Hei, jeg har planlagt å bygge et hus, og har så skissert på forhøyd veggliv som går med den byggehøyden vi får ha.

Det ville innebære at jeg innvendig har 114cm til der veggen skjærer det 38-graders taket.

Hvordan kan jeg på en enkel måte senke dette til 70cm og så med jevne mellomrom se hvor mye romflate som forsvinner på senket vegg?

Finnes det noen god visuell måte å gjøre det på?
 
N Nygge72 skrev:
Hei, jeg har planlagt å bygge et hus, og har så skisset på forhøyet veggliv som går med den byggehøyden vi kan ha.

Det ville innebære at jeg innvendig har 114cm til der veggen skjærer det 38 graders taket.

Hvordan kan jeg på en enkel måte senke denne til 70cm og så med jevne mellomrom se hvor mye romflate som forsvinner på senket vegg?

Finnes det en god visuell måte å gjøre det på?
Hvilket mål er det på huset og hvilken er maks byggehøyde du kan ha?
 
T ToreJ01 skrev:
Hvilke mål er det på huset og hva er maks byggehøyde du får ha?
Maks byggehøyde 4.20, så alle ytre mål holder jeg. Derimot sier kommunen at det bare får være 1 etasje, og er det over 70cm innervegger på overetasjen sier de at det regnes som en ekstra etasje. De foreslo da å heve bjelkelaget innendørs, eller endre takvinkel…..

Men jeg ser liksom ikke vitsen med å heve bjelkelaget (44cm) da det bør bli det samme som å senke taket, dvs plassen inne blir det samme. Forhøyet veggliv setter jeg jo bare for å få ut så mye areal som mulig, ut fra den byggehøyden jeg får ha.
 
N Nygge72 skrev:
Maks byggehøyde 4.20, så alle ytre mål holder jeg. Derimot sier kommunen at det bare får være 1 etasje, og er det over 70 cm innvendige vegger på overetasjen sier de at det regnes som ytterligere etasje. De foreslo da å heve bjelkelaget innendørs, eller endre takvinkel…..

Men jeg ser liksom ikke vitsen med å heve bjelkelaget (44 cm) da det bør bli det samme som å senke taket, dvs. at plassen inne blir den samme. Forhøyet veggliv setter jeg jo bare for å få ut så mye areal som mulig, ut fra den byggehøyden jeg får ha.
Er vel noe som jeg ikke forstår, men noe plass for overetasje kan jeg ikke se.
 
  • Tegning av hus tverrsnitt med takvinkel på 15 grader. Viser dimensjoner, ingen synlig plass til overetasje. Skala 1:40. Utført av Tore Johansson.
T ToreJ01 skrev:
Er vel noe jeg ikke forstår, men noe rom for overetasje kan jeg ikke se.
4.20 er der vegg møter tak. 2.50 i takhøyde underetasje. Bredde 8700 😁
 
Så ingen maks mønehøyde?
 
T ToreJ01 skrev:
Så ingen max mønehøyde?
Nei, men Max 45 graders takvinkel
 
N Nygge72 skrev:
Nei, men Maks 45 graders takvinkel
Så her?
 
  • Bygningstegning som viser en tverrsnitt av et hus med mål i millimeter, inkludert takvinkel og høyder på hver etasje.
T ToreJ01 skrev:
Så her?
Ja men takvinkel 38 grader. Bredden 8700mm.

Så sammenligne romvolumet om du har 700mm eller 1140mm på veggen på loftet.
 
N Nygge72 skrev:
Ja men takvinkel 38 grader. Bredden 8700mm.

Så sammenligne romvolumet om du har 700mm eller 1140mm på veggen på loftet
Nytt forsøk.
 
  • Skisse av en husseksjon med dimensjoner, inkludert takvinkel på 38 grader og total høyde på 7345 mm. Skala er 1:50.
T ToreJ01 skrev:
Nytt forsøk.
Akkurat. Det jeg da er nysgjerrig på er å vite hvor f.eks 1500 og 1900 havner fra gulv til tak om man har 700 reps 1140 som innervegg, dvs hvor stor forskjell det blir på rommet.
 
Henger ikke med på hva som menes.
 
T ToreJ01 skrev:
Jeg henger ikke med på hva som menes.
Jeg har huset tegnet med 1140mm i dag, der du satte 700 (som kommunen) sier jeg får ha. Så jeg ville se forskjellen på plassen oppå som blir med de to forskjellige vegghøydene.

Har man 1140 vegg så skjærer jo gulv/tak nærmere ytterveggen ved målene 1500mm og 1900mm. Men HVOR mye nærmere enn om veggen er 700mm.

Vanskelig å forklare 😁
 
1140 har du vel om huset er tegnet så. Men 1500 og 1900 forstår jeg fortsatt ikke.
 
Hvis du markerer takhøyden 1500 og 1900 i din tegning ovenfor og avstand fra vegg, og gjør det samme i en tegning med vegg 1140 kan TS sammenligne arealet på loftet med ståhøyde. Slik tolker jeg spørsmålet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.