Har en balkong der jeg skal sette opp nytt rekkverk, "stolpene" som sitter i dag i forkant (hjørnene) står direkte på plåt. Det er vanlig 22x45 lekter som står rett på plåten.
Hvordan beskytter man endetre som skal stå rett mot plåt? Noen slags metall-sko eller så?

edit. kom på nå, kanskje bare sette forzinkede vinkler som holder opp lektet en bit, og som skrus ned i plåtunderlaget?

Sist redigert:
Ingen dum idé du selv fikk - noen ganger ser man ikke skogen for alle trærne, het det va? :)

Selv pleier jeg å klamre fast en liten bit syllpapp/plast eller takpapp på undersiden.

mvh
Daniel

Regler av 22x45? 22x45 er altfor spinkel for å brukes som stolper til et balkongrekkverk.
Når det gjelder festingen, er det ikke helt lett da du bare i en siste utvei, eller knapt da, bør skru ned i blikktaket da det vil begynne å lekke om noen år. Er det ikke mulig å i stedet bygge et stabilt rekkverk som festes i fasaden og som står på taket av sin egen vekt?

Ojda... Leste visst ikke hele teksten. Enig i den for spinkle dimensjonen på stolpene.
Ulempen er vel dog hvis rekkverket bare festes i fasaden risikerer det å forskyves i forkant.

//Daniel

verktygsgurun skrev:
Reglar av 22x45? 22x45 er altfor spinkel for å brukes som stolper til et balkongrekkverk. Når det gjelder innfestingen, så er det ikke helt lett da du bare i en siste utvei eller knapt da skal skru ned i platetaket, da det vil begynne å lekke om noen år. Går det ikke an å i stedet bygge et stabilt rekkverk som festes i fasaden og som står på taket av sin egen vekt?
Du har et klart poeng der. Som jeg beskrev er det nå. "Stolpene" i hjørnene består av 22x45 som er satt sammen som hjørnebord omtrent. Og de står løst på platetaket men alt er festet i fasaden.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.