Jeg ville trenge litt hjelp med å beregne hvilken brannklasse følgende ytterveggskonstruksjon oppfyller.
Ut fra:
22mm trepanel
28mm luftspalte (trelekter)
Vindtett duk
145mm reisverk med steinullisolasjon
12mm OSB
Ut fra:
22mm trepanel
28mm luftspalte (trelekter)
Vindtett duk
145mm reisverk med steinullisolasjon
12mm OSB
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.398 innlegg
Det skal ikke være nødvendig. En vegg på 45x95 isolert med steinull og med 12mm kryssfiner eller OSB på begge sider oppfyller ei30, så alt over det eller tilsvarende er godkjent. Ditt er så langt over at det føles irrelevant å motivere hvorfor det skulle være godkjent.H henkeson skrev:
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 398 innlegg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7.398 innlegg
Det gjør den, finner ingen superbra kilde (på 1 minuts leting) men melbygarage skriver slik "Som eksempel konstruerer vi våre isolerte garasjer med: 12 mm sponplate, minst 95 mm isolasjon av glassull og 22 mm ytterpanel av tre. Denne konstruksjonen oppfyller brannklasse EI30"H henkeson skrev:
Med så mye isolasjon antar jeg at du tenker å ha oppvarmet året rundt og da anbefales noen form for dampsperre/dampbremse. Du kanskje hadde tenkt det men ikke skrev ut den da den ikke var relevant for emnet
Min lenke fungerer ikke lenger, ikke klikk på den, den ser ut til å føre til noe mistenkelig, kanskje.
Jeg skal rapportere til moderator at de gjerne kan skrote lenken der.
Jeg legger ved en PDF fra Paroc i stedet, der additionsmetoden finnes på de siste sidene:
Jeg skal rapportere til moderator at de gjerne kan skrote lenken der.
Jeg legger ved en PDF fra Paroc i stedet, der additionsmetoden finnes på de siste sidene:
Jeg kan legge inn det som var fornuftig fra det slettede innlegget her:
Her har du addisjonsmetoden
side 24
Den er lett å anvende og regne med.
Last gjerne ned dokumentet på egen datamaskin.
Side 24-25 kan jo også skrives ut og ha med som vedlegg til beregningen.
Her har du addisjonsmetoden
side 24
Den er lett å anvende og regne med.
Last gjerne ned dokumentet på egen datamaskin.
Side 24-25 kan jo også skrives ut og ha med som vedlegg til beregningen.
Klikk her for å svare