OXYD skrev:
Det var nytt. Visste ikke man kunne bryte løs flensen på en molly. Synes de pleier å sitte som faen. Du skriver riktige molly. Hvilket merke er det?
Tja, en sort er nok original MOLLY® fra Piranha/Black & Decker. Trolig kjøpt på K-Rauta
Detachable head makes it simple to remove
http://www.blackanddecker.co.uk/accessoriespage/productdetails/catno/M14104/

En annen heter Bårebo. Tror at den kommer fra Clas O. eller Jula.

Det synes på begge at flensen bare er festet med noen minimale lodde-/sveiseperler.

• Liker
OXYD
  • Laddar…
Thomas59
elmont skrev:
Det som er i særklasse best for litt større laster heter PLATTIPLUGG det finnes noen forskjellige størrelser men GOOGLA og se.
Det finnes INGET som klarer samme belastning i gipsplater.
Ja det er jo en togglervariant og ja den er best.

Kan faktisk ikke se noen grunn til å bruke Molly. Kan dere?

Har sett for mange Molly som er dratt for hardt (noe som er veldig lett), sikkert 8 av 10, til å synes at de er noe å ha. Drar man dem litt for hardt, viker "vingene" seg og skjærer seg inn i platematerialet med ganske dårlig holdfasthet som følge.

Den er sterk, for å dra den ut må lasten være så stor at en stor del av skiven følger med. Det er skivens holdfasthet som helt avgjør hvor mye som man kan belaste. Ikke som hos andre som går an å dra ut gjennom det hull man har satt inn skrue/plugg gjennom. Kost deg med en eller to og gjør en sammenligning så kommer også du til å bli frelst. Men naturligvis skal man ikke skyte mygg med kanon, så for å henge opp et foto av barnebarn trengs det ikke mer enn en nål.

elmont skrev:
...Ikke som hos andre som går å dra ut gjennom det hull man har stoppet inn skrue/plugg gjennom...
Det tror jeg ikke du kan gjøre med en Molly heller, når du vel har ekspandert den. Jeg har riktignok ikke forsøkt. Men de har holdt for alle mine behov hittil.

Hva som skjer med en molly som belastes for hardt, er at vingene "viker" seg med ytterspissene bakover, omtrent som en V med spissen mot/inn i platens hull. Strammer man til eller øker belastningen, blir V-en brattere og også løsere. Fortsetter man å stramme til, vil snart "skruen" i bakkanten ligge mot "skiven" på forsiden, og hele mollyen er en bratt V med svært liten anleggsflate mot platen og "spiser" seg raskt gjennom platen hvis den belastes slik at mollyen beveger seg. Dette ser man ofte når man har en molly som trekkes i bunnen, men "skiven" på forsiden fortsatt ikke ligger inntil platen. Men som jeg skrev tidligere, HVIS man ikke overbelaster mollyen, fungerer den utmerket. Forskjellen med en platti er at den IKKE kan overbelastes. Platen kan naturligvis overbelastes, men det er jo et annet spørsmål.

Og OM man fyller en Boeing 737 med 800 personer så letter den ikke.

Så hvorfor ta opp hva som skjer hvis man overbelaster et festelement. Det meste man henger opp på veggene induserer jo en vertikal kraft, dvs skjærkraft på skruen det gjelder. Veldig liten risiko for at man trekker ut festet vinkelrett mot veggflaten, ikke sant?

Nei, nå legger vi ned. Jeg tror at innerst inne er vi enige.

Litt lei meg for at jeg disser molly litt, men jeg har sett for mange som ikke har fylt "kravene" for å la være når det finnes noe som fungerer bedre :confused: og sikkert legger også jeg ned.

• Liker
Thomas59
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.