Hei,

Jeg er enslig og har funnet et kjedehus som jeg virkelig vil kjøpe, men jeg blir litt usikker når jeg leser selgers besiktningsprotokoll.

Huset er to-etasjes og bygget på 70-tallet, krypkjeller med trebjelkelag og trestamme med et installert avfuktningsaggregat (sorpsjonsavfuktare) fra 2013.

I protokollen kan man lese om observasjoner der fukt, mugg, råteskader og lekkasje er tilbakevendende ord, men ikke fulgt av behov for videre utredning. Risikoområder er nevnt, og jeg lurer på hvor mye vekt man skal legge på dette?
De venner og bekjente jeg har snakket med, mener at slike ting står i nesten alle besiktningsprotokoller, og jeg selv har ingen erfaring eller kunnskap i det hele tatt innen området.

Det er heller ikke utført noen radonmåling, men da det sist ble gjort ble det målt til en verdi på 210Bq/m3, som jeg forstår er litt forhøyet.

Det er heller ikke gjort noen kontroll av asbest.

Hvis slike ting trenger å utbedres, kan man allerede nå danne seg en oppfatning om hva dette ville koste?

Takk for svar.

Ta med en egen takstmann om du vinner budrunden. Sørg også for å være med på besiktigelsen og still spørsmål om det du lurer på (for eksempel ut fra den rapporten selgeren har gitt).

Det kan virke merkelig å måtte besiktige igjen, men å undersøke huset grundig ligger i kjøpers interesse. Det du kan oppdage før kjøpet vil være ditt ansvar enten du oppdager det eller ikke. Det er vanskelig å få et godt bilde ut fra en uklar rapport. Det er alltid bedre å selv stå for valget av og kontakten med takstmann som kjøper.

• Liker
BirgitS
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ta dit en egen besiktningsmann om du vinner budgivningen. Se også til å være med på besiktigelsen og still spørsmål om det du lurer på (for eksempel ut fra den rapporten selgeren har gitt).

Det kan virke rart å måtte besiktige igjen, men å besiktige huset ordentlig ligger i din interesse som kjøper, det du kan oppdage før kjøpet vil være ditt ansvar enten du oppdager det eller ikke. Å få seg et godt bilde ut fra en uklar rapport er vanskelig. Alltid bedre å selv stå for valget av og kontakten med besiktningsmann som kjøper.
Du har helt rett, selvfølgelig skal jeg ta dit min egen besiktningsmann, kan du gi tips på spørsmål å faktisk stille?

Krypkjelleren for eksempel er en risikokonstruksjon. Å få informasjon om fuktighetsinnholdet i bjelkelaget, eksisterende eller tidligere angrep på bjelkene kan være en slik ting.

Er badene originale, er de ingenting verdt (ifølge forsikringsselskapene og i en eventuell tvist med selgeren) så da får man kanskje se det som tid for å bytte dem uansett. Er de derimot renoverte, kan en oppfatning om det virker profesjonelt utført være bra.

Fokuser på det som virker dyrt og usikkert.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Kryperommet eksempelvis er en risikokonstruksjon. Å få informasjon om fuktigheten i bjelkelaget, eksisterende eller tidligere angrep på bjelkene kan være en slik ting.

Er badene originale er de ikke verdt noe (ifølge forsikringsselskapene og i en eventuell tvist med selgeren) så dem må man kanskje se det som på tide å bytte uansett. Er de derimot renoverte kan en oppfatning om det virker profesjonelt utført være bra.

Fokusér på det som virker dyrt og usikkert.
Det ene badet er korrekt utført, det andre finnes det ingen dokumentasjon om og det står i tillegg at ventilasjonen i rommene er mangelfull.

Så man vil legge fokus på fuktigheten, om jeg forstår deg rett.
Hvordan gjør man en slik måling?

Ja, fuktighetsgrad i bjelker spiller en rolle, over en viss grad kommer muggen. Man måler med en håndholdt fuktmåler mot treet, så det er viktig at man kommer inn i krypkjelleren og opp på loftet. Fuktighetsgrad varierer over året, så det er lurt å sjekke med takstmannen at det ikke bare er under grenseverdien, men også bra gitt når man måler. Men finnes det avfukter i kjelleren har man nok allerede avhjulpet større fuktproblemer – eller så er det et varselsignal...

C
M_CC M_CC skrev:
De venner og bekjente jeg har snakket med mener at slikt står nesten i alle inspeksjonsrapporter
Der er jeg uenig med vennene dine. Nok til at det veldig ofte forekommer merknader av typen "forhøyet fuktighetsinnhold målt" eller "risikokonstruksjon" og lignende som kan føre til en dypere undersøkelse. Men mugg, råteskader og lekkasje er jo faktiske skader som må utbedres, og det er nonsens at det skulle forekomme i nesten alle rapporter.

Med det sagt er det jo ikke noe rart i seg selv med å kjøpe et hus med kjente feil, men det gjelder å ha en realistisk oppfatning om hva som kreves for å utbedre feilene i form av tid, penger og energi.

• Liker
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Der er jeg ikke enig med dine venner. Det forekommer riktignok svært ofte bemerkninger som "forhøyet fuktighetsnivå ble målt" eller "risikokonstruksjon" og lignende som kan føre til en dypere undersøkelse. Men mugg, råteskader og lekkasje er jo faktiske skader som må utbedres, og det er nonsens at det skulle forekomme i nesten alle protokoller.

Med det sagt så er det jo ikke noe rart i seg selv å kjøpe et hus med kjente feil, men det gjelder jo å ha en realistisk oppfatning om hva som kreves for å utbedre feilene i form av tid, penger og energi.

Jeg er helt enig med deg.

Det jeg får ut av protokollen er at man ikke har kunnet observere noen synlige skader i krypkjelleren, men at det finnes risiko for mugg, råteskader og fukt. Man har ikke kunnet gå opp på loftet for å sjekke dette da det ikke finnes en inspeksjonsluke, men man skriver at det er en risiko for kondens, lekkasje og fukt siden det er et flatt tak.

Det fremgår tydelig at et balkongrekkverk er råteskadet, men det er ikke noe større inngrep.

C
M_CC M_CC skrev:
Hva jeg får ut av protokollen er at man ikke har kunnet iaktta noen synlige skader i krypkjelleren, men at det finnes risiko for mugg, råteskader og fukt.
OK, man har ikke iakttatt noen skader altså. Du burde kanskje poste den fullstendige teksten for de punktene du er bekymret for. Ellers er det vanskelig å trekke noen meningsfulle konklusjoner.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.