Hei! Jeg skal bygge en 15kvm kolonihytte. Jeg vil ha åpent til mønet, altså ingen takstoler eller sidetakbjelker. Jeg har ved hjelp av www.byggbeskrivningar.se funnet ut at jeg da bør ha 90x315mm limtrebjelke som møne og 90x90mm limtre som søyler på gavlene som bærer opp mønet. Det skal imidlertid være vinduer på begge gavlene der søyler ifølge den utregningen ville gå rett ned. Hvordan regner jeg ut hvilken dimensjon som trengs på den horisontale bjelken over vinduet (rød på bildet) som fordeler fra mønet til to søyler på hver side av vinduet?
Om utregningen er veldig komplisert kan jeg tenke meg å ta i litt for å være sikker i stedet for å regne ut supernøyaktig, men er usikker på hva som er "å ta i" også..
Gavlene er 3000mm brede og langsidene 5000mm. Gavlvinduene 80mm henholdsvis 140mm brede. 18 graders takvinkel, høyeste takfot 2500mm, cc1200 mellom takbjelkene, snøsone 2, papptak med isolasjon og innvendig kledning.
Svært takknemlig for svar og tanker!
Om utregningen er veldig komplisert kan jeg tenke meg å ta i litt for å være sikker i stedet for å regne ut supernøyaktig, men er usikker på hva som er "å ta i" også..
Gavlene er 3000mm brede og langsidene 5000mm. Gavlvinduene 80mm henholdsvis 140mm brede. 18 graders takvinkel, høyeste takfot 2500mm, cc1200 mellom takbjelkene, snøsone 2, papptak med isolasjon og innvendig kledning.
Svært takknemlig for svar og tanker!
Kjøpte en Jabo Smara byggesett for noen år siden, og den hadde mønebjelke pluss 2 parallelle bjelker på hver side av mønebjelken. Hvis jeg husker riktig, er samtlige 45x220 kanskje? Så ble det lagt underpanel på disse...
Kan synes ikke å ha noe med spørsmålet ditt å gjøre, men jeg tenker at med den løsningen i stedet så får taket fra begynnelsen støtte av flere bjelker/veggstøtter, og vektoverføring over vinduet bør klareres av med en tilsvarende regel, om ikke mindre.
edit: Riktignok er Smaran ikke 5m lang, men bare 4,15m, men prinsippet bør fungere likevel, men kanskje med høyere/doble bjelker...
Kan synes ikke å ha noe med spørsmålet ditt å gjøre, men jeg tenker at med den løsningen i stedet så får taket fra begynnelsen støtte av flere bjelker/veggstøtter, og vektoverføring over vinduet bør klareres av med en tilsvarende regel, om ikke mindre.
edit: Riktignok er Smaran ikke 5m lang, men bare 4,15m, men prinsippet bør fungere likevel, men kanskje med høyere/doble bjelker...
Sist redigert:
Gjør-det-selv-bygger
· Arvika
· 1 527 innlegg
45x220 C24 er nok til å bære over dine vinduer
Klikk her for å svare