3.494 lest ·
8 svar
3k lest
8 svar
Beslag mellom takbjelker og overliggende bæreline
Hei!
Vi holder på å renovere stallen vår og skal flytte en eksisterende bærende drager.
Den nye bærende drageren (90x405 limtrebjelke) legges på loftet, og tanken er å henge takbjelkene i denne.
Bjelken som er delt i seksjoner, vil støttes av 90x90 limtresøyler.
Jeg ser etter en passende beslag for å henge bjelkene i bærende drageren. Jeg har tenkt på en egen løsning med spikerhjørner og gjengestang, men er usikker på dimensjoneringen av disse. (Spikerhjørner som ankernagles i bjelken på begge sider og deretter henges bjelkene i gjengestang som bores gjennom bjelkene og spikerhjørnene)
Vi holder på å renovere stallen vår og skal flytte en eksisterende bærende drager.
Den nye bærende drageren (90x405 limtrebjelke) legges på loftet, og tanken er å henge takbjelkene i denne.
Bjelken som er delt i seksjoner, vil støttes av 90x90 limtresøyler.
Jeg ser etter en passende beslag for å henge bjelkene i bærende drageren. Jeg har tenkt på en egen løsning med spikerhjørner og gjengestang, men er usikker på dimensjoneringen av disse. (Spikerhjørner som ankernagles i bjelken på begge sider og deretter henges bjelkene i gjengestang som bores gjennom bjelkene og spikerhjørnene)
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Det eneste ordentlige er nok å henge dem med gjennomgående bolt og støtteplater. Man bør regne på den aktuelle lasten for hvert forband. Man kan også tenke seg en kombinasjon av bolter og bøyler.
Var litt tvilende til å bore gjennom bjelken (totalt 600mm) og sette gjengestang, men tror jeg satser på det likevel. Er litt usikker dog på hvilken størrelse på skive som kreves for å unngå gjennomstansing. 40x40 ser ut til å være den største "standard" dimensjonen, synes dog det føles litt spinkelt. Kraften i forbandet ligger på ca 12 KN.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Loddrette hull gjennom bjelker påvirker deres bøyningsstivhet betydelig mindre enn hull i andre retninger, noe som kan være godt å vite. Foruten skiver trenger du trykkfordelende stålplater. Disse bør være like brede som respektive bjelke. Tar man hensyn til at overflatetrykket bør være maks 3 MPa (= 3 N/mm2) og at trekkraften er 12 kN, bør overflaten på respektive trykkfordelende stål være minst 4000 mm2, gjerne mer.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Fire tusen kvadratmillimeter er ikke så veldig mye, f.eks. 50x80 mm.
Takk for hjelpen!
Skal snakke med smeden i morgen og bestemme om jeg kjører gjennomgående gjengestang eller en på hver side. Overdimensjonerer platene ordentlig da gulvbjelkene er 200x200 så det er plass.
Skal snakke med smeden i morgen og bestemme om jeg kjører gjennomgående gjengestang eller en på hver side. Overdimensjonerer platene ordentlig da gulvbjelkene er 200x200 så det er plass.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 innlegg
Flisene skal være skikkelig tykke, gjerne 8 mm.
Klikk her for å svare