Vi holder på å renovere stue og kjøkken og har planer om åpen planløsning, det betyr at en bærende vegg mellom kjøkken og stue må erstattes med en bjelke som må felles inn i øvre bjelkelag da vi vil fortsette med høyskap fra kjøkkenet et stykke inn i tidligere spisestue.
Vi har nå havnet i problemer med en snekker som før sommeren var og så sa at det er ingen problemer, men jeg rekker ikke før sommeren. Vi var nøye med å si at bjelken ikke fikk sitte lenger ned enn maks 9 cm fra eksisterende innertak (13 mm spon som sitter på bjelkelaget). Vi fikk også et tilbud på jobben da det skulle brukes en HEA 160 bjelke.
Etter ferien så var det plutselig ikke så klart lenger, og at det krevdes en ny utregning og at felle inn bjelken i bjelkelaget var plutselig veldig vanskelig. Dessuten var beregningsmannen på ferie i 2 uker.
Etter 2 ukers venting, da vi ifølge vår plan skulle legge gulv og sette tak, var over, gikk det plutselig ikke an å felle inn bjelken, og vi ble tilbudt en I-bjelke 160x83 og at vi måtte tenke nytt når det gjaldt kjøkkenet... sukk.
Vi vil ikke tenke nytt i det hele tatt, og når jeg begynte å google på bærende vegger fant jeg en hel del tråder her hvor folk har fått hjelp med beregninger og håper at det finnes noen som kan hjelpe.
Vårt hus er modul-oppbygget og bjelkelaget består av ferdige moduler som er 2x9m og huset har 5 slike moduler. Hver modul består av 22mm spon øverst (som gulv i overetasjen), 48x220 bjelke med c-c ca 33cm og 13mm spon under (som tak).
Takstolene er også festet i disse modulene, så de tar også opp den dragkraft som taket genererer.
Yttervegger er stendervegg 48x120 c-c 60cm og den bærende veggen er 48x70 c-c 30cm
Den bærende veggen står dog ikke i midten, men det er 3.8m i stuen og 5.2m i kjøkkendelen. Hjerteveggen i krypkjelleren står dog i midten av huset, dvs. den bærende veggen står ikke akkurat over den.
Døråpningen mellom kjøkken og stue er i dag forsterket med en bit kryssfiner (10mm, 23cm høy) på hver side. Se bilde.
Kjøkkenet er 2.4m bredt, hvilket også er den bredden som bjelken må klare. Til høyre i bildet ser man skjøten mellom 2 moduler. Rett til høyre for skjøten står to stendere tett sammen, og det er der kjøkkenet slutter.
Ettersom jeg antar at man vil gjøre så lite inngrep i bjelkelaget som mulig, at en HEB bjelke er å foretrekke (?). Hvis man dessuten bolter en stender på hver side av midjen på stål-bjelken, så finnes det jo mulighet for å bruke bjelkesko for å feste bjelkene i bjelkelaget. Har en skisse laget i paint, men målene er nok ikke skalatro...
Takker for all hjelp vi kan få.
Vårt nye kjøkken kommer om en uke, og det begynner å bli panikk til tross for at vi trodde vi hadde god tid.
Vet ikke om jeg skjønner beskrivelsen. Men jeg tolker det som at du trenger en bjelke med ca. 2,4m spennvidde? Burde ikke være noe problem å felle inn i bjelkelaget.
Vi gjorde en påbygging på en del av huset. Vi fikk en HEA 180 bjelke med ca 5m spennvidde i taket. Bjelkene ble så stukket inn i den bjelken. Vi har ca 4m spennvidde i tverrretningen fra stålbjelken.
I praksis ble det så to like stålbjelker, fordi vi har en trapp som kommer opp midt i alt sammen. Så det ble en stålbjelke på hver side av trappen.
Har du snakket direkte med konstruktøren?
En ting man lett glemmer, er hvordan bjelken skal legges opp. Det blir en veldig stor punktlast i oppleggs-punktet. Den lasten må i mange tilfeller bæres av en søyle som i verste fall må trekkes ned og fundamenteres under kjellergulvet.
Det stemmer at vi trenger en bjelke med 2.4m spennvidde.
Nei, vi har ikke snakket med konstruktøren direkte siden all kommunikasjon har gått via snekkeren. Vi har forsøkt å få kontakt med noen bygningsingeniører her i GBG-området men bare fått svar fra en som var fullbooket til oktober...
Innfestingen i ytterveggen tror jeg ikke blir et problem da ytterveggen står i prinsipp rett på en bjelke i nedre bjelkelag som i sin tur står på grunnmuren (grov betongbjelke). Problemet ligger i så fall i andre enden, spesielt hvis hjertveggen ikke står direkte under den bærende veggen.
Har tenkt på dette mye siden i går, og siden vi vil ha ulike tak i kjøkken og allrom har jeg konstatert at det ikke er noe problem om bjelken går ned 8cm under bjelkelaget, hvilket ville innebære at man bare trenger å gjøre inngrep på ca. 8cm i bjelkelaget med en HEA160 bjelke (som var første forslaget).
En fortsettelse på den tanken er jo om man tar en betydelig lengre bjelke enn 2.4, så kanskje man kan kappe i bjelken så man sprer lasten over en større flate på høyresiden, se skisse...
Det svarte er HEA-bjelken.
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.