Langbein
"Trebeskyttelsesmidler, malinger eller andre stoffer må ikke brukes til overflatebehandling på en måte som kan forårsake forgiftning hos grisen."
http://www.mmm.fi/el/julk/tavsikase.html

Ovennevnte gjelder altså gris og kanskje bare i Finland? Selv om vi kan bli beskyldt for å være gris eller svin, vil de fleste leve sunt og lenge. En for stor andel barn får astma og allergier, voksne dør av kreft mm for tidlig, uten at man alltid vet hvorfor.

Ifølge Kemi-inspeksjonen, som vi vel bør stole på, skal man unngå Trebeskyttelsesmidler så langt mulig. Til min overraskelse ble det sett at man selger små fine sandkasser av impregnert tre, kom da til å tenke på alt annet som bygges ute, der barn og voksne oppholder seg mer eller mindre avkledd.

Er det alternativer til trykkimpregnert trevirke til verandagulv, rekkverk og trapper?

...øhhh...jo men kjæledyr tygger jo ofte i seg trevirke med frisk appetitt, derfor ble fôrtrau tidligere ofte laget av haggvirke som tydeligvis smaker vondt. Skulle barna mot formodning tygge i seg sandkasser med samme appetitt er vel flis i halsen en større fare ;)

Edit: Sandkasser laget av haggvirke ville kanskje vært noe eusa_think.gif

Langbein
Ifølge Kemi-inspektionen, som vi vel bør stole på, skal man unngå Trebeskyttelsesmiddel så langt mulig. Til min overraskelse så jeg at man selger små fine sandkasser for barn av impregnert tre, kom da til å tenke på alt annet som bygges ute, der barn og voksne oppholder seg mer eller mindre avkledd.

Finnes det alternativer til trykkimpregnert treverk for terrassegulv, rekkverk og trapper?

Annaman skrev:
Finns det alternativ till tryckimpregnerat virke till altangolv, räcken och trapp upp?
Att bygga av oimpregnerat är ju en säker alternativ, eller?
Annars är ekvirke av kärnved rätt så tålig ( innehåller naturlig impregnering, hörde någonstans).
gaia

Gjør den i stein da så slipper du garantert bitemerker. ;)

Langbein
drx skrev:
Gjør den i stein da så slipper du garantert bitemerker. ;)
Hr ni ikke noe annet å spise ;D

Ubehandlet sandkasse 120*120 cm med delt kattebeskyttelseslokk koster 229:95 på Silvan ifølge reklamebladet som kom i dag !

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.