Hei, jeg har planlagt å bygge et hus, og har så skissert på forhøyd veggliv som går med den byggehøyden vi får ha.
Det ville innebære at jeg innvendig har 114cm til der veggen skjærer det 38-graders taket.
Hvordan kan jeg på en enkel måte senke dette til 70cm og så med jevne mellomrom se hvor mye romflate som forsvinner på senket vegg?
Finnes det noen god visuell måte å gjøre det på?
Det ville innebære at jeg innvendig har 114cm til der veggen skjærer det 38-graders taket.
Hvordan kan jeg på en enkel måte senke dette til 70cm og så med jevne mellomrom se hvor mye romflate som forsvinner på senket vegg?
Finnes det noen god visuell måte å gjøre det på?
Hvilket mål er det på huset og hvilken er maks byggehøyde du kan ha?N Nygge72 skrev:Hei, jeg har planlagt å bygge et hus, og har så skisset på forhøyet veggliv som går med den byggehøyden vi kan ha.
Det ville innebære at jeg innvendig har 114cm til der veggen skjærer det 38 graders taket.
Hvordan kan jeg på en enkel måte senke denne til 70cm og så med jevne mellomrom se hvor mye romflate som forsvinner på senket vegg?
Finnes det en god visuell måte å gjøre det på?
Maks byggehøyde 4.20, så alle ytre mål holder jeg. Derimot sier kommunen at det bare får være 1 etasje, og er det over 70cm innervegger på overetasjen sier de at det regnes som en ekstra etasje. De foreslo da å heve bjelkelaget innendørs, eller endre takvinkel…..T ToreJ01 skrev:
Men jeg ser liksom ikke vitsen med å heve bjelkelaget (44cm) da det bør bli det samme som å senke taket, dvs plassen inne blir det samme. Forhøyet veggliv setter jeg jo bare for å få ut så mye areal som mulig, ut fra den byggehøyden jeg får ha.
Er vel noe som jeg ikke forstår, men noe plass for overetasje kan jeg ikke se.N Nygge72 skrev:Maks byggehøyde 4.20, så alle ytre mål holder jeg. Derimot sier kommunen at det bare får være 1 etasje, og er det over 70 cm innvendige vegger på overetasjen sier de at det regnes som ytterligere etasje. De foreslo da å heve bjelkelaget innendørs, eller endre takvinkel…..
Men jeg ser liksom ikke vitsen med å heve bjelkelaget (44 cm) da det bør bli det samme som å senke taket, dvs. at plassen inne blir den samme. Forhøyet veggliv setter jeg jo bare for å få ut så mye areal som mulig, ut fra den byggehøyden jeg får ha.
Jeg har huset tegnet med 1140mm i dag, der du satte 700 (som kommunen) sier jeg får ha. Så jeg ville se forskjellen på plassen oppå som blir med de to forskjellige vegghøydene.T ToreJ01 skrev:
Har man 1140 vegg så skjærer jo gulv/tak nærmere ytterveggen ved målene 1500mm og 1900mm. Men HVOR mye nærmere enn om veggen er 700mm.
Vanskelig å forklare 😁
Hvis du markerer takhøyden 1500 og 1900 i din tegning ovenfor og avstand fra vegg, og gjør det samme i en tegning med vegg 1140 kan TS sammenligne arealet på loftet med ståhøyde. Slik tolker jeg spørsmålet.


