Byggetegning av fagverkstakstol med detaljerte målopplysninger og notater, inkludert vinkelmål og dimensjoner på bjelker og stenger. Hei
Ny her på forumet.
Jeg har et Hultsfredhus fra 1960, 1 plan, med platetak med kun 8 graders helling.
Jeg skal åpne opp en innervegg på 4,3 meter. Den er bærende. En av fagverkstakstolene hviler på den ifølge tegningen.
De beregningsverktøyene som finnes på nettet har bare minst 14 graders helling å taste inn, og mitt er bare 8 grader. På loftet ligger det spon samt løsull på rupanelgulv, under takplaten rupanelinnertak.
Umulig å komme inn og sette avlastningsbjelke på loftet så den må dessverre plasseres i innertaket, og som alle andre vil man ha den så minimal som mulig.
Er det noen her som vet om 8 graders takhelling gir mer eller mindre vekt på innerveggen som går tvers gjennom huset? Skulle gjerne satt inn 225 bjelke i stedet for 270.
Det er 1,2m mellom takstolene.

Sist redigert:
Når det gjelder effektene av snølast (som normalt er den dominerende taklasten) så er det ingen forskjell mellom 8 og 14 grader ved så lav helling (ved et saltak). Takets egenvekt blir forsvinnende høyere for 8 enn 14 grader, så du kan bruke verdiene for 14 grader. Om den foreslåtte limtrebjelken var 90x270 mm så kan den erstattes med en bjelke som er 165x225.

J justusandersson skrev:
Når det gjelder effektene av snølast (som normalt er den dominerende taklasten) så er det ingen forskjell mellom 8 og 14 grader vi så lav helling (ved et saltak). Takets egenvekt blir forsumbar høyere for 8 enn 14 grader, så du kan bruke verdiene for 14 grader. Om den foreslåtte limtresperren var 90x270 mm så kan den erstattes med en sperre som er 165x225.
Høres litt bedre ut i alle fall. Tusen takk for hjelpen:)

Klikk her for å svare
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.