Hei!
Lurer på om det er noen som kan hjelpe til med beregning av en jernbjelke.
Jeg har en beregning gjort på limtrebjelke. Spennvidde-5m, limtre 115 x 495, nedbøyning 8 mm.
(limtre 115 x 405, nedbøyning 20mm)

Noen som kan oversette dette til en H- eller I-bjelke?

Hvor store er lastene og hvor på bjelken ligger lastene? Utbredt last eller flere punktlaster?

Kanskje kan hjelpe deg hvis jeg får vite de tallene.

Dessverre vet jeg ikke lasten eller punktene. Hus med flatt tak som skal bygges til i vinkel, også det med flatt tak. 5 meter på den gamle ytterveggen skal bort og skal erstattes med en bjelke. Trevarehuset har hatt noen til å regne på dette, men for å få en utregning på en jernbjelke skal jernvarehuset ha 1500 kr >:(.
Siden jeg har nedbøyningen på limtrebjelken utregnet, burde man kanskje kunne regne bjelkenes og finne ut hva det skulle tilsvare på en I-bjelke.

hemma skrev:
Dessverre vet jeg ikke lastene eller punktene. Hus med flatt tak som skal bygges til i vinkel, også det med flatt tak. 5 meter på den gamle ytterveggen skal fjernes og skal erstattes med en bjelke. Trevarehuset har hatt noen til å regne på dette, men for å få en beregning på en jernbjelke skal jernvarehuset ha 1500 kr >:(.
Siden jeg har nedbøyningen på limtrebjelken beregnet, burde man kanskje kunne bruke denne beregningen til å finne ut hva det vil tilsvare på en I-bjelke.
Visst, det skal vi kunne ordne, men jeg trenger i så fall litt opplysninger om limtrebjelken, som bøyningsmotstanden eller tverrmomentet og E-modulen. Det bør stå opplysninger om dette der du beregnet på limtrebjelken.

en limtrebjelke som er 6m lang, 115x400, som punktbelastes med 300kg midt på, bøyer seg 3mm. I alle fall den jeg har lagt opp på loftet....

Jeg skal ned til tømmerhandleren og se om han kan skaffe frem disse opplysningene eller i det minste gi meg et tlf-nummer til produsenten av limtrebjelken.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.