Jeg ville trenge litt hjelp med å beregne hvilken brannklasse følgende ytterveggskonstruksjon oppfyller.

Ut fra:
22mm trepanel
28mm luftspalte (trelekter)
Vindtett duk
145mm reisverk med steinullisolasjon
12mm OSB

Ingen gips?

Hvilket krav trenger du å oppfylle?

Vil helst slippe gips siden det er et förråd.
Trenger å oppfylle EI30 på grunn av nærheten til naboens garasje.

Rickard.
Det er mer enn tilstrekkelig for ei30. Så kan man kanskje spørre seg hvor fuktsikker konstruksjonen er, men det er en annen sak.

Trenger noe mer konkret som viser at det oppfyller EI30. En beregning med addisjonsmetoden eller lignende.

Rickard.
H henkeson skrev:
Behøver noe mer konkret som viser at det oppfyller EI30. En beregning med addisjonsmetoden eller lignende.
Det skal ikke være nødvendig. En vegg på 45x95 isolert med steinull og med 12mm kryssfiner eller OSB på begge sider oppfyller ei30, så alt over det eller tilsvarende er godkjent. Ditt er så langt over at det føles irrelevant å motivere hvorfor det skulle være godkjent.

Føles bra å ha noe å lene seg mot når man krysser av i boksen på kontrollplanen.
Har ikke funnet noen eksempler med plate på bare én side av regelstammen, men fasaden kanskje kompenserer for det.

Rickard. Rickard.ag skrev:
Det er mer enn tilstrekkelig for ei30. Så kan man kanskje spørre seg om hvor fuktsikker konstruksjonen er, men det er en annen sak.
Hvorfor skulle den ikke være fuktsikker?

Rickard.
H henkeson skrev:
Har ikke funnet noen eksempler med plate på bare én side av regelstammen, men fasaden kompenserer kanskje for det.
Det gjør den, finner ingen superbra kilde (på 1 minuts leting) men melbygarage skriver slik "Som eksempel konstruerer vi våre isolerte garasjer med: 12 mm sponplate, minst 95 mm isolasjon av glassull og 22 mm ytterpanel av tre. Denne konstruksjonen oppfyller brannklasse EI30"

Med så mye isolasjon antar jeg at du tenker å ha oppvarmet året rundt og da anbefales noen form for dampsperre/dampbremse. Du kanskje hadde tenkt det men ikke skrev ut den da den ikke var relevant for emnet ;)

Utgangspunktet er å droppe plasten. Det er som sagt et lager, og tilskuddet av fuktighet til luften er stort sett ikke-eksisterende. Vil holde det frostfritt men ikke mer enn det.

• Liker
Rickard.
  • Laddar…
Mikael_L
Min lenke fungerer ikke lenger, ikke klikk på den, den ser ut til å føre til noe mistenkelig, kanskje.
Jeg skal rapportere til moderator at de gjerne kan skrote lenken der.

Jeg legger ved en PDF fra Paroc i stedet, der additionsmetoden finnes på de siste sidene:

Mikael_L
Jeg kan legge inn det som var fornuftig fra det slettede innlegget her:

Her har du addisjonsmetoden
side 24

Den er lett å anvende og regne med.
Last gjerne ned dokumentet på egen datamaskin.
Side 24-25 kan jo også skrives ut og ha med som vedlegg til beregningen.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.