Hei
Jeg har en liten hytte på 10m2 som er bygget på søylefundament og som ikke har noen oppvarming i det hele tatt.
Jeg ville gjerne rive opp gulvet, eventuelt fikse til bjelkene, legge på spontet gulv 22mm og legge deretter en varmekabel og så avrette med fiberarmert avrettingsmasse.
Er dette mulig selv om det vil være helt uten oppvarming hele året bortsett fra når jeg slår på varmen i gulvet litt på sommerkveldene?
Eller vil det skje noe merkelig med avrettingsmassen når det er minusgrader og slikt?
Og hvilken type plate anbefaler dere mot bakken som er rett under bjelkene? Oljeherdet plate, asfaltplate?
Det ventilerer bra med søylefundament, så jeg håper at markfukt ikke ødelegger bjelkene.
Jeg har en liten hytte på 10m2 som er bygget på søylefundament og som ikke har noen oppvarming i det hele tatt.
Jeg ville gjerne rive opp gulvet, eventuelt fikse til bjelkene, legge på spontet gulv 22mm og legge deretter en varmekabel og så avrette med fiberarmert avrettingsmasse.
Er dette mulig selv om det vil være helt uten oppvarming hele året bortsett fra når jeg slår på varmen i gulvet litt på sommerkveldene?
Eller vil det skje noe merkelig med avrettingsmassen når det er minusgrader og slikt?
Og hvilken type plate anbefaler dere mot bakken som er rett under bjelkene? Oljeherdet plate, asfaltplate?
Det ventilerer bra med søylefundament, så jeg håper at markfukt ikke ødelegger bjelkene.
Hva slags bjelkelag har du og hvilken c/c avstand er det mellom bjelkene?G gurrre skrev:Hei
Jeg har en liten hytte 10m2 som er bygd på søylefundament som ikke har noen varme i det hele tatt.
Jeg skulle gjerne revet ut gulvet, eventuelt fikset til bjelkene, lagt på spontet bjelkegulv 22mm og lagt dit en varmekabel og så avrettet med fiberforsterket avrettingsmasse.
Er dette mulig til tross for at det vil være helt uten varme hele året, bortsett fra at jeg slår på varmen i gulvet litt på sommerkveldene?
Eller vil det skje noe rart med avrettingsmassen når det er minusgrader og sånn?
Og hvilken type plate anbefaler dere mot jorden som finnes rett under bjelkene?
Oljebehardet board, asfaltboard?
Det ventilerer bra med søylefundament, så jeg håper at markfukten ikke ødelegger bjelkene.
Avrettingsmasse kan fryse uten å ta skade, bare du har varme under arbeidet og tiden etterpå så den når sin fullstendige herding.
Mot jorden håper jeg ikke at det ligger inntil?
Ingen av de du har foreslått er egnet hvis det ligger nær jorden, da må du grave ut litt så du skaper litt luft mellom bakken og bjelkelaget. Blir det ikke bra, må du kanskje bruke en fibersementplate som bunnlag.
HeiRejäl skrev:Hva slags bjelkelag har du og hva er c/c avstanden mellom bjelkene?
Flytsparkel kan fryse uten å ta skade bare du har varme under arbeidet og tiden etterpå slik at det når full herding.,
Mot jorden håper jeg ikke det ligger nært?
Ingen av de du har foreslått er egnet hvis det ligger nær jorden, uten da må du grave ut litt så du skaper litt luft mellom bakken og bjelkelaget, blir det ikke bra så må du kanskje bruke en fibercementplate som trossbunn..
Ja cc60 er det vel nå men er det krav på cc45 med flytsparkel kanskje?
Vurderer en aldringsbestandig 0,2mm plast på bakken der, men da blir det vel masse mugg der under hvis jeg ikke orker å legge på 2m3 grus.
Ok, men om du vil satse på 60 c/c så sørg for å ha fiberforsterket flytesparkel som du armerer med et rustfritt nett og minst ca. 20mm flytesparkel..G gurrre skrev:
Men plast på bakken hjelper deg..
ok kanskje jeg får slenge litt plast der likevel.Rejäl skrev:
Isolasjon mellom bjelkene er ikke aktuelt hvis det ikke er oppvarmet noe vel?
Klikk her for å svare