Vi holder på og bygger et hus og skal ha en balkong over inngangen. Den er 4,80 bred og 2,30 dyp. I tegningen hviler balkongens bjelker på en limtredrager som i sin tur står på 2 søyler på 145x170.

Vi vil heller ha 4 søyler jevnt fordelt, som da blir litt nettere. Noen som vet hvordan man regner ut riktig dimensjon? Konstruktøren vi engasjerte er dessverre ikke lenger tilgjengelig.

95x95, men i dette tilfellet er høyden på søylene også viktig, noe som påvirker deres mottagelighet for knekking

Hei!

Jeg er i startgropene for å bygge en balkong med nesten nøyaktig samme mål som du har.

Byttet panel i fjor der balkongen skal være og satte da inn en 45x220 imp regel under panelen så jeg har noe å feste i.

Jeg tenkte å bruke 6 stk 95x95 stolper som den større bærende kraften. 2 mot huset og 4 i ytterkant.
Som bjelker tenkte jeg å bruke samme dimensjon som jeg har brukt til terrassen, 45x220 rundt om.
600 cc.

Har dere noen andre tips som man bør tenke på ved balkongbygging?

Mvh.

På en dybde av 2-3m, er en stolpe i midten ikke nødvendig. Stolper på ytterkanten vil være tilstrekkelig.

• Liker
Kraftkung
  • Laddar…
Tenkte som på dette bildet jeg vedla.

• En toetasjes hus under bygging med veranda og trapp i tre; gul mursteinsfasade og trær i bakgrunnen.
Den blir 2,5m x 5m.

Denne posten er 200x200 eller mer, men for deg er 95x95 OK

Jeg vet, mener kun som eksempel. 4 ytre stolper på 95x95 burde holde. Deretter en bjelkelag på 45x220 rundt om som bjelker. 28x120mm terrassebord som gulv.

• Liker
sturnus
  • Laddar…
Bjelker fra veggen ut er nok 170x45

• Liker
Kraftkung
  • Laddar…
Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.