Min hydrofor og vannledninger gir fra seg en del kondensvann som stadig drypper ned på gulvet og renner ned mot gulvsluken.

Av og til er det såpass mye at det rekker å renne mot tilstøtende vegg (da inngående vann kommer opp fra platen med bare noen få mm fra veggen).

Jeg er i gang med å renovere rommet der utstyret står (et rom i garasjen) og tenkte å fikse dette nå samtidig.

Jeg setter vevtapet på veggene og maler disse hvite.
Jeg kommer også til å legge fliser på gulvet med en gulvsokkel opp mot veggen som jeg har tenkt å tette med silikonfuge opp mot veggen.

Min tanke er at det kanskje finnes en type vanntett duk/matte/tapet som jeg kan sette opp på veggen bak vevtapeten, og som deretter kan løpe ned på gulvplaten med noen dm, og som jeg så limer ordentlig fast i platen før jeg legger fixet til flisene.

Eller finnes det et annet alternativ som egner seg bedre?

Noter at utgående vann går ned i platen med bare noen mm distanse fra veggen.

Det er normalt sett ikke noe problem med kondensvann. Det er kun noen få uker om sommeren når det er mye.

Hydrofor og vannrør i et garasjerom, med kondensvann som drypper på gulvet ved en sluk. Veggene er gule, og det er et lite vindu over.

• Liker
Thomas'
  • Laddar…
Våtrømsmaling på veven eller fliser på veggen, alt veggvifte som ventilerer rommet

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Du kan også isolere rørene med rør isolering da reduseres problemet med kondens.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Våtromsmaling på veven eller fliser på veggen, evt vifte som ventilerer rommet
Takk. Så du tror det holder med våtromsmaling på veven? Jeg trenger ikke gjøre noe spesielt bak veven?

I dag finnes det ingen ventilasjon i rommet i det hele tatt. Det er en elektrisk radiator som holder ca 10 grader om vinteren. Garasjen er plastet og isolert. Jeg antar at man har ønsket det slik da man bygde det for å sikre at vannledningene i rommet ikke fryser om vinteren.

Hvis jeg lager et hull i fasaden og monterer inn en vifte så blir det kanskje ikke så bra om vinteren?

Jeg har vurdert å sette inn en luftavfukter og kjøre de dagene det er som verst, typ en slik:

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-wdd80/1003082.9403/

Om det ikke er store mengder så klarer veven og våtromsmaling det. Lett å tørke av om du vil. Vifte er litt overkurs.

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Jeg hadde kjørt på avfukter. Kjører permanent sådan i kjelleren og ingen kondens i det hele tatt på hydrofortank eller pumpe lenger. Som bonus blir det mye mindre frost i fryseboksen også.

/Høghus

• Liker
pennybridge
  • Laddar…
Takk.
Jeg ber rørleggeren isolere rørene når han kommer og legger om alt etter maling og gulvlegging.

Fikser våtromsfarge på veven.

Silikoner på sokkelen mot veggen.

Og avslutningsvis så fikser jeg en avfukter. Det kan være bra å ha ved andre anledninger med fremover.

Å ventilere risikerer å bli kontraproduktivt. De kalde rørene er en avfukter i sin funksjon. Ved å ventilere trekker man inn mer fukt som kan kondensere på rørene. Ved å ha en avfukter i rommet blir det mindre igjen til å kondensere på rørene. Isolasjon hjelper også. Og har du et tettsjikt på vegg og gulv så tåler det vann. Husk at hvis du har tettsjikt på veggen men ikke gulvet, kan fukten komme seg gjennom gulvet til sponplaten hvorfra det ikke like lett kan fordampe hvis veggen er tett på overflaten. Elegant montering av motorskyddet for øvrig.

• Liker
pennybridge og 1 annen
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Å ventilere risikerer å bli kontraproduktivt. De kalde rør er en avfukter til sin funksjon. Gjennom å ventilere trekker man inn mer fuktighet som kan kondensere på rørene. Ved å ha en avfukter i rommet blir det mindre igjen til å kondensere på rørene. Isolering hjelper også. Og har du et tettskikt på vegg og gulv så tåler det vann. Tenk på at hvis du har tettskikt på veggen, men ikke på gulvet, så kan fuktigheten ta seg gjennom gulvet til sponplaten hvorfra den ikke like lett kan fordampe hvis veggen er tett på overflaten. Elegant montering av motorskyddet for øvrig.
Takk for hjelpen!

Ja det er litt midlertidig akkurat når bildet ble tatt. All strøm skal trekkes om korrekt med ny kabel etter overflatene er fikset i disse dager :)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.