge en egen lådbalk.
Innfesting i betong er jeg for dårlig på til å svare på. Spontant føles det som du trenger noen form for opplag. En skikkelig bjelkesko eller en regel.
Innfesting i betong er jeg for dårlig på til å svare på. Spontant føles det som du trenger noen form for opplag. En skikkelig bjelkesko eller en regel.
jeg hadde kjørt på trelekter, kanskje 45x170 på cc 1200mm. jeg har spennvidde på 5,45m i mellometasjen over kjøkkenet. det gikk uten limtredrager, 3stk 45x220 på hver cc900mm + en 45x220 imellom. men dere trenger jo ikke dimensjonere for å bo på innertaket
Medlem
· Västerbottens län
· 18 024 innlegg
Hvorfor ikke limtre 45x245, det er sterkere enn konstruksjonsvirke og prisen kan være jevnbyrdig. Konstruksjonsvirke i disse dimensjonene er ikke billig. Men du må nok ta direkte kontakt med produsenten og da får du hjelp med dimensjoneringen.
Protte
Protte
Jeg forstår ikke hva spørsmålet er? Kan du forsøke å beskrive mer i detalj hva du prøver å løse.
Skal du bare dimensjonere for at det skal "holde" så holder det garantert med 45x70! Det vil bue ganske mye, men knekker gjør det neppe!
I dette tilfellet handler det vel snarere om et slettsparklet gipstak som risikerer å sprekke opp i skjøtene.
I dette tilfellet handler det vel snarere om et slettsparklet gipstak som risikerer å sprekke opp i skjøtene.
Klikk her for å svare
Lignende tråder
-
Hur lagar jag grundsockeln vid hörnet på källartrappen på bästa sätt?
Grund & Markarbeten -
Hur fyller man på filtermassa på bästa sätt i avsyrningsfilter
Vatten & Avlopp -
Bästa sättet få slät vägg i kök? Nybörjare
Kök -
Bästa sättet att isolera 260 m² högprofilerad plåt inifrån?
Isolering -
Hur lagar man en betongtrappa på bästa sätt?
Grund & Markarbeten