Hei,

Jeg står i begrepet å veksle av en bærende innervegg på b.v i vårt 1 1/2-plans hus. Å beregne en passende bjelke behersker jeg, men å få frem den utbredte lasten som ligger til grunn for beregningen, trenger jeg hjelp med slik at jeg vet at jeg har gjort det riktig (spørsmål jeg har i fet stil): det er en 5,5 m lang avveksling, så jeg vil ikke ta sjanser med lasten.

Jeg har fire bærende vegger på første etasje; 2 yttervegger og 2 innervegger.

Steg 1)

Beregn hvor stor del av lasten som hver vegg tar opp

Tegning av hus med fire vegger, hvor vegg 1 og 4 er yttervegger, vegg 2 og 3 er bærende innervegger, og lastfordeling vises i prosent.

Steg 2)

Beregn hvor stor lasten (Qtot) som skal fordeles er

Qtot=
Egenvekt yttertak (0,65 kN/m2 - Betong- eller tegltakstein uten isolasjon og uten innvendig bekledning)
+
Egenvekt gulvbjelkelag ø.v (0,25 kN/m2 - Lett trebjelkelag)
+
Nyttelast ø.v (0,2 kN/m2 - Bolig, oppholdsbelastning)
+
Snølast (2 kN/m2 . Sone 2) - Skal denne regnes på totalarealet av taket og deretter reduseres med µ med hensyn til takfotvinkel ifølge fig 2? (i mine beregninger har jeg kun regnet med den høyere verdien på µ som sikkerhet)

Diagram som viser µ-verdier i forhold til takfotvinkel (α) for snølastberegning på sadeltak. Vinkler fra 0 til 60 grader.

Steg 3)

Fordel den totale lasten per vegg ifølge (1), beregn passende bjelke.

Felles for ovenstående gjelder antagelsen om at man alltid betrakter belastninger som jevnt utbredte belastninger, for eksempel betrakter jeg ikke hver takstol som en punktlast på de bærende veggene.

For øvrig kan man konstatere, gitt at ovenstående er riktig, at snølasten er den klart dominerende lasten med god margin!

Med vennlig hilsen
Fredrik

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.