Hei alle,

Jeg har fått byggetillatelse for å bygge om garasjen min som er koblet til huset. Den gamle garasjen hadde flatt tak med tjærepapp som har blitt dårlig på grunn av lekkasje, og den nye som skal bygges på samme betongplate vil ha saltak som skal strekke seg ut foran portene for å danne en carport. Den utstikkende delen vil bli båret opp av to stålbjelker støttet av søyler i begge ender. Jeg har valgt stålbjelker for å få større høyde under carporten da ett vindu på huset havner der. Det jeg trenger råd om er først og fremst hvilken type bjelke som bør brukes og hvilken dimensjon den skal ha. Lengden på bjelkene vil bli 6,15 meter. Snølastsonen i Sollefteå ser ut til å ligge på 2,5-3. Han som ga byggetillatelsen trodde at jeg kunne klare meg med en bjelke ytterst, og det er nok mulig, men da vil dimensjonen på den bli kraftigere for å bære alt alene, pluss at det føles tryggere å ha en i reserve om ulykken skulle være ute og noen kjører på søylen. Jeg legger ved tegninger av takstolen og hvordan konstruksjonen ser ut i grove trekk.

Mvh,
Marcus

Er det takstolen som dere har tenkt å bruke så skal den ha 4 stk opplag ifølge takstolsberegningen. Ifølge skissen så ser det ikke ut som om bjelkene ligger på samme sted som opplagene. Hvis du vil ha en ekstra bjelke bør takstolsberegningen justeres.

Takstolene hviler også mot veggen over portene, og så blir det en ekstra kraftig I-bjelke midt i garasjen for å kunne feste en taljeblok i. Bjelkene som jeg trenger tips om er de som er under carportdelen. Så glemte jeg å nevne at det blir plåt på taket.

Da er den ene bjelken ikke nødvendig da takstolene ikke trenger å ha denne opplaget. Så vidt jeg kan se er bare opplagsreaksjonene i brudd presentert, så man burde også få se beregningsrapporten som skal følge med "tegningen". Bruker man lastene i bruddgrense gir det sannsynligvis en unødvendig stor bjelke.

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.