Hei

Jeg har en liten hytte på 10m2 som er bygget på søylefundament og som ikke har noen oppvarming i det hele tatt.

Jeg ville gjerne rive opp gulvet, eventuelt fikse til bjelkene, legge på spontet gulv 22mm og legge deretter en varmekabel og så avrette med fiberarmert avrettingsmasse.

Er dette mulig selv om det vil være helt uten oppvarming hele året bortsett fra når jeg slår på varmen i gulvet litt på sommerkveldene?

Eller vil det skje noe merkelig med avrettingsmassen når det er minusgrader og slikt?

Og hvilken type plate anbefaler dere mot bakken som er rett under bjelkene? Oljeherdet plate, asfaltplate?
Det ventilerer bra med søylefundament, så jeg håper at markfukt ikke ødelegger bjelkene.
 
P
G gurrre skrev:
Hei

Jeg har en liten hytte 10m2 som er bygd på søylefundament som ikke har noen varme i det hele tatt.

Jeg skulle gjerne revet ut gulvet, eventuelt fikset til bjelkene, lagt på spontet bjelkegulv 22mm og lagt dit en varmekabel og så avrettet med fiberforsterket avrettingsmasse.

Er dette mulig til tross for at det vil være helt uten varme hele året, bortsett fra at jeg slår på varmen i gulvet litt på sommerkveldene?

Eller vil det skje noe rart med avrettingsmassen når det er minusgrader og sånn?

Og hvilken type plate anbefaler dere mot jorden som finnes rett under bjelkene?
Oljebehardet board, asfaltboard?
Det ventilerer bra med søylefundament, så jeg håper at markfukten ikke ødelegger bjelkene.
Hva slags bjelkelag har du og hvilken c/c avstand er det mellom bjelkene?

Avrettingsmasse kan fryse uten å ta skade, bare du har varme under arbeidet og tiden etterpå så den når sin fullstendige herding.

Mot jorden håper jeg ikke at det ligger inntil?
Ingen av de du har foreslått er egnet hvis det ligger nær jorden, da må du grave ut litt så du skaper litt luft mellom bakken og bjelkelaget. Blir det ikke bra, må du kanskje bruke en fibersementplate som bunnlag.
 
Rejäl skrev:
Hva slags bjelkelag har du og hva er c/c avstanden mellom bjelkene?

Flytsparkel kan fryse uten å ta skade bare du har varme under arbeidet og tiden etterpå slik at det når full herding.,

Mot jorden håper jeg ikke det ligger nært?
Ingen av de du har foreslått er egnet hvis det ligger nær jorden, uten da må du grave ut litt så du skaper litt luft mellom bakken og bjelkelaget, blir det ikke bra så må du kanskje bruke en fibercementplate som trossbunn..
Hei

Ja cc60 er det vel nå men er det krav på cc45 med flytsparkel kanskje?

Vurderer en aldringsbestandig 0,2mm plast på bakken der, men da blir det vel masse mugg der under hvis jeg ikke orker å legge på 2m3 grus.
 
P
G gurrre skrev:
Hei

Ja, cc60 er det vel nå, men er det krav til cc45 med flytesparkel kanskje?

Vurderer på en aldringsbestandig 0,2mm plast på bakken der, men da blir det vel masse mugg der under hvis jeg ikke orker å laste på 2m3 grus.
Ok, men om du vil satse på 60 c/c så sørg for å ha fiberforsterket flytesparkel som du armerer med et rustfritt nett og minst ca. 20mm flytesparkel..

Men plast på bakken hjelper deg..
 
Rejäl skrev:
Ok men om du vil ta sjansen med 60 c/c så sørg for å ha fiberforsterket flytsparkel som du armerer med et rustfritt nett og minimum ca 20mm flytsparkel..

Men plast på bakken hjelper deg..
ok kanskje jeg får slenge litt plast der likevel.

Isolasjon mellom bjelkene er ikke aktuelt hvis det ikke er oppvarmet noe vel?
 
P
G gurrre skrev:
ok kanske får slänga dit lite plast ändå.

Isolasjon mellom stendere er ikke å tenke på hvis det ikke er oppvarmet noe vel?
Jo det er det absolutt. Men hvordan ser det ut i dag, er det helt åpent?
 
Rejäl skrev:
Jo det er det absolutt. Men hvordan ser det ut i dag er det helt åpent?
Har ikke åpnet opp ennå men kan tenke meg at det er uten isolasjon.
Hørt at isolasjon uten konstant oppvarming ikke er å foretrekke.

Hvis man ikke driver med sånn der tre-fiberisolasjon og saker…
 
  • Liker
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.