Jeg bygger nytt hus med tilhørende garasje. I den forrige garasjen hadde jeg lagringssystemet
Duratrax som jeg ble barnslig begeistret for. Så det kommer opp også i den nye garasjen. Systemet tåler veldig høye vekter (300 kg/løpemeter skinne), men som kjent er ingen kjede sterkere enn sitt svakeste ledd. Så jeg vil sikre at jeg får til en solid forankring av skinnene i veggen.
En av garasjeveggene som jeg skal ha skinner på er en vanlig stendervegg med 13 mm gips (og 11 mm OSB under gipsen). Der får jeg rett og slett prøve å treffe så mange stendere som mulig, og ellers bruke en god forankring som griper godt i kombinasjonen gips+OSB. Det ordner seg.
Min fundering gjelder betongveggen. Den er bygd med 250 mm
Jackon thermoblock, som konkret innebærer 150 mm betong i midten med 50 mm isopor på hver side. Oppå det 13 mm gips og 11 mm OSB. Ser noen alternative forankringer.
- Bare feste i kombinasjonen gips+OSB med passende forankring (plugg eller gipsekspander eller lignende). Blir nok ikke veldig sterk. På den annen side unngår jeg eventuelle problemer med å støte på armeringsjern i betongveggen (jepp, det er ganske mye armering der...).
- Ta skikkelig lange ekspanderbolter som festes godt inne i betongkjernen i veggen (betongkjernens sentrum ligger jo ca 15 cm fra innerveggens overflate). Blir sterkt, men også en stor vridmoment gitt den lange vektarmen fra det reelle festepunktet. Også risiko for å støte på armeringsjern.
- Som punkt 2 ovenfor, bare med kombinasjonen gjengestang og kjemisk forankring/ankermasse. Fordelen kunne være at hvis jeg støter på armeringsjern, kan jeg bare la hullet slutte der og korte ned gjengestangen. Pluss at den kjemiske forankringen/ankermassen griper ikke bare i betongkjernen, men også i resten av hullet (isopor, gips og OSB).
Hva ville dere valgt og hvorfor? Andre forankringer som kunne fungere?
Takk.