Jeg har nå lest meg opp mer og lært at man pleier å beregne BÅDE ut fra u-verdimetoden og lambda-metoden, og deretter bruke et gjennomsnitt av disse. Jeg får imidlertid ikke eksempelet ditt til å stemme huggan, er du 100 på at det stemmer? Spontant synes jeg også 0,559 høres litt høyt ut.
Her har jeg gjort et nytt forsøk med både lambda og u-verdi sammenslått:
Hvis dere har excelmaler å dele med dere av er jeg interessert
For den interesserte som kanskje finner dette innlegget i fremtiden kan jeg legge til litt som jeg har lært i dag, hentet fra en bok:
lambda-metoden eller u-verdismetoden?
En eksakt beregning må gjøres med flerdimensjonale modeller på datamaskin. Med håndregningsmetoder kan gjennomsnittsverdier beregnes på to forskjellige måter, som gir ytterpunktene. Den ene metoden, lambda-verdismetoden, gir en for høy U-verdi. Den andre metoden, U-verdismetoden, gir en for lav U-verdi. Ved praktiske beregninger skal man beregne U-verdien med begge metodene og deretter danne et gjennomsnitt av de tilsvarende varmemotstandene.
U-verdismetoden
Ved U-verdismetoden forutsettes alt varmefløde å skje vinkelrett mot veggen. Varmeflyten i de to materialene skjer uavhengig av hverandre og ingen varmetransport skjer i sideveis retning. Veggens U-verdi blir da et vektet gjennomsnitt av de ulike delenes U-verdi.
lambda-verdismetoden
Ved lambda-verdismetoden forutsettes i stedet at de ulike materialene har "uendelig" varmeledningsevne i tverrretning. Flyten gjennom veggen vil da være den samme overalt. Beregningsmessig danner man i dette tilfellet først et vektet gjennomsnitt av de ulike delenes lambda-verdi.
Din beregning er helt korrekt nå, bortsett fra at du ikke har tatt hensyn til eventuelle kuldebroer.
Jeg fant en feil i min formel som jeg fikset, takk for påpekningen.
[bilde]
Hei huggan.
Jeg beregner vanligvis ikke U-verdi men må levere inn en U-verdiberegning til kommunen.
Har kommet så langt at jeg har fått ut Rtot-Lambda men er interessert i hvordan du får ut tallene for RtotU og Rtot?
Hvordan ser formelen ut i respektive celle? ville hjulpet en hel del
Hei, jeg skal også beregne u-verdi på bygningsdeler før igangsettingstillatelse/byggetillatelse. Kan jeg også få del i excel-arket du brukte for eksempelberegningen din? takk på forhånd!
Takk for at du la ut Excelfilen.
Sitter og prøver å forstå hvordan alle formler er laget, og har en fundering nå.
Om man vil bruke også 4a+4b, da føles det som at % andel ikke kommer med i "RtotU:"
ved "spore overordnede"
Det stemmer for jeg tok bort koplingen en gang når jeg gjorde en vestkystskivefasade som ikke har lekter i seg. Vet du hvordan du skal løse formelen?
Jeg har ikke kontroll på hvordan jeg skal lage den formelen. Takk om du kan gi meg den?
Går det ikke å fortsette på samme linje også for U-verdi metoden? I stedet for å legge inn prosentsatsen i summeringen RtotU: Det føles som prosentsatsen påvirker alle linjene da?
Kan ikke se vedlegget men kopierer du bare formelen under kolonne λ-medel for 3a 3b så får du det rett. Øvrige celler trenger du ikke endre. Fungerer ikke det får jeg laste opp igjen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.